U Splitu se subotom ujutro paralelno odvijaju dvije “špice” - ona društvena na Pjaci, a ona nautička u ACI marini Split. Dok se na Pjaci macchiata ispijaju možda i satima, nautičari kavu popiju tek usput jer od jutra do negdje podneva u marinu uplovljava čak oko 140 čarter-brodova, koji stižu većinom s obližnjih otoka; Hvara, Brača, Drvenika, Šolte...
Early check in
Već u rano jutro stižu domaćice, koje najprije idu na brodove na kojima su gosti zatražili tzv. early check in, koji se radi prije 13 sati. Čisti se, glanca, mijenjaju ručnici i posteljina, detaljno se pere posuđe, kao i eksterijer broda. Poslove čišćenja obavljaju većinom mladi ljudi, pa je radna akcija popraćena i glasnim hitovima s radijskih postaja. Osim onih koji rade, šušur prave i gosti. Jedni odlaze, drugi dolaze, traže se kolica za prijevoz stvari više, a voće iz dućana u marini nestaje munjevitom brzinom. Ova je marina jedna od življih uopće.
U splitskom je ACI-ju 30-ak čarter-kompanija koje imaju oko 140 brodova i čine malo manje od 50 posto ukupnog kapaciteta marine, koji je oko 320 brodova. Čarteri su još uvijek manjina i žive u sinergiji s brodovima koji su u tranzitu te onima koji su na godišnjem vezu i ovo im je mjesto (drugi) dom.
Ipak, subotom ujutro se čini da se sve vrti oko čartera. - Naša firma ima nešto više od 30 jedrilica i gotovo sve isplovljavaju subotom i vraćaju se u marinu subotom - kaže nam Sandra Maraš iz Orvas Yachtinga. Na tom principu funkcionira većina čarter-tvrtki. Tako da se check-inovi i check-outovi gotovo polovice marine odvijaju u jednome prijepodnevu.
Podvodni pregled
- Nakon čistačica, za svaki brod naručujemo i ronioca, koji je zaposlenik marine. On ide pod brod i provjerava da slučajno nije oštećena plastika ili, što je češći slučaj, da nešto nije upalo u propeler - nastavlja nam gospođica Sandra, pa se uključuje i njezin kolega Vedran Vrtlar, koji je zaposlen kao mornar. - Znali smo u propelerima naći svašta, od konopa od parangala pa do muških kupaćih gaća. - kaže Vedran, koji na brodovima radi check-inove i check-outove, ali je i “meštar” za plastiku, struju, mehaniku...
Orvas Yachting, iako nudi klasičnu subotaa - subota čarter-opciju, od ove godine ima i takozvanu any-day soluciju, po kojoj gosti ne moraju nužno unajmiti brod na tjedan dana (nego to može biti i manje), a vrijeme odlaska na put mogu prilagoditi svojim željama. - Od iduće ćemo sezone sigurno još veći broj brodova iznajmljivati na taj način - kažu nam zaposlenici.
Prednosti srijede
A na sustav koji nije strogo vezan za brodski vikend-ritam već su se odlučili u čarter-firmi Sail Croatia. Njihovi brodovi isplovljavaju i vraćaju se u luku sredinom tjedna, odnosno srijedom. - Preko tjedna je u marini znatno drugačija atmosfera nego vikendom. Manje je brodova, pa nije toliko teško doći do gata, a ima i cijeli niz drugih prednosti. Taksi se ne čeka toliko dugo, nije problem nabaviti kolica za prijenos stvari do broda, manji je red u dućanu, toaleti i tuševi ni u jednome trenutku ne budu šporki. Također, lakše je i isploviti - priča nam Jakša Nejašmić iz Sailing Croatia, čiji brodovi su jedini u ACI-ju Split koji već pet godina isplovljavaju usred tjedna. Iako se ne radi o terminima koji se smatraju “udarnima”, Jakša nam tumači da to uopće ne mora biti problem. - Velik broj gostiju nam stiže iz Australije, Novog Zelanda, skandinavskih zemalja... Oni su ponekad na proputovanju i po mjesec dana, ako ne i više, tako da mogu doći kad god žele, bez obzira na termin - kaže Jakša.
Po svemu se čini da je Jakšin način razmišljanja došao i do drugih “čarteraša” te da će se uobičajeni tempo ACI-ja Split zbog toga značajno promijeniti, i to možda već od iduće sezone. A promjena koje dolaze svjesni su i u upravi marine. - I nama je cilj da promet rasporedimo preko tjedna jer se možemo bolje posvetiti brodovima ako ih svaki dan imamo 20, no što je to moguće ako nam ih u jednome danu dođe sto - kaže nam Edo Karuza, dugogodišnji direktor ACI marine Split. - Prije tako nešto nije bilo moguće jer su avionske linije koje su nas povezivale s ostatkom svijeta u većoj mjeri bile fokusirane na vikend. No, pojavila se gomila low cost kompanija koje nude razne opcije, tako da je danas moguće puno više kombinacija - kaže Karuza.
Novi terminal
Čarteri, objašnjava direktor, u Splitu čine gotovo polovicu prometa u marini, zbog čega treba napraviti idealan omjer komercijalnih i privatnih brodova koji su na vezu. - Moramo se pobrinuti da ni u jednom trenutku ne dođemo u problem radi, na primjer, raspada neke čarter-tvrtke. Iako je, realno, vjerojatnost za takvo što prilično malena jer se kod naših partnera radi o etabliranim tvrtkama - kaže nam pa dodaje: - Upravo radi važnosti čartera, nedavno su iz ACI-ja za Split najavili gradnju novog čarter-terminala, odnosno poslovnih prostora sa skladištem i velikom terasom. Naša je marina prema brojnim statistikama u samom ACI-jevu vrhu. Prosječna je dužina broda kod nas oko 14 metara, dok je ACI-jev prosjek nešto manji. Imamo i iznimno visoke prihode i po zaposlenom, i po brodu, tako da se sve investicije kod nas isplate - zaključuje Karuza.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....