VANJSKOPOLITIČKI STRUČNJAK

‘Bruxelles je slomio Orbana, ali treba biti zabrinut zbog onoga što slijedi! Znate li što će se dogoditi 1. srpnja?‘

- Da Europsko vijeće nije moglo osigurati daljnju pomoć Ukrajini dovelo bi to do potpune devalvacije EU-a, kaže Kovačević

Ursula von der Leyen, Charles Michel, Emmanuel Macron, Giorgia Meloni, Viktor Orban i Olaf Scholz 

 Ludovic Marin/Afp

Čelnici svih 27 država članica postigli su na izvanrednom samitu u Bruxellesu dogovor o paketu pomoći Ukrajini u iznosu od 50 milijardi eura, objavio je predsjednik Europskog vijeća Charles Michel.

Izvanredni samit sazvan je jedino zato da se pokuša pridobiti suglasnost Mađarske. Na zadnjem samitu sredinom prosinca 26 članica postiglo dogovor o pomoći Ukrajini i jedno je je Mađarska bila protiv.

Vanjskopolitički analitičar Božo Kovačević je u razgovoru za N1 rekao da su sva dosadašnja iskustva upućivala na to da će na izvanrednom summitu EU-a kompromis biti postignut.

“U igri su veliki ulozi za obje strane. Kad je riječ o EU, u pitanju je kredibilnost obećanja, osobito onih vanjskopolitičkih, koje Unija daje, a u ovom slučaju se odnose na Ukrajinu. A kad je Orban u pitanju, na kocki su financijska sredstva koja je EU blokirala, a važna su mađarskoj ekonomiji. Baš zbog veličine tih uloga i jedna i druga strana spremne su na kompromis. Možda će se Orban, kao i na prethodnoj sjednici, na neki način ograditi i izbjeći sudjelovanje u donošenju odluka s kojima se ne slaže”, rekao je Kovačević.

A da Europsko vijeće nije moglo osigurati daljnju pomoć Ukrajini, dodaje, dovelo bi to do potpune devalvacije Europske unije na međunarodnoj sceni.

“Pokazalo bi se da Europska unija zapravo uopće nije subjekt međunarodnih odnosa koji može ispunjavati dana obećanja”, napominje.

Mimo međusobnog ucjenjivanja Orbana i Bruxellesa, ovaj slučaj pokazuje kako EU često ima problem s funkcioniranjem upravo zbog svoga temeljnog demokratskog načela konsenzualnosti, odnosno jednoglasnog odlučivanja.

“To je izravna posljedica konstitucionalnog ustrojstva EU-a. Lisabonski ugovori propisuju takav način odlučivanja, a to je posljedica činjenice da nije uspio pokušaj donošenja europskog ustava. U sadašnjem stanju, EU funkcionira u većoj mjeri kao međuvladina organizacija, nego kao konfederacija. A da bi barem u minimalnoj mjeri mogla funkcionirati kao subjekt međunarodnih odnosa, EU bi morao biti barem konfederacija u kojoj središnja tijela ipak imaju neke autonomne ovlasti. Sadašnje stanje u kojem Europsko vijeće, gdje se odluke donose konsenzusom, može poništiti i odluke Europskog parlamenta i odluke Europske komisije, glavna je prepreka konstituiranju EU-a kao subjekta međunarodnih odnosa”, objašnjava Kovačević.

Kovačević je objasnio i kako bi Orban mogao "objasniti" ovo dramatično reteriranje.

"Nedvojbeno je da će Orban to prikazati mađarskoj javnosti kao svoj uspjeh. Ali, trebamo imati na umu da od 1. srpnja Mađarska preuzima predsjedanje Europskom unijom. Ako Mađarska nastavi isticati disonantne glasove naspram ostatka EU-a, onda će to predsjedništvo biti obilježeno u najmanju ruku teškoćama u artikuliranju politike EU-a. To će biti i postizborno vrijeme kada je riječ o Europskom parlamentu i vrijeme konstituiranja nove Europske komisije. Ukratko, mislim da je opravdano biti zabrinut za budućnost Europske unije”, rekao je Kovačević za N1.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. studeni 2024 06:22