Hrvatske željeznice državna su tvrtka koja zbog velikih gubitaka u poslovanju porezne obveznike svake godine stoji više od milijardu kuna. Kako bi smanjila gubitke, tvrtka je nedavno raspisala natječaj za zakup 65 poslovnih i skladišnih prostora na kolodvorima diljem Hrvatske. To bi joj na godišnjoj razini trebalo donijeti prihod od 2,1 milijun kuna.
Uprava HŽ-a, međutim, već godinama stoluje u neoklasicističkoj palači iz 1903. godine, u strogom centru Zagreba, gdje četvorni metar stoji oko 2500 eura.
Spomenik kulture
Zgrada u Mihanovićevoj ulici 12 prostire se na raskošnih 2000 četvornih metara, s podrumom, prizemljem, dva kata i potkrovljem. Sama nekretnina, procjenjuju stručnjaci, vrijedna je oko pet milijuna eura. Njezina je uporabna vrijednost mnogo veća.
U monumentalnoj palači, koja je zaštićena kao spomenik kulture, smještene su uprave svih pet društava Hrvatskih željeznica: HŽ Holdinga, HŽ Putničkog prijevoza, HŽ Vuče vlakova, HŽ Carga i HŽ Infrastrukture.
Jedan od najvećih državnih gubitaša posjeduje zemljišta i nekretnine u vrijednosti od gotovo dvije milijarde kuna. Posjeduju zemljišta od 92 milijuna četvornih metara na kojima je 69 poslovnih i upravnih zgrada, sedam vila i ljetovališta i 1341 stan.
To je potaknulo novu Upravu HŽ Infrastrukture i direktora za nekretnine Darka Barišića da odluče komercijalizirati sve nekretnine koje nisu u funkciji osnovne djelatnosti.
Komercijalizacija ili...?
Osim toga, HŽ Infrastruktura planira namaknuti novac i od prodaje svojih brojnih odmarališta, zemljišta i prenoćišta, a za neke od njih već su raspisani natječaji. Ove godine, nadaju se u HŽ-u, od prodaje nekretnina mogli bi zaraditi oko 60 milijuna kuna. Za prenoćište u Rijeci početna je cijena 28 milijuna kuna, a za ono u Malom Lošinju 12,5 milijuna kuna, kao i za prenoćište u Kaštel Lukšiću. Na prodaju bi uskoro trebali biti ponuđeni i hotel Toplice u Lovranu te prenoćište u Kninu.
Te odluke HŽ Infrastrukture sigurno treba pozdraviti, no postavlja se pitanje mora li Uprava HŽ Holdinga i dalje biti smještena u raskošnoj palači u najužem centru grada ili bi se i tu zgradu moglo komercijalizirati ili prenamijeniti za javne sadržaje?
Uprava HŽ Holdinga ne razmišlja o preseljenju na neku manje atraktivnu lokaciju, ne planira zgradu prodati niti prenamijeniti u, primjerice, muzej, kao što je Muzej d’Orsay u Parizu, smješten u zgradi starog željezničkog kolodvora s kraja 19. stoljeća.
Veliki troškovi čišćenja
- Uprava HŽ Holdinga ne razmišlja o prodaji zgrade, davanju u najam pojedinih prostora ili preseljenju jer je ta zgrada oduvijek namijenjena samo svrsi smještaja poslovne uprave željeznica. U zgradi ne postoje prazni prostori koji bi se mogli iznajmiti ili prodati - odgovorila nam je šefica Korporativnih komunikacija HŽ Holdinga, Vlatka Škorić.
Uprava HŽ Holdinga će tako i dalje tvrtkom upravljati iz palače i trošiti godišnje 2,6 milijuna kuna na režijske troškove. Samo na čišćenje lani je potrošeno nevjerojatnih 1,2 milijuna kuna. Pričuva je iznosila 598.000 kuna, struja 270.000, grijanje 415.000, voda 83.000, odvoz smeća stajao je 35.000, a za spomeničku rentu izdvojili su 219.000 kuna.
Bivša Uprava HŽ-a odlučila je 2005. godine obnoviti svoje sjedište, za što su potrošili oko 12 milijuna kuna iz proračuna, mojih i vaših. Tada su obnovljeni krovište, fasada, restoran i toaletni prostori, a još 1998. godine obnovljen je ulaz u zgradu, koji je vraćen u prvobitno stanje.
Inventar većinom nov
Tada se mijenjao i dio inventara, ali o kojem se iznosu za tu kupnju radi, u Upravi HŽ-a nisu nam znali reći.
“Neke službe imaju stari, a neke novi inventar. Sav novi inventar nabavljaju pojedina društva putem javnih natječaja i može se reći da je otprilike dvije trećine inventara novo, a jedna trećina stara je i više od 50 godina”, napisali su u svom odgovoru u HŽ-u.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....