DIZAJNER INTERIJERA

NOVE FOTOGRAFIJE NAJVEĆE CRKVE U HRVATA Arhitekt novih bogataša Ante Vrban: Nije raskošna, nego mistična i topla!

Kritiziraju li vaše projekte i u inozemstvu ili samo kod kuće, pitam Antu Vrbana, arhitekta oko čijeg se projekta uređenja interijera kninske crkve Gospe Velikog Hrvatskog Krsnog Zavjeta ovih dana digla velika prašina. Interijer, naime, izgleda raskošno. Baš u Vrbanovu stilu.

Naime, on uglavnom radi izvan domovine, ranije dosta u Dubaiju i Moskvi, sada i u Londonu.

- Moj se rad u inozemstvu stalno publicira u najvećim arhitektonskim časopisima, to je dovoljna pohvala. Kao i to da su strani investitori i klijenti na listi čekanja za moje projekte. Moj je uspjeh vrlo realan. A moje tržište svi kontinenti. To je dovoljna potvrda. U inozemstvu se ljudi i struka vesele i podržavaju nove vidike u arhitekturi i vole moj stil. A u Hrvatskoj negativna kritika uglavnom dolazi od nekih kolega iz struke, čime se zaista ne želim baviti. U Hrvatskoj volim raditi i uvijek ću raditi - kaže Ante Vrban.

Stanovi za zvijezde

Vrban, osim toga, često radi za osobe iz šoubiznisa, a i sam je “celebrity”. Prošlo ljeto jedan ga je ženski časopis proglasio hrvatskim Christianom Grayem. U Hrvatskoj je potpisao projekt uređenja 22 vile u sklopu resorta Kempinski u Savudriji, urede uprave zaštitarske tvrtke Sokol Marić u Medulićevoj ulici u Zagrebu, hotel Amabilis Milorada Gajića u Selcu te prošli interijer zagrebačke Gradske kavane u vlasništvu Pave Zubaka. Osmislio je i stanove za mnoge hrvatske zvijezde, kao što je Indira iz Colonije. U Rusiji, gdje je dugo boravio, uređivao je vile za ruske bogataše, neke s Forbesove liste najbogatijih.

Pa je otišao u London...

I onda je jedan dan - zazvonio telefon. I stigao poziv od ekonoma franjevačke crkve Josipa Gotovca. S njime i novi izazov, da predloži interijer za golemu crkvu koja se gradi u Kninu (prema projektu arhitekta Jerka Rošina) i čiji su investitori franjevci. Vrijednost ukupnog projekta župne crkve Gospe od Velikog Hrvatskog Krsnog Zavjeta je 40 milijuna kuna, a Vlada je od toga odobrila 9,8 milijuna. Riječ je o jednom od najvećih projekata danas u Hrvatskoj.

- Nazvao me Josip Gotovac, dogovorili smo sastanak, ja sam doletio iz Londona, ušao u crkvu i zaljubio se. Nakon potpisivanja ugovora s Crkvom krenuo sam raditi - kaže Vrban.

Nakon objave projekta mnogi su se digli na noge jer Vrbanova crkva sjaji od bjeline i na prvim je objavljenim simulacijama imala velike raskošne lustere. Kojih u novijim simulacijama, odnosno u jednoj od mogućih verzija projekta, više nema.

Kritika s jedne strane, ali i pohvala s druge, ovih dana ne nedostaje. Za povjesničara umjetnosti Zvonka Makovića interijer Vrbanove crkve nalik je kockarnici, a za arhitekta Hrvoja Hrabaka, dugogodišnjeg predsjednika udruga hrvatskih arhitekata, ona je “nametljive rasvjete, nezgrapnih ukrasa, dok ostali specijalni efekti sugeriraju naglašeni svjetovni dojam”. Uglavnom, smatraju da izgleda kao prostor za zabavu, a ne duhovnost.

Rad u njihovu duhu

No, ovaj je put svoj stav u javnost dala i sama Crkva, inače suzdržana, rekavši da je upravo Vrbanov rad u njihovu duhu. Don Marin Drago Kozić iz Vojnog ordinarijata smatra da projekt odgovara “shvaćanju vjere i njenoga življenja” te je idealan za “slavljene Gospodina”. Drago Kozić istaknuo je i da ga se kod ovog uređenja posebno dojmio “naglasak na potpunoj čistoći, što je upravo Marija”.

Kako je i kada došlo do poziva da uređuje interijer crkve, pitam Vrbana.

