VELIKA ISTRAGA NEDJELJNOG

ISTINA O CENTRU ZA VOZILA HRVATSKE Ovo je priča koju je policija pokušala zaustaviti

Nedjeljni Jutarnji mjesecima je istraživao poslovanje privatne tvrtke kojoj je kontroverznim zakonom iz 1993. godine država dala gotovo monopolistički status na tržištu koje godišnje iznosi blizu milijardu kuna. Danas se sedam, uglavnom obiteljski povezanih suvlasnika nalazi na listi najbogatijih dioničara u Hrvatskoj

Ulaz u potkrovlje Centra za vozila Hrvatske u samom centru Zagreba, u Ilici 15, osiguran je metalnom rešetkom i protuprovalnim vratima.

Prostor je namijenjen za arhivu financijske dokumentacije i svih poslovnih tajni tog poduzeća.

Elektronički alarm oglašava se u slučaju svakog neovlaštenog ulaska u prostor, baš kao da ulazite u tajnu prostoriju nekog kasina.

Tu u potkrovlju, u koje nije moguće provaliti, nalazi se i metalni sef.

U njemu je skriven 21 milijun kuna u gotovini, a ključ ima samo jedna osoba - šefica financija Centra za vozila Marija Tomašić. Godina je 2008. i sve je spremno za tajnu akciju preuzimanja osiguravajućeg društva.

...

Centar za vozila Hrvatske, u kojem je upravo ovaj sef bio lajtmotiv svake suspektne poslovne transakcije, najveća je enigma u hrvatskom poduzetništvu.

Privatno je to poduzeće koje gotovo da uživa monopol na stanicama za tehnički pregled.

Godišnje zarade 400 milijuna kuna, od čega je prema podacima za 2011. godinu bilo 18 milijuna kuna čiste dobiti. Prihodi u 2012. dodatno su porasli, oko pet posto i iznosili su 409,4 milijuna kuna. Dobit za prošlu godinu iznosila je 21,1 milijun kuna.

Većinu svojih prihoda ostvaruju putem 85 stanica za tehnički pregled vozila, gdje godišnje 800 tisuća građana obavi tehnički pregled. Po svakom zarade oko 280 kuna. Svoje prostore iznajmljuju osiguravajućim kućama, a od preostalih stanica, njih 48 koje nisu u njihovu vlasništvu, ubiru naknadu od 8,9 posto po svakom pregledanom vozilu.

Zato možda i najunosniji biznis u zemlji cvjeta i u vrijeme ekonomske krize. Dok se mnoga poduzeća bore s likvidnošću, na tržištu tehničkih pregleda okreće se i do milijardu kuna na godinu. Istodobno, dioničari Centra za vozila zarađuju milijune.

Ima ih točno deset i uglavnom su rodbinski povezani. Nedavno je u javnosti predstavljena lista najbogatijih hrvatskih dioničara i upravo su dioničari Centra među njima. I to sve regulirano je Zakonom o sigurnosti prometa na cestama i pravilnicima i odlukama koje donose - oni sami!

Ova nevjerojatna priča koju je legalizirala Vlada 1993. dajući toj tvrtki javne ovlasti, ujedno je i sjajan poligon za bogaćenje pojedinaca i suspektne poslove, kako je upozoravala jedna od dionačarki te tvrtke.

U rujnu 2009. većinska dioničarka Jadranka Lozić, supruga pokojnog Stipe Lozića Baškarada, osnivača Centra za vozila, podigla je kaznenu prijavu i optužila svoje suradnike da zlorabljuju položaj i ovlasti.

- Nije vrijeme za razgovor. Sve je jasno iz kaznene prijave, što ste mogli doznati i bez mene - rekla nam je tijekom istraživanja Jadranka Lozić, supruga pokojnog osnivača tvrtke. Ovih dana nam ponovno govori da “nema komentara”.

Policijski istražitelji temeljem njene prijave istraživali su poslovanje Centra za vozila Hrvatske. U tom su razdoblju, doznali smo, ušli u trag mnogim suspektnim poslovima, ali na kraju je na dokumentaciju stavljen pečat: Odbačeno! Razlog - činjenica da ni u jednom trenutku za samo poduzeće nije nastupila šteta.

Nedjeljni je tijekom svoje istrage proučio mnoge dokumente i razgovarao s mnogim sugovornicima koji ukazuju na dvojbene poslovne poteze te tvrtke. O svemu smo tijekom israživanja u više navrata htjeli razgovarati sa šefovima Centra za vozila. Ali, odgovor koji smo dobivali glasio je: Ne dolazi u obzir.

- Mi smo privatno poduzeće - kažu - i sve poslovanje koje se ne tiče struke i javnih ovlasti tretira se kao poslovna tajna.

Zbog toga smo tijekom dva mjeseca razgovarali s mnogim bivšim i sadašnjim policajcima, zaposlenicima Centra za vozila, bivšim visokim policijskim dužnosnicima, poduzetnicima, odvjetnicima specijaliziranim za trgovačko pravo, dioničarima i otkrili stvarne poslove Centra za vozila.

Uz tehničke preglede i registraciju vozila, ova se tvrtka tako bavila i pokušajima osnivanja vlastitog osiguravajućeg društva, kupovine udjela u drugim kućama, preuzimanjem drugih privatnih tvrtki, davanjem zajmova prijateljima i rodbini, kupnjom nekretnina, a svoje interese u posljednjih su 20 godina u tom poduzeću ostvarivali i brojni policijski dužnosnici.

...

(...)

Članak u cijelosti pročitajte u tiskanom izdanju Nedjeljnog Jutarnjeg

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
05. studeni 2024 14:29