NA KOCKI MILIJARDE

Budimpešta se ruga Bruxellesu, Orbán odbio direktnu zapovijed: ‘Žele da se samoubijemo!‘

Ispada da bi im se potez mogao isplatiti...

Viktor Orban

 Wiktor Szymanowicz/nurphoto/Shutterstock Editorial/Profimedia/Wiktor Szymanowicz/nurphoto/shutterstock Editorial/profimedia

Iako joj je Europska unija sugerirala da olabavi veze s Kinom, Mađarska to uporno odbija napraviti, a sad se čini kako će joj se takav potez itekako isplatiti. Naime, upravo se Mađarska - i to s Njemačkom - utrkuje za domaćinstvo za prvu europsku tvornicu kineskog proizvođača automobila BYD. Prema pisanju Politica, tvrtka bi se o svemu trebala službeno oglasiti do kraja godine.

Kineski proizvođač baterija CATL lani je odlučio izgraditi svoju tvornicu vrijednu čak 7,3 milijarde eura u istočnom mađarskom gradu Debrecenu. A i druge kineske kompanije u lancu opskrbe električnih vozila - Nio, Eve Energy, Huayou Cobalt, BYD i Ningbo Zhenyu Technology - najavile su nove tvorničke projekte u toj zemlji.

Mađarska vlada ističe kako je Kina vodeći strani ulagač u njihovoj zemlji od 2020., ali Budimpešta sad želi i više od toga - stoga ni ne čudi što je mađarskim političarima itekako stalo do toga ga njihovi odnosi s Kinom i dalje ostanu glatki.

Mađarski premijer Viktor Orbán bio je jedini čelnik EU-a koji je prisustvovao listopadskom forumu Inicijative Pojas i put, a kineski predsjednik Xi Jinping nazvao ga je "prijateljem" Pekinga.

- Mađarska vlada neće prihvatiti nikakvu vrstu vanjskog ideološkog pritiska i uvijek će slijediti nacionalne interese - izjavio je Orbán, a ministar vanjskih poslova Péter Szijjártó još je u lipnju rekao kako bi "svaki mađarski pokušaj odmicanja od Kine naštetio Europi".

- To bi bilo samoubojstvo europskog gospodarstva - upozorio je.

- Mađarska vlada sebe doživljava kao mostobran za Kinu i to je nešto što bi trebalo zabrinuti ostatak Europske unije - rekla je Dóra Győrffy, profesorica ekonomije na Sveučilištu Corvinus u Budimpešti.

image

Viktor Orbán i Xi Jinping

Yan Yan/Avalon/Profimedia/Yan Yan/avalon/profimedia

Predsjednica Europske komisije Ursula von der Leyen i predsjednik Europskog vijeća Charles Michel ovoga tjedna borave u Pekingu, gdje pokušavaju izvršiti pritisak na kinesko vodstvo u vezi s ogromnim trgovinskim suficitom Kine s EU-om. Komisija je pokrenula i istragu o neprikladnim subvencijama za kineska električna vozila.

A napori mađarske vlade za više ulaganja iz Kine u međuvremenu izazivaju sve veću zabrinutost.

- Takve ekonomske koristi mogle bi imati visoku političku cijenu. Kao i Rusija, Kina također može iskoristiti bilo koju vrstu ekonomske ranjivosti za ucjenjivanje - kaže Győrffy.

Mađarski ministar gospodarskog razvoja Márton Nagy prošloga mjeseca boravio je u Šangaju, gdje je proslavio brzinu kineskih ulaganja u Mađarsku.

- Ponosni smo što je Mađarska vodeća destinacija za kineska poslovna ulaganja u srednjoj Europi. Uspjeh vladine politike poznate kao ‘istočno otvaranje‘ vidi se u činjenici da će do kraja 2023. godine više od jedne trećine izravnih stranih ulaganja u Mađarsku doći iz istočnih zemalja - izjavio je.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
09. studeni 2024 03:42