- Moram priznati da se već dugo nisam veselio nekom projektu kao ovom. Nakon što sam završio projekte u Moskvi, gdje sam proveo dvije pune godine i napravio tri vile na Ostrovnaji te jedan projekt zgrade s luksuznim stanovima, preselio sam posao u London gdje sada radim. Obožavam London. I moram priznati da sam ga se zaželio. Zadnji put sam radio u Londonu draguljarnicu Faraone Mennella na Knightsbridgeu prije četiri godine. Sada radim zanimljiv veliki stan na Knightsbridgeu, a slijede još dva projekta na Mayfaireu - kaže Ante Vrban i dodaje: - Poziv koji sam dobio zaista je bio iznenađenje, jer volim raditi kod kuće.

Za njega je, kaže, sakralna arhitektura izazov.

- Ja sam katolik i Hrvat. Raditi interijer najveće crkve u Hrvatskoj, posebno ovakvog emotivnog značaja, za mene je velika čast. Htio sam napraviti nešto zaista posebno za Hrvate jer je Knin jako važno mjesto za sve nas. On predstavlja slobodu Hrvatske. Ovaj je projekt za naše branitelje, hrvatske državljane, našu vjeru i slobodu. Htio sam da bude ugodan, topao prostor, elegantan, mističan. Ako bih morao reći u par riječi što mi je bila inspiracija, bile bi to ljubav, vjera, sloboda i Hrvatska - kaže.

Važno mu je također bilo i da ne napravi skupi projekt. Za odijevanje crkve izabrao je, objašnjava Vrban, najmodernije materijale koji daju maksimalni efekt za mnogo manje novca nego prije. Iako su njegov interijer crkve svi proglasili raskošnim, on tvrdi da je zapravo obrnuto.

- Najlakše je opaliti mramor na pod i upaliti svjetla. Nisam to htio. Na podu je gres keramika velikih dimenzija, visokog sjaja, koja se lako održava jer je poanta da crkva nakon 50 godina ima isti sjaj. A cijenom je više od nekoliko puta jeftinija od mramora. To se danas može. Općenito, sve moderne crkve danas su hladne, u betonu i kamenu. To ne volim - ističe Vrban.

Ima i kralja Zvonimira

I daje detaljan opis kninske crkve, što ga je inspiriralo, koje je simbole ugradio...

- Htio sam ugraditi simbole hrvatske povijesti u interijer, sakriti par priča koje će se tek kasnije otkriti. Zidovi su bojeni, neki od njih u staklu koje s određenih pozicija reflektira točno odabrane elemente interijera. Stupove, njih četiri, koji su izrazito visoki pretvorio sam u izvore inspirirane slapom Krčić koji je u Kninu i rijekom Krkom. Voda je život i snažan element. Tako su stupovi postali lampe, izvori su izrađeni od barisola, koji je jako poseban materijal, predivno prima na sebe svjetlo, lagan je, a mogućnosti trodimenzionalnog modeliranja su neograničene. Stupovi su jako važni i imaju svoju priču, a kapiteli su replike krune hrvatskog kralja Zvonimira, koji je stolovao u Kninu. Htio sam malo ublažiti oštre kutove interijera pa sam zaoblio kružnim zidovima od knaufa kutove na oltaru i sakrio indirektnu rasvjetu u pozadini. Općenito, cijela rasvjeta je u toploj LED tehnologiji - opisuje Ante Vrban.

Crkva će, dodaje on, biti energetski učinkovita.

- Htio sam da to bude jedan moderan, elegantan interijer, s puno ambijentalne tople rasvjete jer ona stvara misticizam koji crkva mora imati i može naglasiti konture prostora, tako da iz svakog kuta crkve lagano, ambijentalno svjetlo priča svoju individualnu priču - kaže Vrban.

Kako će izgledati oltar, pitam ga.

- Oltar će biti od masivnog bijelog bračkog kamena, s uklesanim hrvatskim pleterom. Jednostavan, a neupitno najjači element, kako i treba biti - kaže Vrban, dodajući da će slika Gospe biti na zidu iza oltara.

Ljubav čuda čini

Ipak se sve to doima dosta raskošnim, konstatiram.

