Frizeri, kozmetičari, pedikeri, brijači i sve one uslužne djelatnosti gdje je fizički kontakt izražen ponovno otvaraju svoje salone od ponedjeljka, nakon što su zbog pandemije koronavirusa bili zatvoreni više od mjesec dana, a Hrvatski zavod za javno zdravstvo (HZJZ) njihovim je strukovnim udrugama poslao epidemiološke preporuke koje će morati poštivati.
Preporuke su gotovo već do kraja usuglašene s cehovskim udruženjima Hrvatske obrtničke komore (HOK), a frizeri i kozmetičari su poprilično zadovoljni s tim preporukama.
Frizerski saloni će, kako doznajemo, raditi na način da će fizička distanca među klijentima unutar prostora morati biti metar i pol, neće biti ograničenja s obzirom na broj stolica koje imaju, narudžbe će biti telefonske, a na ulazu će se dezinficirati ruke.
Iza svake mušterije morat će dezinficirati sav pribor i prostor, a ogrtači će morati biti jednokratni - ili će koristiti papirnate koje će bacati, ili već postojeće koje imaju koje će morati prati iza svakog klijenta. Moći će i dalje koristiti ručnike koji će se kao i inače prati iza svake mušterije.
Za bilo koju vrstu frizura kosa će se morati prati, više neće klijenti sami o tome odlučivati. Frizeri će nositi zaštitne maske i rukavice, a preporuka je i da mušterije u salone dolaze s maskom. Preporuka je da frizeri iza svakog klijenta mijenjaju masku i to je zapravo jedina primjedba koju frizeri imaju.
Naime, postoje muške frizure koje su gotove nakon samo 15 do 30 minuta i ženske koje se rade i po dva sata, pa će u tom smjeru tražiti izmjene, da ne moraju iza baš svake mušterije mijenjati maske već za dva do tri sata, prema preporukama Svjetske zdravstvene organizacije. Pleksiglasi se neće postavljati na pultove.
- Jako smo zadovoljni s mjerama i drago nam je da je HOK bio uključen u izradu preporuka – kaže Boris Lukovnjak, predsjednik Ceha frizera HOK-a.
Zadovoljni su i kozmetičari, te maseri. I kod njih će biti preporuka da distanca među klijentima bude metar i pol, ali kod njih je obično slučaj da svaki klijent ima svoju kabinu, pa im to nije problem. Epidemiološke mjere zapravo su u skladu s onim što su i dosad radili – dezinfekcija iza svake mušterije, zbrinjavanje infektivnog otpada kod kozmetičara, rad u rukavicama i korištenje jednokratne papirnate zaštite u roli, te ručnika koji se peru iza svake mušterije.
- Dosad smo maske nosili samo ako smo bili prehlađeni, a sada ćemo ih nositi stalno, a preporuka je i da klijenti nose maske – kaže nam Antonija Tretinjak, zagrebačka kozmetičarka iz Ceha frizera i kozmetičara HOK-a.
Preporuke HZJZ-a za rad frizerskih salona i brijačnica
Hrvatski zavod za javno zdravstvo izdao je četvrtak preporuke za organizaciju rada frizerskih salona i brijačnica tijekom epidemije koronavirusa koje detaljno određuju prostorno organizacijske i tehničke uvjete te postupanje s klijentima.
HZJZ u uputama preporučuje isticanje vidljivih obavijesti za sve djelatnike i klijente, postavljanje dozatora s dezinficijensima i raspoređivanje sjedećih mjesta u čekaonicama tako da zadovoljavaju mjere fizičke udaljenosti za klijente koji ne mogu čekati izvan prostora salona, dok ostali klijenti svoj red čekaju vani.
Preporučuje se postavljanje zaštitne pregrade u dijelovima salona gdje se plaćaju usluge te je potrebno osigurati minimalni međusobni razmak od 1,5 metra između svih osoba koje se nalaze uz prostoru, izuzev klijenta i djelatnika za vrijeme pružanja usluge.
Nužno je osigurati dovoljnu količinu papirnatih maramica i ostalih jednokratnih materijala, opreme i sredstva za čišćenje, kao i zaštitne opreme za zaposlenike.
Uobičajene ogrtače za klijente, ako je moguće, preporučuje se zamijeniti jednokratnima, dok sve prostorije u salonu treba što češće provjetravati, čak i za vrijeme lošeg vremena te između smjena.
