KAOS ZBOG BREXITA

Britanci u očaju: ‘Propast će nam 142.000 tona hrane, a kamioni koji idu za Francusku su - prazni!‘

Prosječno je 3.400 kamiona dnevno putovalo od luke Dover do sjeverne Francuske. Od toga je 65% bilo prazno
Kamioni koji idu za Britaniju
 Denis Charlet/AFP

Čelnici pet najvećih britanskih poslovnih grupa upozorili su vladu da se tvrtke suočavaju s ''značajnim poteškoćama'' u britanskim lukama od Brexita te su upozorili vladu da će doći do velikog ''gubitka'' u poslovanju ako ministri ne pomognu u ublažavanju birokratskih problema.

Nakon okruglog stola u četvrtak navečer s ministrom vlade Michelom Goveom pismo su izdali Britanska gospodarska komora, Konfederacija britanske industrije (CBI), proizvođačka grupa Make UK, Federacija malog poduzetništva i udruženje poduzetnika Institute of Directors. Zbog zadržavanja u britanskim lukama i kamiona koji se vraćaju zbog carinskih potvrda poslovne skupine upozorile su ministre da brzo djeluju. Gove je nakon sastanka priznao da se ''neka poduzeća suočavaju s izazovima s određenim aspektima novog trgovinskog odnosa EU'' te će učini sve kako bi vlada pomogla da se prilagode.

Prazni kamioni

U zasebnom izvješću vlade utvrđeno je da je većina kamiona koji putuju iz Velike Britanije u EU preko Calaisa i Dunkirka prazna, što sugerira da se situacija na granici pogoršala otkako je Velika Britanija dogovorila sporazum. Prema podacima koje je ITV dobio od prefekture Hauts-de-France et du Nord za tjedan koji je završio 24. siječnja, prosječno je 3.400 kamiona dnevno putovalo od luke Dover do sjeverne Francuske. Od toga je 65% bilo prazno.

image
Kamioni koji idu za Britaniju
Denis Charlet/AFP

Početkom siječnja stopa je bila 75 posto. Tradicionalno, Velika Britanija uvozi više nego što izvozi, pa nije neobično da se kamioni vraćaju u Francusku s praznim kontejnerima. Ali udio koji je to učinio u trećem tjednu siječnja bio dvostruko veći. Bilo je problema i s poštivanjem carine – na francuskoj granici ispravno je popunjeno samo jedno od 10 izvoznih zdravstvenih uvjerenja koje su sada potrebne za pošiljke hrane, uključujući meso i ribu.

Nova pravila utjecala na promet

Bilo bi krivo reći da su nova carinska pravila jedina utjecala na pad prometa jer su njemu pridonijela i pandemija i činjenica da su tvrtke gomilale zalihe prije kraja tranzicije. No, Brexit je doprinio padu od 30 posto prometa ovog siječnja. Podsjetimo, sporazum od 1.246 stranica je postignut 24. prosinca, a dokumenti koji pružaju detalje o tome kako će funkcionirati britanska granica objavljeni su 31. prosinca, dan prije nego što su nova pravila stupila na snagu. Najmanje 150.000 tvrtki u Velikoj Britaniji, prema podacima britanske porezne agencije, nikada nisu trgovale izvan Europske unije pa tako niti imaju iskustva u radu s carinskim sustavima.

image
Paul Faith/AFP

Taj podatak došao je u trenutku kada je vlada priznala da će najgori scenarij loše koordiniranosti s granicom nakon Brexita biti 142.000 tona hrane koja će završiti u smeću. Procjena sugerira da je iznos bačene hrane jednak 96 milijuna bačenih pilića. Ministrica za hranu Rebecca Pow rekla da je to najgora procesa no do danas je poremećaj bio ''minimalan''. Oporbeni laburisti tražili su da ministri ''odmah poduzmu mjere kako bi zaustavili ''skupo rasipanje hrane''.

U međuvremenu grupa od 600 proeuropskih torijevaca prevođenih bivšim ministrom vlade Davidom Lidingtonom pritisnula je premijera Borisa Johnsona da surađuje s EU na poboljšanju trgovinskog sporazuma.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
14. studeni 2024 07:16