F-15 EAGLE

AMERIKANCI ŠALJU U MIROVINU LEGENDARNI BORBENI ZRAKOPLOV? U službi je više od 40 godina, a njegovi piloti nisu izgubili nijednu zračnu bitku!

Dva američka F-15 lete iznad Iraka nakon zračnih napada u Siriji (2014.)
 Senior Airman Matthew Bruch/Handout / U.S. Air Force / REUTERS

Nakon više od 40 godina u zračnim snagama SAD-a čini se da borbeni zrakoplov F-15 Eagle polako ide prema kraju svoje duge službe, piše Kyle Mizokami za portal Popular Mechanics.

Naime, pred Odborom za oružane snage američkog Kongresa došlo je do rasprave o budućnosti F-15 i njegovoj eventualnoj zamjeni, osuvremenjenoj verziji zrakoplova F-16 Fighting Falcon.

Kako piše portal Flightglobal, zastupnik iz Južne Karoline Joe Wilson postavio je pitanje čelniku Zračne narodne garde, generalu Scottu Riceu, kakav bi efekt imalo umirovljenje i zamjena lovca-presretača F-15C i njegove dvosjedne inačice F-15D za zračnu superiornost SAD-a. Rice je uzvratio da bi F-16 mogao popuniti tu prazninu, ali je na dodatno pitanje zastupnice i bivše vojne pilotkinje Marthe McSally o tome bi li se time izgubile jedinstvene mogućnosti F15-ice ipak priznao da bi to bio slučaj.

- No, smatram da se izdižemo iznad tih mogućnosti kako ulazimo u digitalno doba... sustav će biti važniji nego li platforma - pomalo zakučasto zaključio je Rice. Drugi dužnosnik Zračne narodne garde kasnije je naglasio da je odluka o umirovljenju F-15 vrlo preuranjena, iako nije zanijekao da se o njoj razmišlja.

Capt. Shannon Collins / U.S. Air Force photo
F-15 Eagle (2010.)

Prvi F-15 poletio je 1972. godine, proizvodnja zrakoplova krenula je godinu dana kasnije, a od 1976. godine nalazi se u sastavu američkog ratnog zrakoplovstva. Od stranih zračnih snaga, F-15 koriste Izraelci, Japanci i Saudijska Arabija, a upravo je izraelski pilot F-15-ice Moshe Melnik prvi oborio neprijateljski zrakoplov u zračnoj bitci. Tijekom svih godina službe piloti F-15 Eaglea su u zračnim bitkama srušili 104 neprijateljska zrakoplova, bez da je ijedan od njih oboren (u zračnoj bitci), a najveći broj zračnih pobjeda otpada na izraelske zračne asove. U četiri destljeća službe korišten je u brojnim vojnim operacijama, a slovi kao jedan od najboljih lovaca u povijesti ratnog zrakoplovstva.

Što se tiče američkog ratnog zrakoplovstva, u 178 F-15-ica u najboljem stanju ugrađeni su APG-63V3 AESA radari, kao i novi sustav na viziru kacige koji pilotima omogućava bržu reakciju u ciljanju i gađanju neprijateljskih meta. Kad su u pitanju neke bazične performanse, F-15 na nižim visinama može letjeti brzinom od 1,2 Macha (1450 km/h), dok na većim visinama može postići brzinu od skoro 2,5 Macha (više od 2660 km/h). Naoružan je M61A1 Vulkan strojnicom, a u novijim varijantama može nositi i do 16 projektila (AIM 7, AIM 9, AIM 120).

Ints Kalnins / REUTERS
F-15 Eagle (2014.)

Ako F-15 zaista bude zamijenjen, njegovo mjesto će najvjerojatnije zauzeti F-16V, opremljen naprednim APG-83 SABR radarom koji se nalazi u višenamjenskim borbenim zrakoplovima pete generacije F-122 Raptor i F-35 Lightning.

Glavni motiv za zamjenu zrakoplova bio bi ekonomski, usprkos planiranom dramatičnom rastu američkog vojnog proračuna. Naime, sat leta F-15 Eaglea košta gotovo 42.000 dolara, dok sat leta zrakoplova F-16C košta samo 22.500 dolara. Najnovija vedeta američkog ratnog zrakoplovstva, notorno preskupi i još uvijek nedovoljno testirani F-35 Lightning košta 42.200 dolara po letu, dok sat leta u F-22 Raptoru, po mnogim stručnjacima najboljem borbenom zrakoplovu na svijetu, košta frapantnih 68.360 dolara.

Master Sgt. Thomas Meneguin / U.S. Air Force
F-15E Strike Eagle (2000.)

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
18. studeni 2024 08:30