Također, sanitarne čvorove potrebno je često pravilno čistiti, a preporučuje se da se osiguraju odvojeni čvorovi za klijente i zaposlenike te dovoljno prostora u prostorijama za odmor zaposlenika.
Djelatnici prije posla mjere temperaturu
Prije dolaska na posao preporučuje se da svi zaposlenici izmjere temperaturu kod kuće i da ne dolaze na posao ako im je viša od 37,2 stupnja ili ako imaju respiratorne tegobe. U tom slučaju, savjetuje se da se djelatnik telefonski obrati liječniku obiteljske medicine.
Pri istovremenom radu jednog zaposlenika s više klijenata potrebno je strogo provoditi zaštitne mjere i između klijenata oprati i dezinficirati ruke te obavezno koristiti drugi set pribora. Komunikaciju s klijentom treba se svesti na minimum.
U smjenama trebaju raditi uvijek isti zaposlenici čime se smanjuje kontakt među zaposlenicima. Administrativne poslove vezane za rad salona poželjno je raditi od kuće, ne u salonu, a za interne sastanke što više koristiti telefonske i video konferencije.
Također, preporučuje se beskontaktno plaćanje, a tijekom pružanja usluge ne preporučuje se konzumacija hrane ili pića. Naručivanje klijenata obavlja se telefonski, a broj naručenih stranaka kojima će se usluga pružati istovremeno mora se prilagoditi.
Tijekom naručivanja treba upozoriti da se usluga ne pruža osobama koje imaju bilo kakav simptom akutne respiratorne infekcije (curenje nosa, kihanje, kašljanje, kašalj, povišena tjelesna temperatura i sl.), a klijentima i zaposlenicima koji imaju neki od simptoma ne može se dopustii ulazak u salon.
Zabilježiti vrijeme ulaska stranke u salon
Sve klijente na ulazu treba uputiti na dezinfekciju ruku i zabilježiti vrijeme ulaska osobe u salon, kontakt podatke te vrijeme napuštanja salona kako bi, u slučaju otkrivanja oboljelog, pomogli epidemiolozima identificirati njegove kontakte. Isto tako, klijentima se preporučuje nošenje maske za lice.
Između klijenata se obavezno peru i dezinficiraju ruke, a tijekom cijelog postupka koristi se zaštitna oprema. Djelatnicima s preporučuje nošenje maski za lice (kirurške ili platnene), a rukavice prema uobičajenom protokolu (bojenje kose).
Kirurške maske se mijenjaju nakon maksimalno tri sata nošenja, a platnene maske za lice kada postanu vlažne.
Kod pružanja usluga izvan salona moraju biti ispunjeni svi uvjeti navedeni kod ovakve vrste usluge vezani za higijenu i ostale predviđene mjere.
Sav eventualni otpad nastao prilikom pružanja usluge, kao i jednokratne materijale, odlažu se u za to predviđene kante za otpad s odgovarajućim poklopcima u kojima su dvije vreće za smeće.
Zaostalu kosu s podova uklanja se odgovarajućom metlom ili jednokratnim papirnatim ubrusima.
Češljevi, četke, uvijači za kosu i slično mogu se upotrebljavati samo na prethodno opranoj kosi stranke. Višestruka upotreba pribora na više klijenata bez prethodnog čišćenja nije dopuštena. Poslije svake uporabe pribor se pere, a zatim dezinficira.
Pribor za rad od tkanina (ručnici i sl.) i radna odjeća na kraju radnog dana peru se u perilici za rublje u salonu na najmanje 60 stupnjeva i do kraja se osuše. Platnene maske za lice treba svakodnevno oprati i izglačati.
Dezinfekcija prostora provodi se na uobičajen način između svake smjene, a dezinfekciju radnog mjesta (stolac, ogledalo, pul) potrebno je provoditi između svakog klijenta. Također, dezinficijensom se učestalije brišu kontaktna mjesta, odnosno telefoni, kvake, tipkovnice, blagajne i slično, primjerice svaka dva sata.
Detaljne upute HZJZ-a dostupne su na poveznici https://www.hzjz.hr/wp-content/uploads/2020/03/Frizerska-djelatnost-finalno-30-04-2020.pdf
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....