GASI SE NOĆNA LINIJA

POSLJEDNJA VOŽNJA VLAKOM PREMA JUGU 'Da, karta je 197 kn, truckate se 8 sati, ali to je doživljaj...'

Reporteri Nedjeljnog Jutarnjeg ukrcali su se na zagrebačkom Glavnom kolodvoru u vlak 825, na vožnju noćne linije Zagreb - Split koja se od danas, odlukom Uprave HŽ-a, ukida jer je neisplativa. Oživit će je, kažu, tek na početku iduće turističke sezone. No, od pedesetak putnika, malo tko u to vjeruje...
 Boris Kovačev/CROPIX

Pomalo me vlak koji je u četvrtak navečer, poslije 23 sata, krenuo iz Zagreba u Split podsjetio na pjesmu grupe Vatra - “Ima li budnih”. Na relaciji Karlovac - Ogulin uglavnom su spavali svi putnici, njih pedesetak, koji su odlučili iskoristiti jednu od posljednjih prilika da se noću vlakom zapute prema Dalmaciji. Naime, odlukom Uprave Hrvatskih željeznica - Putničkog prijevoza od danas se ukidaju noćni vlakovi 824 i 825 na pravcu Split - Zagreb - Split.

Zapravo je užitak putovati vlakom kroz Liku do Dalmacije. Fotoreporter i ja dugo se nismo vozili željeznicom kroz Hrvatsku, a nakon nešto manje od osam sati putovanja, pri dolasku na splitski kolodvor, zaključili smo da je šteta što se ljudi sve manje koriste ovim prijevoznim sredstvom.

Kako do kuće?

Na početku putovanja sjeli smo u kupe s bračnim parom umirovljenika, simpatičnih i razgovorljivih ljudi iz Slavonije. Još kad su nam rekli da su oboje cijeli radni vijek proveli u Hrvatskim željeznicama i tu stekli mirovinu, shvatili smo da imamo idealne sugovornike. No, nisu se htjeli predstaviti imenom niti fotografirati.

- Često putujemo ovim noćnim vlakom, a silazimo u Plaškom. Idemo na groblje - kaže gospodin. - Oboje smo radili u HŽ-u. Pratimo što se događa i znamo da se ovaj noćni vlak ukida. Kažete, samo izvan turističke sezone? Pa dobro, ali me zanima razmišlja li itko o ljudima kojima je baš ovaj vlak bio jedino prijevozno sredstvo do kuće. Svugdje u svijetu država ulaže u željeznice, a čitam da sada nema novca. Ma, nije ovo jedini vlak koji se ukida, znam da je prestalo voziti dosta lokalnih vlakova o kojima je ovisilo i puno djece koja putuju u školu. Ma, koga briga... - rezignirano odmahuje rukom naš sugovornik, a njegova nam supruga objašnjava da će se njih dvoje već nekako snaći i organizirati svoja putovanja iz Osijeka do Plaškog, putovat će dnevnim vlakom iz Zagreba za Split.

U susjednom kupeu smrknuta lica četvorice mladića, od kojih su dvojica u željezničarskim uniformama. Kako poštuju, a i mi s njima, pravila da službene osobe ne mogu davati nikakve medijske izjave bez dozvole nadređenih, kažemo im da znamo da su iz Ogulina i da su djelatnici HŽ-a. Na naše pitanje kako će kući nakon odrađene druge smjene, jer se danas ukida noćni vlak kojim putujemo, jedan mladić odgovara:

- Ne znamo što ćemo. Ovaj nam je vlak bio jedina prometna veza da nakon posla možemo doći do Ogulina. Ima nas desetak koji smo zaposleni u HŽ-u i stvarno nemamo pojma kako ćemo to organizirati. Nikoga ne zanima odakle smo i kako dolazimo na posao pa ćemo vjerojatno unajmiti neki jeftini stan u Zagrebu jer mi nakon deset sati navečer jednostavno više nemamo čime doći do Ogulina. Tražit ćemo od tvrtke da nam osigura kakav kombi, ali u to malo vjerujemo. A valja sačuvati posao i dolaziti na vrijeme na radno mjesto.

Najljepše putovanje

Jedino dulje stajanje našeg vlaka 825 na putu prema Splitu jest upravo u Ogulinu. Tu je predviđeno stajanje od petnaest minuta jer se moraju zamijeniti lokomotive. Naime, od Zagreba do Ogulina pruga je elektrificirana, a dalje prema Splitu vozit će nas dizelska lokomotiva, što je za HŽ neusporedivo skuplje. Riječ je o izdržljivim, ali zastarjelim lokomotivama koje troše mnogo nafte. U cijeloj priči o ukidanju ovih noćnih vlakova one su, zapravo, najveći trošak. Drugog rješenja nema jer je cijela dionica Ogulin - Split neelektrificirana.

