Težak je život Markusa Perssona. Ima 36 godina, Microsoftu je prodao svoju videoigru Minecraft za 2,5 milijardi dolara i sada, kaže, nema razloga da ustaje iz kreveta i baš ga ništa više ne motivira. Život je pakao.
Ovaj švedski programer proteklih je dana naljutio mnoge kukajući na Twitteru zbog užasa koji proživljava. “Evo me na Ibizi. Partyjam s prijateljima i celebrityjima, mogu sve što poželim, ali nikad se nisam osjećao usamljenije”, napisao je i došao u središte medijske pažnje.
Milijuni djece diljem svijeta obožavaju ovu igru i provode sate i sate igrajući Minecraft, no njezin kreator tvrdi da su mu milijarde koje je zbog nje zaradio - upropastile život.
Odraz u ogledalu
“Kada imate sve, problem je to što više nemate razloga da se trudite, a ljudska interakcija postane nemoguća zbog neravnoteže”, objasnio je svoju poziciju sljedbenicima niti godinu dana nakon što je postao milijarder te nastavio ispovijed:
“Imao sam divnu curu, ali bilo ju je strah mene i ovog životnog stila pa je otišla s nekim tko je normalan. Kada sam u Švedskoj, samo sjedim gledajući svoj odraz u ogledalu, čekajući da prijatelji koji imaju posao ili obitelj nađu vremena za druženje.” Osim toga, kaže, svi bivši zaposlenici s kojima je prije ima dobar odnos sada ga mrze.
Namjera mu je bila pokazati da “i bogati plaču”, ali njegovi problemi nisu naišli na odobravanje. Poslije je shvatio i ispričao se: “Svima koji imaju stvarne probleme - ispričavam se što sam skrenuo na sebe svu medijsku pažnju. Držte se!”
Ovaj slučajni milijarder odrastao je u problematičnoj obitelji skromnih prihoda na švedskom selu, a lijek za introvertnost i bijeg od loše obiteljske situacije oduvijek je tražio i nalazio na internetu. Već s osam godina dizajnirao je svoju prvu igricu, a nakon što je sa 18 godina počeo raditi, 2009. je kreirao Minecraft koji je u kratkom vremenu postao totalni hit.
Divovski pauk
Riječ je o praznom virtualnom svijetu u kojem se sve gradi od kockica sličnih lego-kockama. Nema konkretnih pravila ni cilja, a graditeljev osamljeni svijet omete jedino povremeni dolazak zombija ili divovskog pauka od kojeg se treba obraniti. Igrači Minecrafta međusobno mogu biti u interakciji i posjećivati tuđe svjetove.
Iako njezin tvorac nije trošio na marketing, dvije godine od prve objave igrica se počela downlodala 20.000 puta dnevno, a do danas je je “skinulo” više od stotinu milijuna ljudi. Uglavnom su to djeca školske dobi, no mnogo je i odraslih koji su ovisni o Minecraftu. To je jedna od najuspješnijih videoigara u povijest iako uz obožavatelje ima i žestoke kritičare koji tvrde da je grafika zastarjela, a igra ultradosadna.
Iako se igra nije reklamirala, svakim je danom bivala sve popularnija i Persson je, shvativši da za to više nema potrebe, dao otkaz na poslu i još povukao svog bivšeg šefa da vodi poslovanje tvrtke. Novoosnovana kompanija nazvana je Mojang (švedska riječ za gadget). Uspjeh Minecrafte zaista je nevjerojatan - i danas se više gugla nego primjerice Biblija, Harry Potter ili Justine Timberlake. Warner Bros. je prošle godine od kompanije otkupio prava kako bi istražio mogućnost da napravi film, a Persson je dobio i nagradu britanske akademije za svoju igricu 2012.
No imati svijet pod svojim nogama Perssonu je bio teret, a ne sreća. Njegove muke, prema vlastitom priznanju, počele su sredinom prošle godine. Stalna očekivanja online klijenata i hejterski komentari pretvorili su ga u nesigurnu olupinu, kaže. A onda je jednoga dana pod pritiskom komentara na društvenim mrežama odlučio prodati igricu. Bio je 16. lipnja 2014. i on je prehlađen sjedio u svom penthouseu. Iživciran jednim komentarom napisao je na Twitteru: “Želi li netko kupiti moj udio u Mojangu pa da napokon mogu mirno nastaviti sa životom? Ne želim da me se hejta jer pokušavam napraviti pravu stvar.”
Izvršni direktor Mojanga Carl Manneh sjedio je kod kuće s obitelji kada je vidio Perssonov tvit. Ni 30 sekundi nakon što ga je vidio zazvonio je telefon. Jedan od šefova Microsofta želio je znati je li to ozbiljna ponuda. “Pričekajte, provjerit ću”, rekao je Manneh. Iako je Persson napisao tvit kao polušalu, pomisao da bi se mogao riješiti Mojanga bila je privlačna. Čovjek koji je prije bio izjavio da neće prodati svoju igricu zlim korporacijama promijenio je mišljenje. “Nije bitan novac. Bitno je da ostane normalan, napisao je.
