Koncept e-budućnosti koji su stvorili europski i američki političari raspada se s ubrzanjem, i to u segmentu gdje je politika bila najambicioznija – e-transportu. Trenutačno je teško procijeniti je li u većim problemima europska ili američka autoindustrija, ali je jasno da se obje sudaraju s potrebom ogromnog investiranja u razvoj proizvoda za kojima još nema adekvatne tržišne potražnje, pri čemu im je jasno da ne realiziraju zamišljene zelene ciljeve.
Urušavanje perspektiva i europske i američke autoindustrije zbog prepotentnih vizionarskih sklonosti političara ide tolikom brzinom da se otvara pitanje razumiju li ti isti političari kako se spas zapadnih autoindustrija neće dogoditi uvođenjem visokih tarifa za vozila proizvedena u Kini, ili drugim rastućim ekonomijama globalnog Juga.
Cijeli niz europskih kompanija već gasi tek otvorene linije za proizvodnju e-automobila, suspendira planove za gradnju novih, ili pokušavaju izbjeći financijski lom manjim brojem smjena. Kompletna autoindustrija Zapada uvučena je u spiralu pada. Poseban udarac globalnoj zelenoj agendi Zapada zadalo je razotkrivanje kako je Bidenova administracija prikrivala da su kriteriji subvencioniranja temeljem smanjene emisije štetnih plinova šesterostruko lažirani u korist pojedinih e-vozila, što znači da su milijarde namijenjene zaustavljanju klimatskih promjena bačene u vjetar.
Uz tu informaciju postaje uznemirujuće pratiti poslovne patnje američke i europske u proizvodnji e-vozila. Ford, primjerice, unatoč vrlo optimističnim očekivanjima od novog električnog pick up-a F-150 Lightining prolazi poslovnu agoniju; na svakom je električnom F-150 do sada izgubio po 36.000 dolara. S obzirom da je u Sjedinjenim Državama potražnja za e-vozilima oslabila, toliki jedinični gubici po vozilu nisu investiranje u budućnost do neke zamišljene ‘brake even‘ točke, nego kovitlac ponornice koji vas uvlači u bankrot, iz kojeg više nećete izroniti.
Ovakve informacije postale su svakodnevne u najmasovnijim zapadnim medijima, što će podići val skepticizma prema velikim zelenim planovima političara, rađenim u atmosferi stihova ‘kad se mala djeca slože, sve se može, sve se može…‘
Podbačaj e-kamioneta dočekanog ovacijama autonovinara
U vrlo kratkom periodu razbijen je mit da političari mogu dekretima propisivati temelje tehnološkog razvoja sukladno svojim vizijama naprednog društva; radi se o precjenjivanju vlastitih vizionarski sposobnosti, te dramatičnom podcjenjivanju znanosti i biznisa kao generatora rasta, razvoja, napretka…
CNN o nevoljama Forda s električnim F-150 Ligting pickup-om izvještava:
‘Ford će u travnju zatvoriti jednu od dvije proizvodne smjene u tvornici u Dearbornu, Michigan, koja proizvodi električni kamionet F-150 Lightning. Taj je potez dio ‘usklađivanja proizvodnje F-150 Lightning sa zahtjevima kupaca‘, rekla je tvrtka u petak. General Motors nedavno je objavio sličnu najavu o svom Chevrolet Silverado EV, najavljujući da će odgoditi dodavanje proizvodnih pogona za kamion, koji je krenuo u proizvodnju prošlog proljeća za korporativne kupce. Ford i dalje predviđa povećanje prodaje Lightninga u 2024. nakon skoka od 55 posto na 24.000 kamiona prošle godine.‘
Treba voditi računa da je visoki rast prodaje F-150 Lightinga u 2023. od 55 posto zapravo PR trik kojim se pokušava amortizirati dodatne udarce koji bi mogli proizaći iz prizemljenja projekta od kojeg je najslavniji proizvođač automobila na svijetu očekivao novu tržišnu revoluciju. F-150 Lightinig, odmjeren prema željama i potrebama američkog kupca, dobio je fantastični doček odnosno opće oduševljeno odobravanje novinarskog življa specijaliziranog za praćenje auto-noviteta, a onda smo umjesto eksplozije uspjeha čuli odjekivanje – ćorka. U osnovi je u 2023. Ford krenuo s dizanja do tada prodanih 15.000 vozila na ukupno 24.000 vozila. Na američkom tržištu je 24.000 vozila za kamionet kao što je e-verzija F-150 bukvalno ništa, daleko od dovoljnog za opstanak. