Ovogodišnja Nautička patrola, peta po redu, obavila je najveći posao dosad. Posjetili smo 32 marine i obišli 22 uvale, luke i sidrišta – ukupno, najviše dosad. Pritom smo napravili i najveću "kilometražu".
Iza krme našeg broda Patrole ostale su 882 nautičke milje – najviše dosad. Gotovo stalno smo bili u plovidbi, bez obzira na vremenske uvjete. Evo zašto.
Ove smo godine ušli u samo srce zadarskog arhipelaga i posjetiti malu marinu u Velom Ižu. To drevno otočno carstvo masline, loze i smokve poznato je sada i po artičokama. Naravno, i po lončarstvu, nošnji, starim otočkim pjesmama, plesovima i dobroj hrani, po Iškoj fešti na kojoj se bira „Iški kralj“. Upravo svim tim, a posebno gostoljubljem i šarmom privlači i brojne nautičare. Zatim, prvi smo put uplovili u Vela Luku da bi posjetili tamošnju marinu Korkyra koja je nakon deset godina priprema i gradnje ove sezone napokon vezala prve jahte. Prvi put smo posjetili Lastovo, da bi s glavnom čuvaricom Parka prirode upoznali prirodne osobitosti i sve privlačniju destinaciju iskonskih nautičara. A zatim smo se preko južne strane Mljeta –Odisejeve špilje i Saplunare spustili do Dubrovnika.
Dijelom zbog ovih rekordnih milja nismo skupili i rekordni broj ispunjenih anketnih upitnika. Dijelom i zbog toga što smo iz Umaga krenuli dosta rano, 13. lipnja kada je nautičara još bilo relativno malo i još se pouzdano nije znalo kakva nas sezona čeka. Osim toga ove godine izostalo je anketiranje u ACI marini Korčula, zbog rekonstrukcije lukobrana.
Na prva naznaku uspješnosti sezone nailazimo tek od Pule. Iz ovdašnjih marina ACI Pula, Marine Veruda i ACI marine Pomer gotovo cijela flota krenula je puna nautičara na krstarenje prema jugu.
U ACI marini Opatija, u Ičićima, na službenom početku Patrole prilikom susreta s ministricom turizma Nikolinom Brnjac iznijeli smo svoja iskustva i saznali službene podatke o početka turističke sezone. A nakon sasvim popunjene Marine Punat znali smo da nas čeka dobra sezona. Već na samom početku srednjeg Jadrana, između Olive Island Marine u Sutomišćici na otoku Ugljanu i Velog Iža činilo se da smo upali u onu stalnu igru: lijepo vrijeme pune uvale, ružno vrijeme pune marine. Stoga smo i ostali noć dulje na vezu u Sutomišćici, jer je loše vrijeme napunilo Veli Iž. A onda nas je u ACI marini Žut dočekalo drugo pravilo – ritam čartera. Popularne marine pune od nedjelja do četvrtka, a s manje tranzita preko vikenda. Upravo tako je izgledala ACI marina Žut, gdje su se čarter brodovi na jednoj od najpopularnijih marina Jadrana izmjenjivali kao na tekućoj traci. ACI Žut je ujedno od rijetkih marina u kojoj vremenske prilike ne znače ništa. U toj marini nautičari jednako vole boraviti i po lijepom i po ružnom vremenu. Stoga su u toj uvali pune i sve ACI-jeve bove, ali i vezovi pred obližnjim restoranima.
Već su na putu do Kornata naši sugovornici u marinama počeli oprezno govoriti o rezultatima sezone koji su se „približili onima iz sezoni 2019-te.“ Posljednje sezone prije korone. Ali istodobno uz sveprisutnu bojazan. „Samo da nam se ne ponovi 15. kolovoz 2020.“. To je onaj prošlogodišnji lock down, koji je svima okrutno prekinuo užitak u ljetnim radostima.
Potom slijedi Marina „Kornati“ u Biogradu. Ovdje možemo, kao i prošlih godina, svesti prvu pouzdanu računicu ovogodišnjeg čarter turizma. U Marini „Kornati“ od 710 vezova, 304 su broda u čarteru. U lipnju je iznajmljenoj 60 posto flote a u srpnju bilo ih je u najmu čak 96 posto. Tijekom vikenda kroz ovu marinu prođe i do pet tisuća gostiju. U toj marini nije bilo jednog slobodnog veza, niti jednog slobodnog parkirnog mjesta.
A onda potvrdu o rezultatima čartera dobivamo i u ACI marini Vodice. Sve je počelo još u svibnju, nastavilo se u lipnju i za vrijeme našeg boravka u marini svi čarter brodovi bili su vani. Nastavak je također bio obećavajući, saznali smo da čarter agencije imaju rezervacije sve do listopada.
Svaka marina ima svoju osobnost i posebnost i po tome prednjači Marina Frapa. Marina živi od „godišnjaka“, ali i od tranzitnih gostiju i čarteraša. Ovdje gosti u prolazu vežu brod i dva tri dana, jer znaju da će ih provesti ugodno i zabavno. Ta marina može zadovoljiti svačiji ukus: umjetnička galerija, glazbene večeri, bazen s pull barom, skvoš, hotel, frizer, masaža, noćni klub, captains club, riblji restoran, sushi bar…
A onda dolazi drevni Trogir. U ACI marini zatičemo gotovo prazne gatove. Brojna čarter armada ovdašnje ACI marine upravo je isplovila u pravcu Brača, Hvara, Visa, Korčule … Mjesta koja većina takvih gostiju želi posjetiti. No, marina je već navečer ponovo puna. To su gosti koji su došli posjetiti Trogir, biser naše i svjetske kulturne baštine.
I ACI marina Split je baza moćne čarter flote. Ovdje su nam kazali da su brojke blizu najboljih godina ... Sve uvale uz koje plovimo prepune su brodova na sidru. Na nautičkom sidrište Bobovišća sve su bove zauzete ili pod rezervacijom. Milna je prepuna brodova i gostiju s kopna. ACI marina Vrboska prima brodove samo ako su vez rezervirali putem Interneta. Zato na velikom sidrištu, na prilazu marini ostane i do 80 brodova ...
Za očiti uspjeh sezone „krivo“ je i lijepo vrijeme. Pada u vodu pravilo da su tada marine prazne. Pune su i po lijepom vremenu, jer gostiju je naprosto previše. Zato se u anketnim upitnicima često javlja primjedba da imamo premalo vezova. Neki ljubitelji sidrenja na osami više vole vrijeme safari nautičkog turizma, kada se u svim našim uvalama moglo sidriti (i ostavljati smeće) bez kontrole. No, sve više ima onih praktičnih, koji vole sigurnost veza na bovi. Ali mnoge pritom posebno smeta to što koncesionari u uvalama s bovama uzimaju veliki novac ni za što, i pitaju zašto to država ne stavi pod kontrolu.
Među primjedbama još uvijek ima prigovora zbog visokih cijena, ali ima i onih koji to opravdavaju odličnom organizacijom nautičkog turizma, visokim nautičkim standardom, gostoprimstvom, odličnom hranom, ljepotama Hrvatske, morem punim otoka i "bogomdanim" za užitak u jedrenju... Također, traži se veća kontrola policije zbog glisiranja, a posebno zbog divljanja na jet skiju i nekontroliranih opasnih vožnji početnika.
Nautičari također traže da marine imaju mogućnost pražnjenja fekalnih tankova, umjesto da se fekalije ispuštaju u more. Velikom broju marina zamjera se što nema dovoljno tuševa i toaleta, i što u marini nema dućana ...
I ove sezone jedan od glavnih sadržaja bili su OPG-ovi u blizini marina i njihova ponuda. Našli smo i objavili priloge iz najuspješnijih takvih obiteljskih gospodarstava. Možemo zaključiti da se njihova ponuda u nautičkom svijetu sve više cijeni, o čemu svjedoče česte posjete takvim OPG-ovima i otvaranje zelene tržnice u marini, tamo gdje glavne tržnice nisu u blizini.
Upravo je u tijeku i analiza anketnih upitnika koja treba iznijeti na vidjelo poredak marina na osnovu odgovora nautičara. Uskoro će se znati koja je marina osvojila ovogodišnje Zlatno sidro - najviše hrvatsko nautičko priznanje, koje su marine zaslužile priznanja za drugo i treće mjesto i priznanje "Moja najdraža marina", kojoj su marini nautičari dali najviše ocjene za ljubaznost osoblja za priznanja Zlatni osmjeh Jadrana, koju su marinu za ljepotu, uređenje i čistoću nagradile priznanjem Dragulj Jadrana ... Ove godine uvodimo i nagradu za marinu s najboljim ocjena za ugostiteljstvo – Zlatni vez gastronomije!
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....