Brige poput onih koje muče mladiće iz Ogulina, kako će stizati s posla kući, nije imao novopečeni bračni par u susjednom kupeu, Robert Milunović i Kristina Ivanec. Oni su bili jedni od rijetkih budnih putnika. Vraćali su se s medenog mjeseca koji su proveli u Hong Kongu.

- Nema ljepše stvari nego putovati vlakom - kaže nam Robert, poduzetnik iz Makarske. - Puno sam se puta iz Zagreba vozio baš ovim noćnim vlakom do Splita. Obavim posao u Zagrebu, sjednem u vlak i ujutro sam u Splitu gdje me netko dočeka i odveze u Makarsku. Ako sam umoran, odspavam u kupeu ili uzmem ležaj u spavaćim kolima. A što možete u autobusu? Ništa, niti se odmoriti, niti otići u WC jer vam nitko ne dopušta da koristite one njihove zahode. Čuo sam da ukidaju ovaj vlak i mislim da je to velika glupost. Poznajem mnogo ljudi kojima je ovo vrijeme polaska iz Zagreba nakon 23 sata idealno. Ali što možete, tko što pita običnog čovjeka?

Psić u kupeu

A na naše pitanje otkud iz Hong Konga treći član obitelji, mali stafordski terijer Aron koji spava u naručju njegove supruge Kristine, Robert se nasmijao.

- Nije pas iz Hong Konga, nego iz Kutine. Vratili smo se u Zagreb i, kako je moja supruga poželjela imati psa, našli smo uzgajivača u Kutini, kupili psića i stigli na ovaj vlak. A kako bismo to izveli da smo morali putovati autobusom? Ili nam ne bi dopustili ili bismo ga morali skrivati od konduktera.

Kondukter Tomislav Rajić kaže nam da je kućnim ljubimcima dopušteno putovanje ovim vlakom, ali se za njih vlasnicima naplaćuje pola vozne karte. S obzirom na to da je cijena karte u smjeru Zagreb - Split ili obrnuto 197 kuna po osobi, za vožnju odraslog kućnog ljubimca treba platiti 98,5 kuna. Rajić nam kaže da katkad u jeku turističke sezone to ne dopuštaju jer su velike gužve pa među putnicima ima onih kojima nečiji pas jednostavno smeta.

Čisto i uredno

Porazgovarali smo i s Ljubicom Kraljik iz Našica, koja do Splita, a potom do Imotskog, putuje s kćeri Melitom i njezinim malim djetetom te nećakinjom Nikolinom. Ljubičin je muž bivši djelatnik HŽ-ova poduzeća Cargo u kojem je dobio otkaz. Pomalo iznenađeno reagira na našu informaciju da već sljedeći tjedan neće biti noćnog vlaka kojim putujemo jer je suprug baš njime planirao doputovati do Splita i pridružiti im se u Imotskom.

- Pa, njemu su rekli da se još ništa ne zna - kaže Ljubica. - Kao, sindikati će učiniti sve da se ovaj vlak ne ukine. A ništa, javit ću mu da ne računa na njega i da nekako ulovi taj koji će iz Zagreba u Split voziti po danu.

Uoči odlaska na ovaj reporterski zadatak bio sam siguran da će gotovo osmosatno putovanje od Zagreba do Splita biti noćna mora. No, ugodno sam se iznenadio. Vlak je uredan, WC-i su čisti, a za konduktera Rajića i stjuarda u kušet i spavaćim kolima Ivicu Miškovića mogu samo reći da su pravi profesionalci. Dostojanstveni u željezničarskim uniformama, bijelim košuljama i kravatama - kao i brojni prometnici koje smo vidjeli u gluho doba noći kako dočekuju i ispraćaju ovaj vlak koji do daljnjeg neće biti u voznom redu - ugodno su me iznenadili. Dobro, kolega fotoreporter priča mi da u ukrajinskim vlakovima svaki kupe ima televizor i internetsku liniju, ali noćnim vlakom 825, koji neće prometovati sve do početka sljedeće turističke sezone, lijepo je putovati. Naravno da nam je nedostajao vagon-restoran, no kondukter Rajić kaže da već odavna u ovim vlakovima ni usred turističke sezone nema vagona u kojemu bi putnici mogli štogod pojesti i popiti.

(...)

Članak u cijelosti pročitajte u tiskanom izdanju Nedjeljnog Jutarnjeg

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
14. studeni 2024 15:01