- Pravo je umijeće napraviti maksimum s minimumom. To je ono čemu težim. Mislim da nije raskošna, mislim da je u svojoj jednostavnosti i nekoliko snažnih interijerskih elemenata dala efekt koji će svatko interpretirati na svoj način. Ali će svakako ostaviti dojam. Prije svega će biti mistična, mirna, topla i, nadam se, dati osjećaj mira svim vjernicima koji će u njoj boraviti. Svakako ćete vidjeti rezultat koji se stvara s ljubavlju. Tako je jedino ispravno - odgovara Ante Vrban.

U osmišljavanju crkve Vrban je surađivao s Crkvom. Prije svega zato što postoje jako stroga liturgijska pravila, zadatosti.

- Ovaj je projekt moja vizija crkve složena upravo na tim pravilima. I poštivao sam ih apsolutno. Iako sam vjernik od rođenja i odrastao sam u duhu Katoličke crkve u svojoj obitelji, toliko sam novog sada naučio. Ritual služenja mise ima jednu mističnu, bezvremenu snagu. Prema katoličkoj vjeri, sveta misa je preobražaj čitavog svijeta. Kršćani u nju unose sve što je njihov ljudski svijet, a odnose sve to preobraženo, kao Božji svijet. Kad ne bi bilo svete mise, ne bi bilo spasenja. Sve što je Bog učinio za čovjeka stavio je u svetu misu. Ona je Isusovo tijelo koje se predaje za spas ljudi i Isusova krv koja se prolijeva za oproštenje njihovih grijeha. Predivno je to prevesti u arhitekturu - kaže.

Pitam što za njega znači vjera, s obzirom na to da je otvoreno progovorio o svojoj vjeri.

- Za mene je vjera ljubav, svjetlost i snaga - kaže Vrban.

Ona mu, dodaje, pomaže i da se ne obazire na to što drugi pričaju. Ipak, pogađaju li ga kritike?

- Ova crkva je golemi projekt i logično je da se podigla velika prašina. Tako je na svim primjerima od najranije povijesti. Njegova glavna poruka je čistoća i svjetlost kroz koju se izražava vjera i duhovnost. Crkva je svjetlost i otvorenost, sam Krist je rekao: ‘Ja sam svjetlost svijeta’ - poručuje Ante Vrban, još jednom ističući da je njegov interijer “apsolutno jednostavan, moderan i elegantan interijer”.

- Koji su izgradile hrvatske ruke, naši kamenari, inženjeri, naše građevinske tvrtke koje zapošljavaju naše ljude. Ova crkva je puna hrvatskih obilježja, projektirana za vjernike, za Hrvate i grad Knin, grad pobjednik - ističe Vrban.

I njegov je djed, inače, bio arhitekt. Upravo je u Kninu sagradio nekoliko zgrada.

- Moram priznati da je ta činjenica bila važan dio moje odluke da prihvatim projekt. Moj djed po majci Ante Kelava projektirao je školu i zgradu pošte u Kninu. Kao mali sam svuda išao s njim, obožavao sam ga. Mislim da bi bio jako sretan što sam se vratio kući da bih napravio ovaj projekt. Sada će zauvijek naši radovi biti u istom gradu. Ovo, dijelom, radim i zbog njega - kaže.

Trenutačno Ante Vrban boravi u Zagrebu, iako je u zadnje vrijeme uglavnom u Londonu te povremeno i u Kninu. Crkva bi trebala biti gotova do proslave Oluje 5. kolovoza, na 20. godišnjicu operacije.

Na kraju ga pitam i što misli o tome da se u Hrvatskoj smatra da njegov rad podilazi ukusu novih bogataša.

De gustibus

- Moji su klijenti uspješni ljudi iz svih segmenata poslovnog života. I uživaju moje apsolutno poštovanje. A o ukusima se ne raspravlja. Mislim da moji rezultati i portfelj dovoljno govore o tome. Ja ne kritiziram nikoga, mislim da svaki stil ima svoju klijentelu i nije zbog toga loš. Nego drugačiji. Danas u Hrvatskoj ima mnogo mladih talentiranih arhitekata, čiji rad pratim i jako sam sretan zbog njihova rada i uspjeha. Općenito, da sam slušao kritike, danas ne bih bio tu gdje jesam. Uvijek sam govorio da ću zauvijek tražiti mjesta i trenutke koji će me podsjetiti na mog brata. Nadam se da negdje odozgo on i djed Ante zajedno gledaju i ponosni su. A moj najveći savjet svim mladim arhitektima koji žele pomaknuti granice je da rade i žive svoju viziju arhitekture, radom, ljubavlju i hrabrošću to će i napraviti - zaključuje Vrban.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
11. studeni 2024 18:58