Nakon što je Associated Press 13. kolovoza objavio ekskluzivnu priču u kojoj je osam pjevačica i plesačica optužilo opernog pjevača Placida Dominga, jednog od najmoćnijih ljudi u operi, za seksualno napastovanje, a još ih je desetak svjedočilo o neprimjerenom i napasnom ponašanju pjevačke legende, američkoj novinskoj agenciji javilo se još 11 žena s istim ili sličnim svjedočanstvima.
Angela Turner Wilson bila je 1999. perspektivna operna pjevačica koja je dobila drugu glavnu žensku ulogu u slavnom ‘Le Cidu’ Julesa Masseneta u produkciji Washington Opere, ujedno i najvažniju, možda i odlučujuću ulogu u karijeri. Glavnu mušku ulogu igrao je slavni tenor koji je u to vrijeme ujedno bio i umjetnički direktor kompanije. Izvedbu je trebala prenositi i nacionalna televizija. Međutim, večer prije bila je s Domingom u sobi na šminkanju kad je pjevač ustao i uhvatio je s leđa za ramena. Dok ga je promatrala u ogledalu pitajući se što radi ovaj velikan opere, on joj je odjednom gurnuo ruke pod naramenice grudnjaka, a potom je snažno uhvatio za grudi.
- Znala sam da mi je ta predstava najvažnija dosad. Jako me zaboljelo. Nije bio nimalo nježan. Zgrabio me baš jako - ispričala je za AP Wilson dodavši da se nakon toga Domingo okrenuo i udaljio, a ona je ostala sjediti zapanjena i ponižena. Danas 48-godišnja učiteljica pjevanja samo je jedna od 11 žena koje su svojim svjedočanstvima odlučile istupiti protiv španjolske operne superzvijezde i otkriti sve o njegovom neprimjerenom, seksualno nabijenom ponašanju čovjeka koji im je nerijetko utjecao na karijere ako bi ga ignorirale. Sve govore o neželjenom diranju, upornim nagovaranjima na solo susret, kasnim telefonskim pozivima i iznenadnim pokušajima da ih poljubi. Nekoliko zaposlenika kazališta opisalo je za AP kako su se trudili zaštititi pjevačice i plesačice od predatora dok je administracija na njegove ispade žmirila.
Ono što svakako povezuje sve priče je činjenica da je Domingovo ponašanje bila javna tajna i da su mlade žene bile prepuštene sebi u radnom okruženju u kojem nisu imale puno šanse.
Wilson je rekla da je i ona odlučila ispričati svoje iskustvo nakon što je pročitala da je 78-godišnji pjevač, danas ravnatelj Los Angeles Opere, nakon prvog teksta izdao priopćenje u kojem je između ostalog rekao da su njegovi postupci ‘bili uvijek dobrodošli i s pristankom obje strane’ te da su ‘pravila i standardi ponašanja drugačiji danas od onog kakvi su bili u prošlosti’.
- Koja bi žena htjela da je zgrabi za grudi? Jako je boljelo. A nakon toga sam se morala popeti na pozornicu i glumiti da sam zaljubljena u njega - rekla je Wilson. Domingova glasnogovornica Nancy Seltzer reagirala je i na ovaj članak AP-a napisavši:
- Kampanja koju AP vodi protiv Placida Dominga u želji da ga osramoti ne samo da je netočna nego i neetična. Nove su tvrdnje pune nevjerodostojnosti i, kao što je slučaj s prvom pričom, jednostavno netočne. S obzirom na istragu koja traje, nećemo komentirati konkretne optužbe, ali snažno odbacujemo pogrešnu sliku koju AP pokušava stvoriti o ugledu g. Dominga.
Strategije
Melinda McLain, koordinatorica produkcije LA Opere 1986.-1987. koja je s Domingom radila i u Houstonu, rekla je za AP da je davala upute zaposlenicima da ne ostavljaju Dominga samog u sobama za probe s pjevačicama, čak i ako je izričito sam to tražio, te mu je uvijek pokušavala pronaći muške krojače.
