Woke pristup klimatskoj agendi, u kojem nas europski političari uvjeravaju da su upravo oni ti koji znaju koji je najbolji put za klimatsku agendu, upravo je doživio jedan od najtežih udaraca; ‘šampion‘ europske ‘revolucije‘ u proizvodnji baterija – Northvolt - je bankrotirao. Nije problem u tome što je Northovolt bankrotirao jer su financijski krahovi uobičajeni u novim high tech biznisima, nego se otvara pitanje kako je moguće da donosioci odluka u EU institucijama javno plasiraju bajke o strateškoj važnosti jedne jedine (!) švedske kompanije za europsku energetsku tranziciju i konkurentnost kako bi neodgovorno plasirali ogromne novce europskih poreznih obveznika u rizičan projekt. Jedino se pretjeranom ideološko-doktrinarnom političkom podrškom Europske komisije može objasniti kako je moguće da je kompanija koja se mora dokazati na tržištu, kao i sve ostale, uopće dogurala do situacije u kojoj je na računima preostalo 30 milijuna dolara gotovine, dok su u proceduri bankrota (prema poznatom Chapter 11) prijavili 5,84 milijardi dolara dugova.
Ironija je pak sudbine europskog poreznog obveznika da je ‘šampion‘ europske ‘revolucije‘ u proizvodnji baterija prijavio stečajne procedure u američkom pravosudnom sustavu jer američko pravosuđe, piše Bloomberg, tobože daje čvršće okvire za izlazak investitora i treće strane. Apsolutni skandal. Europske institucije (EK i EIB) financirali su Northvolt s više milijardi eura, a sada će se o potraživanjima vjerovnika odlučivati u Sjedinjenim Državama.
Europski politički establishment plasirao je sve do prije nekoliko mjeseci narativ o giga-tvornici budućnosti, praktično spasonosnoj za stari kontinent, što nam otkriva koliko su ‘strateška‘ promišljanja europskih donosioca odluka kratkovidna. Da će Northvolt bankrotirati, bilo je financijskim stručnjacima vidljivo, što se kaže, iz aviona.
Na oficijelnim stranicama Europske investicijske banke i dalje opisuju enormno upumpavanje novca u Northvolt kao grandiozni projekt strateške važnosti za klimatsku agendu, ali poslovni mediji zasada ne spominju političku odgovornost za bankrot. Riječi kojima EIB na svojim stranicama predstavlja investiciju u Northvolt u ovom trenutku zvuči kao nestvarna sovjetska propaganda. Citirajmo članak sa stranica EIB-a kako bi neupućeni čitatelj stekao bolji dojam koji su razmjeri udaljavanja europskih donosioca odluka od realnosti, sve uz neodgovorno plasiranje novca poreznih obveznika:
"Paket zajma (Northvoltu op.a.) dio je financiranja projekta u iznosu od 5 milijardi dolara, bez prava regresije, što predstavlja najveći aranžman ‘zelenog duga‘ u Europi do danas. Sredstva će podržati proširenje prve europske gigatvornice za kružnu proizvodnju baterija, Northvolt Ett, u Skellefteåu, Švedska.
Financiranje Europske investicijske banke (EIB) poduprto je jamstvima Švedskog nacionalnog ureda za dug i programom InvestEU Europske komisije, a djelomično ga posreduju i komercijalne banke uključene u financiranje projekta.
EIB je prethodno podržao Northvoltovu demo liniju u Västeråsu, kao i početnu fazu gigatvornice u Skellefteåu, također uz potporu Europske komisije.
Europska investicijska banka (EIB) financirat će Northvoltovu gigatvornicu u sjevernoj Švedskoj, s ukupnim paketom zajma nešto većim od 1,038 milijardi dolara (942,6 milijuna eura). Ovo financiranje važan je dio duga od 5 milijardi dolara prikupljenog za proširenje gigatvornice u Skellefteåu, što je objavljeno danas. Proširenje će povećati godišnji kapacitet proizvodnje baterija na do 60 GWh. Ovaj aranžman predstavlja najveći ‘zeleni‘ zajam prikupljen u Europi do danas i omogućit će stvaranje potpuno integriranog sustava kružne proizvodnje baterija, kakav do sada nije postojao izvan Azije.
Šokantno, zar ne? Još ove godine, kad je postalo sasvim jasno da je Northvolt pod dramatičnim pritiskom konkurencije, Europska komisija je objavljivala pamflete o Northvoltu kao ključnom u jačanju europske industrije baterija i energetske tranzicije. U siječnju 2024., povjerenica za tržišno natjecanje, Margrethe Vestager, izjavila je: "Pomoć će omogućiti Northvoltu investiranje u gigatvornicu za proizvodnju baterijskih ćelija za električna vozila u Europi umjesto u SAD-u." To je bila samo konačna priprema za žetvu woke zabluda o lakom putu europske energetske tranzicije, na koji nas vode europski politički establishment. Sjeme zabluda oko Northvolta posijao je u srpnju 2020. potpredsjednik Europske komisije zadužen za Europsku baterijsku alijansu, Maroš Šefčovič: "EIB i Komisija strateški su partneri unutar EU Baterijske alijanse, blisko surađujući s industrijom i državama članicama kako bi Europu postavili na čvrst put prema globalnom vodstvu u ovom strateškom sektoru. Northvolt je među našim predvodnicima, spreman izgraditi prvu europsku gigatvornicu za litij-ionske baterijske ćelije s minimalnim ugljičnim otiskom. Podržavajući ovaj vrhunski projekt, također potvrđujemo našu odlučnost da ojačamo otpornost Europe i stratešku autonomiju u ključnim industrijama i tehnologijama."
