POLITIČKI OBRAČUNI

Cure stare snimke, svi bruje o dva otvorenja kolodvora, građani se organiziraju, oporba bijesna: ‘Ovo je zločin, a ne nesreća!‘

Četiri je godine vladajuća Srpska napredna stranka s kineskim izvođačima obnavljala novosadski željeznički kolodvor
 Nenad Mihajlovic/Afp

Politička prepucavanja i optuživanja nastavljaju se u Srbiji nakon urušavanja betonske nadstrešnice sa staklenom terasom na zgradi željezničkog kolodvora u Novom Sadu. Građani su ogorčeni jer osjećaju da su ih oni na vlasti iznevjerili, nesposobni pružiti im sigurnost i zaštitu od tragedija poput ove. Predsjednik Aleksandar Vučić obećava da će kazniti sve odgovorne, dok opozicija poručuje da bi vlast prvo trebala krenuti od sebe, ističući kako su upravo korupcija, sumnjivi izvođači i propusti institucija doveli do nesreće u kojoj je poginulo 14 osoba.

Demokratska stranka (DS) tvrdi da je glavna odgovornost na vladi Srbije, podsjećajući da je zgrada željezničkog kolodvora u Novom Sadu više puta rekonstruirana u posljednje vrijeme, a da je, prema izjavama ministra građevinarstva Gorana Vesića, u obnovu uloženo čak 65 milijuna eura. "Ova nesreća nije slučajan incident, već izravna posljedica načina na koji se upravlja državom pod režimom Aleksandra Vučića. Svi zakoni i norme u upravljanju javnim sredstvima namjerno su suspendirani u velikim državnim investicijama radi brze zarade vladajuće elite i financiranja kupovine glasova. Građani Srbije plaćaju cijenu očigledne korupcije vlasti", navode iz DS-a.

image

Aleksandar Vučić

Andrej Isakovic/Afp

Četiri je godine vladajuća Srpska napredna stranka (SNS) s kineskim izvođačima obnavljala novosadski željeznički kolodvor. Prva rekonstrukcija počela je u listopadu 2021. godine. Na otvorenju obnovljenog kolodvora u ožujku 2022., u jeku predizborne kampanje, pojavio se Vučić ruku pod ruku s premijerom Mađarske Viktorom Orbanom. Vrlo brzo se ponovno išlo u proces rekonstrukcije, iz nepoznatih razloga, čime se dalo naslutiti da je u prvoj obnovi možda nešto učinjeno nekvalitetno ili je otvorenje požureno kako bi Vučić mogao zaraditi političke poene. Drugo otvorenje je bilo ljetos, netom nakon lokalnih izbora, na kojima je pobijedio Vučićev SNS. Opozicija je upozoravala na brojne nepravilnosti tijekom izbora u Novom Sadu, od kupovine glasova do organiziranog dovođenja birača na birališta. No, sve je stavljeno pod tepih.

Pokret obnove Kraljevine Srbije (POKS) zahtijeva ostavke svih koji su se slikali na otvaranju željezničkog kolodvora. "Naša tuga i bol zbog ovog incidenta dolaze od marketinga Srpske napredne stranke i manipulacije tenderima", ističe predsjednik POKS-a Vojislav Mihailović.

image
Nenad Mihajlovic/Afp

Opozicija se također pita zašto je Vesić odbio otkriti informacije o rekonstrukciji. "Najodgovorniji su oni koji sklapaju tajne ugovore. Kada smo pitali Ministarstvo građevinarstva o tim ugovorima, rekli su da ne žele govoriti dok radovi ne završe. Kada surađujete sa sumnjivim firmama i autokratskim državama, propast je neizbježna i to se upravo dogodilo u Novom Sadu," kažu iz Akcije progresivne Vojvodine.

Potpredsjednica Pokreta slobodnih građana Ana Oreg naglašava da uzrok ove tragedije leži u skrivenim i pogubnim ugovorima te neodgovornoj politici vlasti. "Želimo li europske standarde? Onda moramo poštovati europske propise. U suprotnom ćemo plaćati životima bogatstvo nekolicine kroz tajne tendere", istaknula je.

Opozicija poziva građane na okupljanje ispred novosadskog kolodvora kako bi "zajedno podijelili tugu i ujedinili se u boli i solidarnosti".

image

Dan žalosti u Srbiji

Nenad Mihajlovic/Afp

Novosadski novinar Igor Mihaljević postavlja pitanje kako su svi natječaji plaćeni novcem građana odjednom postali državna tajna. "Je li netko šokiran ovim? Svi smo slomljeni bolom. Ovo nije nesreća, ovo je zločin. Očekivati da će smjena nekog ministra popraviti situaciju je kao stavljati flaster na gangrenu", rekao je Mihaljević za N1.

Građani su ranije upozoravali da je zgrada napukla i oštećena. Radivoje Jovović iz stranke Zajedno kazao je da je Novi Sad preplavljen strahom i tugom zbog nesreće. "Ovaj kolodvor je rak-rana. Nevjerojatno je da se nije reagiralo na vidljive pukotine i potencijalnu opasnost", istaknuo je Jovović.

image

Željeznički kolodvor u Novom Sadu

Nenad Mihajlovic/Afp

"Ovo je rezultat bolesne i atrofirane države, gdje se starlete pojavljuju u skupštinskim klupama, a javno mišljenje oblikuju reality programi. Ova država je opasna po život svojih građana. Srbija ubija svoje ljude", naglašava Dragan Bursać za portal Radiosarajevo, dodajući da će se, kao i uvijek dosad, za nesreću u Novom Sadu pronaći žrtveni jarci dok će stvarni krivci ostati nekažnjeni.

U međuvremenu, ministar unutarnjih poslova Ivica Dačić spekulira o mogućim uzrocima rušenja, dok ministar Vesić tvrdi da nadstrešnica nikad nije bila rekonstruirana.

Po nalogu tužiteljstva policija je izvršila pretrese u Zavodu za zaštitu spomenika kulture Novi Sad, Ministarstvu građevinarstva te u Infrastrukturi željeznica Srbije, gdje se saslušava najmanje 20 osoba.

I dalje je mnogo nejasnoća oko toga što se točno radilo na kolodvoru. Postoje, naime, videosnimke koje dokazuju da se na nadstrešnici uistinu radilo unazad nekoliko mjeseci. Inženjer Zoran Đajić, koji je do lipnja 2023. radio na projektu rekonstrukcije, upozoravao je nadležne na potrebu provjere konstrukcije i tražio da se mramorne ploče pročelja zgrade skinu i provjeri što se nalazi iza njih i je li nešto korodiralo, ali na dopise nitko nije odgovorio. Umjesto toga, ističe, ploče su samo prefarbane. Građevinski inženjer i aktivist Danijel Dašić vjeruje da je do rušenja došlo jer se na postojeću armiranobetonsku konzolu dodala masivna čelična konstrukcija s teškim staklima koja je dovela do čupanja sidra i loma konzolnih nosača.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
19. studeni 2024 15:31