Vijeće za nacionalnu sigurnost najvjerojatnije će u rujnu objaviti da će Ratno zrakoplovstvo i sljedećih deset godina hrvatski zračni prostor čuvati MiG-ovima 21. Iako će službena odluka o modernizaciji MiG-ova biti tek donesena, u Ministarstvu obrane i Ratnom zrakoplovstvu već se godinu i pol vodi žestoka bitka za izvođača radova na remontu postojećih MiG-ova.
U lobiranju se ne preza od podmetanja, insinuiranja. Nije tajna da u MORH-u godinama egzistiraju razni lobiji koji odlučuju o kupnji rezervnih dijelova i svojim odlukama pogoduju raznim proizvođačima. U ovom slučaju vodi se bitka za posao u vrijednosti oko 20 milijuna eura.
Analiza isplativosti
Iako toga nisu bili svjesni, priču su u rujnu 2010. godine zakotrljala dva mlada pilota koja su se iznad Slunja sudarila s MiG-ovima. Mjesec dana nakon pada zrakoplova održana je sjednica Vijeća za nacionalnu sigurnost na kojoj je zaključeno da novca za nove avione nema, a neće ga ni biti. Stoga je tadašnjem ministru obrane Branku Vukeliću naloženo da osnuje stručno Povjerenstvo koje će napraviti analizu isplativosti remonta i produljenja životnog vijeka aviona MiG-21.
Dakle, u listopadu 2010. godine više se ne govori o novom zamjenskom avionu, nego isključivo o remontu postojećih aviona! Na čelu Povjerenstva je tadašnji državni tajnik Mate Raboteg. Među 12 članova Povjerenstva su zapovjednik Ratnog zrakoplovstva, načelnik Službe za razvoj i opremanje, predstavnik Zrakoplovno tehničkog centra te VSOA. Preko agencije Alan od tvrtki u Ukrajini, Rusiji, Rumunjskoj i Izraelu zatraženo je da se očituju o tome jesu li spremni obaviti remont aviona.
Povjerenstvo je održalo šest sastanaka i u siječnju 2011. ministru obrane i Uredu predsjednika predalo “Preliminarno izvješće o izvodivosti i isplativosti remonta i produljenja životnog vijeka aviona MIG-21”. U njemu stoji da je Ratnom zrakoplovstvu za zaštitu i nadzor potrebno 14 aviona. Ograničenje za remont i produljenje životnog vijeka aviona su njihova starost jer su proizvedeni između 1972. i 1981 godine.
Razmatran je remont i produljenje životnog vijeka na 10 aviona koji su u operativnoj upotrebi i na osam neremontiranih koji su izvan upotrebe. Zaključeno je da se remont može napraviti samo na četiri aviona i da će trebati nabaviti više remontiranih aviona. Dakle, kupiti dodatni broj MiG-ova na inozemnom tržištu.
Ponuda iz rukava
Tijekom 2011. godine predstavnici ruskih, ukrajinskih i rumunjskih tvrtki dolaze u Zagreb i pregledavaju hrvatske MiG-ove. Njihovi zaključci su posve oprečni. Predstavnici ruskih tvrtki RSK „MIG“ i OAO tvrde kako je za odluku o remontu potrebno provesti dubinski tehnički pregled aviona. Stoga, umjesto modernizacije MiG-ova 21 predlažu njihovu zamjenu avionima MiG-29 iz bivšeg sastava mađarskih zračnih snaga. Cijena 12 aviona je oko 90 milijuna eura. Predstavnici ukrajinske državne tvrtke Ukrspeceeksport zaključuju da se sedam aviona može remontirati, a osam djelomično zadovoljava uvjete remonta. Istodobno, Ukrajinci iz rukava izvlače ponudu o prodaji osam remontiranih aviona MiG 21 koji su u Ukrajini i mogu letjeti sljedećih deset godina.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....