- Razvili smo razrađene strategije kako bismo ga držali podalje od nekih pjevačica. Nikad ne bih nijednu ženu samu poslala u njegovu garderobu. Druga strategija je bila pozvati njegovu suprugu. Kad je Marta bila tamo, pristojno se ponašao - rekla je McLain. Nekoliko kostimografa i krojača, koji su osamdesetih radili u LA Operi, potvrdilo je njezinu priču dodajući da je Domingovo ponašanje iza pozornice bilo javna tajna i da su svi znali. A da ni danas nije drugačije. Jedna je zaposlenica rekla da su se kolege jako trudili da ga ne bi ostavili samog s nekom mladom ženom prije dvije, tri godine.
- Moj prvi šef mi je rekao da izbjegavaju poslati bilo koju zgodniju ženu u njegovu garderobu zbog neprimjerenog ponašanja. Bio je poznat po tome da se previše približava, da nasilno grli, ljubi, dodiruje i da se općenito fizički neprimjereno ponaša - rekla je zaposlenica koja je htjela ostati anonimna jer još uvijek radi u operi. Njezina kolegica je prijavila nadređenom da ju je Domingo pokušao poljubiti, a on joj je samo savjetovao da ne ostaje sama s njim.
Dio žena ispričao je za AP da su smislile još jednu relativno uspješnu diverziju. Same bi pitale Dominga za unuke kako bi mu odvratile pažnju, ili su se hihotale na njegova pitanja praveći se da ne razumiju.
Potreba žena da smišljaju vlastite strategije izbjegavanja samo da bi uspjele obaviti posao, klasičan je primjer seksualno neprijateljskog radnog okruženja, što je ključni element seksualnog napastovanja, kažu stručnjaci.
Za AP je ovaj put istupio i Domingov kolega operni pjevač, bariton Robert Gardner. On je rekao da ga čudi što pjevačevo ponašanje nije ranije dospjelo u javnost ‘s obzirom na reputaciju koja ga je pratila u industriji’. Također, potvrdio je optužbe mezzosopranistice Patricije Wulf iz prve priče, koja je bila i jedina koja je istupila pod punim imenom i prezimenom. Wulf, Gardner i Domingo radili su zajedno krajem devedesetih u Washington Operi, a Gardner je svjedočio pjevačevoj upornosti da osvoji Wulf koja ga je pak uporno izbjegavala.
- Vidio sam ga više puta kako se namjerno približava i traži mjesto na probama ili u hodniku kraj Patricije. Ona ga je isto tako jasno i očito izbjegavala - rekao je Gardner.
Strah od osvete
Ni Wulf ni Angela Turner Wilson nisu prijavile pjevača jer su se bojale da im nitko neće vjerovati te da će njih na koncu kazniti.
Wilson je detaljno opisala nekoliko situacija u koje ju je doveo Placido Domingo. Jednom joj je, primjerice, iznenada ušao u garderobu dok se spremala za nastup, zatvorio glasno vrata i držao ih rukom zatvorenima. Tražio je da ga poljubi što je ona odbila, no nakon što nikako nije htio odustati, čak ni nakon što je više puta naglasila da je udana, rekla mu je da je poljubi u obraz. Nakon tog i još nekoliko incidenata zvala je supruga i roditelje u suzama, ne znajući kako će se idući put slavni pjevač ponašati. Njezine optužbe osim obitelji potvrđuje i dnevnik koji je vodila u to vrijeme. Iduće je godine osvojila nagradu za umjetnika godine, no Washington Opera je unatoč tome više nikad nije angažirala, a za to, kaže, može zahvaliti Domingu.
- Svatko tko osvoji nagradu umjetnika godine u toj kompaniji ili bilo kojoj drugoj, zna da mu je to ulaznica za puno dulju i ozbiljniju vezu s tom kompanijom. To je otprilike kao da vas pohvale i kažu vam da se zaslužujete vratiti na pozornicu. Ta nagrada gotovo nikad nije oproštaj od kompanije - naglašava Wilson. Nakon desetljeća u operi Angela Turner Wilson počela je predavati i u tome pronašla zadovoljstvo.
Niz žena koje su kritizirale Domingovo ponašanje, istovremeno su rekle da su mu se divile, da je karizmatičan i velikodušan, te da svima pamti imena. Naravno, u struci im je apsolutni autoritet. Wilson kaže da je odlučila sve ispričati zbog niza mladih žena koje sad podučava jer smatraju da bi trebale imati jednaku šansu kao i svi.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....