Napravili smo mali brzi pregled gorke financijske pilule, čije dijelove će gutati europski porezni obveznici jer se političko vizionarstvo pokazuje ne samo skupim, nego notorno nekonkurentnim na internacionalnoj razini. Situacija je apsurdna. Očekuje se da svi skupa kao u Sjevernoj Koreji aplaudiramo europskim dužnosnicima na plemenitim i mudrim klimatskim inicijativama, dok oni zapravo prže naš novac, europskih poreznih obveznika, na neodržive kompanije.
Rezimirajmo: Europska unija pružila je značajnu financijsku podršku kompaniji Northvolt kroz nekoliko ključnih inicijativa:
Europska investicijska banka je odobrila više zajmova Northvoltu za razvoj njihovih proizvodnih kapaciteta: 1) U siječnju 2024. godine, EIB je osigurao financijski paket od preko 1,038 milijardi američkih dolara (942,6 milijuna eura) za proširenje gigatvornice Northvolt Ett u sjevernoj Švedskoj. 2) Ranije, u srpnju 2020., EIB je potpisao zajam od 350 milijuna eura za financiranje prve faze gigatvornice Northvolt Ett, uz podršku Europskog fonda za strateška ulaganja (EFSI). Programi Europske komisije također su bili vrlo izdašni za Northvolt: 1) U siječnju 2018., EIB je odobrio zajam od 52,5 milijuna eura za Northvolt, podržan kroz InnovFin – EU Finance for Innovators, s financijskom podrškom Europske unije u okviru Horizon 2020 financijskih instrumenata. 2) U ožujku 2024., Europska komisija odobrila je njemačku mjeru vrijednu 902 milijuna eura za podršku Northvoltu u izgradnji tvornice za proizvodnju baterija za električna vozila, u skladu s planom industrije Zelenog dogovora.
Ove inicijative imale su za cilj potaknuti europsku proizvodnju baterija i smanjiti ovisnost o azijskim proizvođačima, podržavajući pritom tranziciju prema zelenoj energiji i održivoj mobilnosti. Plan je kolabirao. Hoće li biti ikakve političke odgovornosti? Govorimo o tome da je nejasno koliko je milijuna eura europskih poreznih obveznika izgubljeno u stečaju švedske kompanije financirane novcem europskih poreznih obveznika, koji će se voditi u Sjedinjenim Državama.
"Ovaj potez "(Northvoltova prijava bankrota, op.a) zaključuje višemjesečne pregovore s vlasnicima, kupcima i vjerovnicima kako bi se pronašao način da rijetki europski proizvođač baterija za električna vozila nastavi poslovanje nakon što su sredstva presušila. Tvrtka je smanjila broj radnih mjesta i otkazala planove širenja u nastojanju da prevlada financijsku krizu koja se intenzivirala tijekom jeseni, nakon što je izgubila ključni ugovor i nije uspjela pristupiti jamstvima zajma od 1,5 milijardi dolara. Northvolt je izjavio da će njegova glavna tvornica u blizini Arktičkog kruga u Švedskoj nastaviti s radom tijekom procesa reorganizacije. "Tvrtka će nastaviti isporučivati proizvode kupcima, dok će ispunjavati obveze prema ključnim dobavljačima i isplaćivati plaće zaposlenicima" opisuje situaciju Bloomberg.
Dok pratimo dramu sa švedskim Northvoltom dežurni propisivači ‘e-istine‘ u Hrvatskoj dijele lekcije kako globalna klimatska agenda ide savršenim smjerom jer je tobože vodi neimenovana skupina znanstvenika. Radi se o ludoj tezi koja je jako daleko od realnosti. Realnost zapadne klimatske agende bolje se može ocijeniti ako površno čitamo naslove. Citirajmo nekoliko recentnih naslova koji nam nešto ‘malo‘ govore o stanju zapadne odnosno američke produkcije e-vozila tj. o ‘savršenom stanuju‘ jednog dijela zapadne klimatske agende:
Prodaja električnih vozila Volkswagena pala za 24 posto u prvom kvartalu
Ford gubi 132.000 dolara na svakom proizvedenom električnom vozilu; dobra vijest, prodaja EV-a pala za 20 posto
BYD predstavlja "Shark", plug-in hibridni pickup proizveden u Meksiku
Još jedna tvrtka za zelenu energiju proglašava bankrot, zahvaljujući Bidenovim carinama
Ford otkazuje planove za električni SUV, očekuje gubitak od 1,9 milijardi dolara
Kineski proizvođači automobila daleko su ispred američkih….
Trebamo li ovom nizu pridružiti silni broj novijih naslova o drami u VW-u; The Economist upravo raspreda može li Das Auto uopće preživjeti ako pod "restrukturiranjem" Nijemci podrazumijevaju zatvaranje ‘samo‘ nekoliko tvornica. VW treba temeljni zaokret, a političko okružje kreira atmosferu nalik iskrivljenim ogledalima iz Alise u zemlji čudesa.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....