Švedski poreznici
Bio je to posao stoljeća u igračkim krugovima. Persson je svojih 71 posto udjela u kompaniji prodao za impresivnih 2,1 milijardu dolara. Nakon što je posao obradila švedska porezna uprava, ostalo mu je sasvim solidnih 1,2 milijarde.
Kako je svoje dvadesete praktički proveo pred kompjutorom, odlučio je novoosvojenu slobodu iskoristiti da bi “živio”. U slučaju Perssona to je značilo kupnju najskuplje nekretnine na Beverly Hillsu. Švedski programer ispred nosa Beyonce i Jay-Z-ja ugrabio je zdanje na 7000 četvornih metara s osam spavaćih soba u kojemu posebno mjesto ima - soba sa slatkišima. Postao je ponosni vlasnik nekoliko skupocjenih sportskih automobila i robota igračke Transformera u ljudskoj veličini. Posvetio se zatim zabavama na kojima je, primjerice u Las Vegasu, navodno znao potrošiti i 180.000 dolara.
“Znam da ekstravagantni tulumi nisu najpametnija stvar na koju se može potrošiti novac, ali kad smo bili mladi, nismo imali novca i sâm sam sebi rekao: ako se ikada obogatim, neću biti jedan od onih dosadnih bogataša koji ne žele ništa trošiti”, rekao je za Forbes.
Nije bio pripremljen
Persson definitivno nije bio pripremljen za svijet ultrabogatih. U školi mu je bilo teško steći prijatelje, a imao je prilično nesretno djetinstvo. Kada je imao 12 godina, roditelji su mu se rastali, a otac je pao u depresiju, postao narkoman i nekoliko puta završio u zatvoru zbog krađe. Počinio je samoubojstvo 2011. godine pred Božić. Njegova mlađa sestra Anna također se borila s ovisnošću o drogama i kao tinejdžerica pobjegla je od kuće. Perssonu nije bilo lako i čak je sugerirao da je i sâm manično depresivan.
Prije nego što je postao milijarder, Persson je u cyber svijetu na platformama koje posjećuju igrači igrica bio polubožanstvo. Njegovi komentari o velikim korporacijama u tom biznisu donijeli su mu milijune sljedbenika, no snaći se, čini se, u stvarnom svijetu bilo je previše za na to nenaviklog programera.
Bogatstvo mu nije donijelo sreću ni u privatnom životu. Iako se činilo da ju je pronašao u kolegici programerki Elin Zetterstrand, njihov brak, zaključen nakon dugogodišnje veze, potrajao je jedva nešto više od godinu dana. Odnos je navodno prekinut jer je paru bilo teško podnijeti teret naglog bogaćenja. Iz te veze Persson ima kćer za čije troškove bivšoj supruzi plaća čak 40.000 kuna mjesečno.
Ništa bolje mu nije išlo ni s bivšim zaposlenicima nakon što je prodao kompaniju. Mojang je naime zapošljavao 30-ak ljudi i isprva je sve dobro funkcioniralo. Kada su se milijuni počeli slijevati na račun kompanije 2012. godine, Persson je svojoj ekipi dao grupni bonus od tri milijuna dolara. Da bi proslavili deset milijuna downlodanja igrice, Persson je cijelu kompaniju privatnim avionom odvezao u Monaco na tri dana tuluma i vožnje jahtom. Međutim, kako je obznanio na Twitteru, svi bivši zaposlenici sada ga mrze.
“Kada sam prodao kompaniju, najvažnije mi je bilo da svi zaposlenici budu dobro zbrinuti, a trenutno me nitko od njih ne može podnijeti”, požalio se. Nije lako preko noći postati tako bogat. Ako itko tome može posvjedočiti, to su britanski dobitnici na lutriji. Mnogi od njih su se nakon kratkog eksperimentiranja s doživotnim godišnjim odmorom odlučili vratiti na posao. Nicky Cusack iz Wiltshirea, koja je osvojila 2,5 milijuna funti 2009., vratila se pakiranju proizvoda u supermarketu Asda, a Ron Ullah, kojemu se nasmiješilo više od pet milijuna funti 2002. godine, vratio se 12-satnim šihtama u prodavaonici kolača u Suffolku.
Smišlja novu igricu
No oni su tek sitne ribe u odnosu na prave bogataše. Elon Musk, još jedan od internetskih milijardera, posvetio je svoju imovinu spašavanja planeta. No, Persson ni tu ne vidi mogućnost da pronađe vlastitu svrhu jer, kako je prije nekoliko dana napisao na Twitteru: “To bi me samo izložilo istim šupc... koji su me natjerali da prodam Minecraft”. Markus Persson sa svojim je dosadašnjim partnerom osnovao novu kompaniju Rubberbrain, u slučaju da ponovno smisle neku dobru igricu. Međutim, ako se ona pokaže kao novi Minecraft, odmah će je se riješiti, tvrdi Persson. Novaca da mu potraje do kraja života, pa makar i ovako nesretnog, svakako ima.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....