KARTE POSKUPLJUJU 15 %

ŽELJEZNICE NA KOLJENIMA Gubitaša će kazniti jer radnicima nije povisio plaće u krizi?

Ministar Branko Grčić: Da željeznice ne bi u potpunosti bankrotirale, Vlada je odobrila jamstva za kredit od 1,182 milijarde kuna, a tim će se novcem restrukturirati tvrtke HŽ-a
Zagreb, 051009.Hrvatske zeljeznice danas obiljezavaju svoj dan. On se obiljezava u znak sjecanja na 5. listopada 1990. kada je Hrvatski sabor donio Zakon prema kojem su prvi put sve pruge na teritoriju Republike Hrvatske postale sastavni dio jednoga poduzeca - Hrvatskih zeljeznica.Na slici: prometnik vlakova Marijan Dukic i kondukter na zagrebackom Kolodvoru. Foto: Damjan Tadic / CROPIX
 Damjan Tadić / CROPIX

Ukupno 250 milijuna kuna gubitaka i 1978 radnika manje ukupni je ovogodišnji rezultat triju samostalnih tvrtki Hrvatskih željeznica . Prema danas objavljenim predviđanjima, na kraju godine HŽ Putnički prijevoz očekuje gubitak od 158,1 milijun kuna, a HŽ Cargo 91,9 milijuna. U pozitivi bi mogla biti samo HŽ Infrastruktura koja na kraju godine očekuje 100 tisuća kuna dobiti.

No, HŽ Infrastruktura mogla bi se naći u velikim financijskim problemima ako Vrhovni sud potvrdi sudsku odluku da radnicima mora isplatiti čak 170 milijuna kuna jer nije poštivan kolektivni ugovor kojim se utvrđuje povećanje plaće od šest posto godišnje. Prema dostupnim informacijama, ta se tužba odnosi na nepoštivanje Kolektivnog ugovora od 2009. do 2011. godine.

Direktor HŽ Infrastrukture Darko Peričić danas je apelirao na radnike da pričekaju odluku Vrhovnog suda i do tada ne kreću u naplatu svojih potraživanja jer će inače za tvrtku nastupiti veliki problemi. U tom slučaju, naglasio je Peričić, iz tvrtke će morati biti otpušten još veći broj radnika.

Prema njegovim riječima, do kraja godine iz HŽ Infrastrukture otići će 650 radnika od ukupno šest tisuća zaposlenih.

Protiv bivše Uprave, Nadzornog odbora i članova pregovaračkog tima za sklapanje kolektivnog ugovora tvrtka je podigla tužbu jer je sklapljen štetni ugovor i nanesena šteta državnom proračunu, rekao je Peričić.

U HŽ Putničkom prometu rashodi su u ovoj godini narasli za čak 23 posto. To opravdavaju povećanim troškovima najma trase za 29,8 milijuna kuna, pogonske energije za 44 milijuna kuna, usluge održavanja za 29,4 milijuna kuna te amortizacije za 20 milijuna kuna. Kako bi dijelom nadoknadili gubitke, u toj su tvrtki zatražili povećanje cijena karata za 15 posto te ukidanje 45 vlakova.

Tešku situaciju u u HŽ-u najbolje je oslikao potpredsjednik Vlade Branko Grčić koji je u ponedjeljak na HTV-u izjavio da se iz proračuna moraju pokrivati izdaci za plaće, a ne investicije. I zbog toga treba proći bolni proces restruktuiranja. Da željeznice ne bi u potpunosti banktrotirale, Vlada je odobrila jamstva za zaduženje od 1,182 milijarde kuna. Taj im novac treba kako bi se restrukturirali HŽ Cargo, HŽ Putnički prijevoz i HŽ Infrastruktura.

“Ne radi se samo o uzimanju kredita HŽ-a, nego je to i reformski ozbiljan potez. HŽ će se restrukturirati s 1,182 milijarde kuna, od čega će 250 milijuna kuna otpasti za zbrinjavanje viška zaposlenih. Sve ostalo ide u razvoj i nove projekte”, rekao je Branko Grčić.

Bez jamstva Vlade vlakovi bi stali jer im Ina ne bi dala naftu

Vladino jamstvo za kredit od 1,182 milijarde kuna HŽ Cargu bilo je nasušno potrebno kako bi mogao dići kredit za otplatu duga Ini koja je prijetila obustavom isporuke goriva, što bi na kraju dovelo do zaustavljanja prometovanja vlakova.

Dio kredita utrošit će se i na investicije pa će tako HŽ Cargo 182 milijuna kuna utrošiti za modernizaciju 600 vagona i 18 lokomotiva, dok će HŽ Putnički promet za investicije potrošiti 82,2 milijuna kuna.

Prema riječima ministra prometa Siniše Hajdaša Dončića, ova je godina početak rješavanja dugo zanemarivanih problema u Hrvatskim željeznicama. (K. Ž.)

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
23. prosinac 2024 10:11