SKANDAL

Epska borba za 400 ukradenih putničkih zrakoplova: Leasing kuće i osiguravatelji se svađaju, a avioni propadaju

Zapadne sankcije Rusiji također zabranjuju prodaju originalnih dijelova i usluga zračnim prijevoznicima u Rusiji, što je onemogućilo normalno održavanje aviona

Ruski komercijalni zrakoplov

 Anthony Kay/flight/Alamy/Alamy/Profimedia/Anthony Kay/flight/Alamy/Alamy/Profimedia

Ubrzo nakon što je Putin pokrenuo sveobuhvatnu invaziju na Ukrajinu, Rusija je zaplijenila stotine komercijalnih aviona u vlasništvu europskih i američkih leasing društva. Više od dvije godine kasnije, sudbina tih zrakoplova čini se sve turobnijom. Čak i ako zapadne kompanije nekako uspiju "izbaviti" te avione iz Rusije, postoji mogućnost da su toliko oštećeni da više nisu u voznom stanju.

Putnički avioni zrakoplovnih kompanija Airbus i Boeing u Rusiji su se pojavili prije dva desetljeća, kad je država htjela modernizirati svoju flotu i vratiti svoje mjesto na globalnoj pozornici. Oko polovice od otprilike 1000 zrakoplova ruske flote komercijalnih aviona u vlasništvu je inozemnih leasing tvrtki.

image

Avioni Aeroflots parkirani u zračnoj luci Šeremetjevo

Depositphotos/

Kad je u veljači 2022. počeo rat u Ukrajini, Europska unija i SAD naredili su tvrtkama za leasing zrakoplova da odmah povuku svoje avione iz Rusije i "uhvate" ih kad slete u prijateljske zračne luke. No, Kremlj je reagirao brže od zapadnih dužnosnika, pa je uveo zabranu međunarodnih letova za ruske avioprijevoznike. Time je gotovo 400 zrakoplova vrijednih 10 milijardi dolara ostalo "nasukano" u Rusiji na neodređeno vrijeme.

Nakon što su zapadne zemlje naredile zapljenu zrakoplova u Rusiji, leasing društva su nazvala svoje osiguravatelje i zatražile isplate za štete. Međutim, osiguravatelji su odbili platiti potraživanja jer su sankcije od njih zahtijevale da odustanu od pokrića u Rusiji. Osiguravatelji također tvrde da se isključenja iz pokrića u slučaju rata mogu aktivirati čak i kada se zemlje ne bore izravno jedna s drugom. Usto tvrde da je financijska i druga potpora koju Zapad daje Ukrajini dokaz umiješanosti u sukob. Još jedna tvrdnja obrane je da su tvrtke za iznajmljivanje zrakoplova mogle više potruditi da maknu svoje zrakoplove iz Rusije na vrijeme. Primjerice, američki osiguravatelj Chubb je rekao da su leasing društva imala prilike i nakon 24. veljače 2022. ukloniti svoju imovinu iz Rusije jer je Rusija tek 14. ožujka počela registrirati strane avione u vlastiti registar. Do tada su leasing kuće mogle vratiti svoje avione.

"Oni su dobrovoljno napustili svoju imovinu i stoga nisu pokriveni osiguranjem", tvrde osiguravatelji. Leasing tvrtke kažu da je bilo nemoguće vratiti avione u svim slučajevima.

image

Airbus A320 ruske aviokompanije Aeroflot

Sopa Images/Sipa Press/Profimedia/Sopa Images/Sipa Press/Profimedia

Ruski avioni bili su registrirani uglavnom u poreznim oazama poput Irske i Bermuda, a kad su te zemlje povukle svoje jamstvo, Rusija je 14. ožujka pozvala avioprijevoznike da ih registriraju kod kuće iako je to zabranjeno međunarodnim sporazumima o zrakoplovstvu. Ruska vlada također je počela izdavati potvrde o plovidbenosti zrakoplovima u stranom vlasništvu, koje potvrđuju da je zrakoplov u potpunosti održavan i da je sposoban za let.

Steven Marks iz američke odvjetničke tvrtke Podhurst Orseck nazvao je tvrdnje obrane "smiješnom taktikom odugovlačenja". "Ako se ova situacija nastavi, moglo bi doći do domino-efekta nesolventnosti i propuštenih plaćanja", izjavio je za Marks za WSJ.

Osiguravatelji obično moraju pokriti troškove pojedinačnih incidenata poput kvara opreme, oštećenja zrakoplova ili nesreće koja rezultira gubitkom zrakoplova. No, kako je letenje postalo sigurnije tijekom desetljeća, te su se premije smanjile, ostavljajući zrakoplovnu industriju nespremnom za događaje kao što je gubitak stotina zrakoplova u Rusiji. Ruska zapljena aviona mogla bi postati najveći gubitak pokrića u povijesti zrakoplovstva te promijeniti način na koji se zrakoplovna industrija osigurava.

U međuvremenu, ruski osiguravatelji počeli su isplaćivati nagodbe. Irska leasing kompanija AerCap dobila je oko 70 posto osigurane vrijednosti zrakoplova, a kritičari upozoravaju da Rusija pokušava jeftino doći do vlasništva nad stranim avionima.

Zapadne sankcije Rusiji također zabranjuju prodaju originalnih dijelova i usluga zračnim prijevoznicima u Rusiji, što je onemogućilo normalno održavanje aviona. Ruski zračni prijevoznici su bili prisiljeni kanibalizirati zrakoplove za dijelove, zbog čega postoji velika mogućnost da je sigurnost značajno umanjena. Leasing društva priznaju da je malo vjerojatno da bi zrakoplovi ponovno mogli letjeti u zapadnim zemljama zbog "improviziranog" načina na koji Rusija održava mlažnjake. Naime, mlaznice su možda loše održavane i toliko oštećene da bi avioni mogli postati bezvrijedni čak i ako se uspiju "izvući" iz Rusije.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. studeni 2024 23:14