ZAGREB - Nova TV preuzela je vodstvo na televizijskom tržištu! Po gledanosti je, kad je riječ o ciljanoj dobnoj skupini od 18 do 49 godina (share), pretekla RTL i iza sebe ostavila, pojedinačno gledajući, oba programa HTV-a.
Prijelomni trenutak dogodio se ove jeseni kada je Nova TV u udarnom terminu od 19 do 23 sata zabilježila 30,1 posto udjela u gledanosti. Istovremeno je RTL Televizija u udarnom terminu imala udio u gledanosti od 25,3 posto, dok su najlošije prošli HTV1 sa 20,5 posto i HTV2 sa 13,7 posto udjela u gledanosti. Rezultati su to najnovijeg istraživanja agencije AGB Nielsen koje je provedeno za razdoblje od 14. rujna do 2. prosinca 2009. godine.
‘Lud, zbunjen, normalan’
Usporedbe radi, u istom tom razdoblju prošle godine vodeći je bio RTL sa 26,3 posto, druga je bila Nova TV sa 23,9 posto koju je u stopu pratio HTV-ov prvi program sa 23,1 posto gledanosti. Drugi program HTV-a zabilježio je tada 11,9 posto gledanosti.
Najnovija istraživanja ne govore u prilog javnoj televiziji. A prije samo tri sezone, dok joj je na čelu bio Mirko Galić, HTV je u jesensku shemu ušao sa sloganom “Prvi s razlogom”. Bili su postavljeni visoki standardi koji su u to vrijeme komercijalnim televizijama bili gotovo nedostižni. HTV je bio taj koji je imao najgledanije emisije, najviše zarade, najbolje kadrove... Danas, pak, prema podacima gledanosti, najgledaniju humorističnu emisiju “Lud, zbunjen, normalan”, kao i dramsku seriju domaće proizvodnje “Najbolje godine”, ima Nova TV. S druge strane, jedan od najpopularnijih HTV-ovih novinara Goran Milić sa svojim putopisom “A sad Europa” ove je godine postigao neznatan udio u gledanosti, od 14,7 posto. U usporedbi s prošlogodišnjim serijalom “Idemo na put s Goranom Milićem”, to je pad za oko 42 posto.
Da je Nova TV postala najuspješnija nacionalna televizija, govore i podaci o najgledanijim emisijama na sva četiri programa. Naime, među top 25 emisija jesenske sheme našlo se, prema istraživanju, čak 12 emisija Nove TV, šest emisija RTL-a te šest emisija HTV-a, od čega dvije s Prvog, a četiri s Drugog programa. Iz ove top-liste bio je isključen filmski program, a prvo mjesto pripalo je show emisiji Nove TV “Supertalent” koja je zabilježila share od 44,5 posto. “Supertalent” ujedno je prije dva tjedna bio gledaniji i od prvog televizijskog sučeljavanja predsjedničkih kandidata emitiranog na HTV-u.
Najvećem showu javne televizije “Ples sa zvijezdama” pripalo je drugo mjesto i share od 34,8 posto. U usporedbi s Novom TV, to znači da je njihov “Supertalent” bio 28 posto gledaniji od showa HTV-a. Napomenimo i to da je “Ples sa zvijezdama” u odnosu na prošlu, 2008. godinu zabilježio pad gledanosti od 12,5 posto.
Ako zanemarimo share i u obzir uzmemo ukupnu gledanost (AMR), i u tom je slučaju emisija “Supertalent” najgledanija, sa 18 posto gledanosti, dok je “Ples sa zvijezdama” na drugome mjestu, sa 15,2 posto.
Unatoč istraživanjima koja kažu da je gledanost programa javne televizije u padu, na HTV-u još nisu spremni na gubljenje vodeće TV-pozicije:
Ne priznaju poraz
- Ne možemo priznati da je netko preuzeo vodstvo dok ne vidimo sve podatke i ukupnu gledanost - kaže glasnogovornik HRT-a Janos Römer. - Komercijalnim televizijama mnogo je važnija ciljana publika od 18 do 49 godina. No, mi smo javna televizija i nije nam važna samo ta publika, jer program slažemo i za one mlađe od 18 i za one starije od 49 godina - kaže Römer i dodaje da HTV-u nije cilj utrka s komercijalnim televizijama.
- Mi smo namjerno odustali od nekih komercijalnih sadržaja. Naime, ranijih godina, kad smo išli na neke zabavnije emisije, bilo je raznih prigovora kako smo mi javna televizija i da ne bismo u programu trebali imati previše komercijalnog programa. Sada nas opet kritiziraju da takvog programa ima premalo. Osim toga, ako se zbroji gledanost naših dvaju programa, HTV je još uvijek vodeća televizija - istaknuo je Römer.
Pali zbog ‘Big Brothera’
Na Novoj TV, pak, kažu da njihov uspjeh nije iznenađenje jer se radi o neprekidnom rastu Nove TV na hrvatskom tržištu koje je kulminiralo ove jeseni.
- Rezultati koje postižemo samo su i jedino uspjeh našega vlastitog rada i nemaju nikakve veze s položajem konkurencije - objasnio je Siniša Svilan, direktor programa Nove TV. - Nova TV je još prije pet godina, kada je naša medijska grupacija CME stigla u Hrvatsku, postavila jasne poslovne i programske ciljeve te na njima kontinuirano naporno radila. Kako se u televizijskom biznisu rezultati ne događaju preko noći, iz godine u godinu bilježili smo rast, da bi vrhunac tog rada i ispravne strategije kulminirao upravo ove jeseni - istaknuo je Svilan.
O programskoj strategiji Nove TV Svilan je rekao da se tu prije svega radi o promišljenom odabiru i pozicioniranju formata koji kroje njihovu shemu.
- Poznato je da smo svoju prepoznatljivost kod publike stekli ponajprije onim što su istraživanja pokazala da gledateljima u televizijskom eteru nedostaje. A to su odlična domaća produkcija i nezavisni informativni program. Težili smo za podizanjem letvice i razvijali produkcijsku i sadržajnu kvalitetu ulažući i u kadrove. Stoga s pravom možemo ustvrditi da su danas na Novoj TV okupljeni najbolji televizijski profesionalci na hrvatskom televizijskom tržištu koji dobro poznaju svoju publiku, a ona to vrednuje - smatra Svilan.
Druga komercijalna televizija, RTL, ove je godine izgubila primat gledanosti u udarnom terminu. Razlog je ponajprije u činjenici da ove sezone RTL nije emitirao svoj najgledaniji projekt - reality show “Big Brother”. No, unatoč tome na RTL-u su zadovoljni svojim rezultatima, kao i posljednjim istraživanjima gledanosti.
- Naša televizija kontinuirano raste već pet godina - kaže Ivan Lovreček, član Uprave RTL Televizije i glavni urednik Informativnog i magazinskog programa. - Sjećam se naših prvih dana, kada smo počinjali. Razlika u gledanosti između nas i HTV-a bila je doista velika, ali to se vremenom smanjilo. Mislim da su nas gledatelji prepoznali, a mi smo svoju publiku pronašli, ne samo kroz zabavni nego i informativni program. Omjeri gledanosti su se promijenili i to nam je veliko priznanje. Svih ovih godina mnogo smo ulagali u naš program i sada nam se to vraća. Gledatelji sve češće u 18.30 sati okreću program na naše Vijesti - kaže Lovreček. Dodao je da je za uspjeh njihova informativnog programa bilo ključno to što su vijesti počeli raditi na drugačiji način od ostalih televizija.
Ostali bez strategije
- Mislim da je naš način prezentiranja vijesti i pričanja priča na svima zanimljiv način našao put do gledatelja. Zadovoljni smo rezultatima, posebno u našoj ciljanoj skupini od 18 do 49 godina. Stoga ćemo nastaviti tim smjerom - istaknuo je Lovreček.
Pad gledanosti programa javne televizije i nije teško objasniti. Dok je Hrvatska televizija imala strategiju, komercijalne televizije proteklih godina uz sve napore nisu je uspijevale ugroziti.
Prisavska previranja
No, u zadnje vrijeme, izuzme li se globalna kriza zbog koje su izgubili i velik dio zarade od marketinga, lošem poslovanju HTV-a pridonijela su i previranja na Prisavlju. Čelništvo HRT-a, umjesto programom i gledateljima, postalo je zaokupljeno sobom i svojim pozicijama. Stoga ne čudi što su izgubili lidersku poziciju koju će vrlo teško vratiti. Stari računi, čini se, došli su na naplatu.
Dnevnik Nove TV najuvjerljiviji
Ravnatelj HTV-a Blago Markota u svom izvješću o stanju u Informativnom programu naveo je kako su njihove glavne emisije Dnevnik i Otvoreno ušle u negativan trend gledanosti, dok je istodobno Dnevnik Nove TV zabilježio ozbiljan rast, a Vijesti RTL-a blagi rast gledanosti.
U ciljnoj skupini od 18-49, kazao je Markota, analize pokazuju još ozbiljniji nesrazmjer u korist komercijalnih televizija. Brojčano, to znači da je središnji Dnevnik HTV-a, koji je, kad je u pitanju gledanost, bio jedna od najnedostižnijih emisija, od 2007. kada je imao gledanost 43,93 posto, sada pao na 34,25 posto. S druge strane, Dnevnik Nove TV u te dvije godine je narastao sa 21,17 na 32,92 posto.
Nešto niži postotak (32,10) u istraživanju su dobile Vijesti RTL-a. No, ono što je znakovito jest to da, prema istraživanjima, gledatelji najviše vjeruju Dnevniku Nove TV i njihovim voditeljima. To znači da je možda samo pitanje dana kada će Nova TV preskočiti ta dva postotka, koliko ih dijeli od vodeće uloge i u informativnom programu.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....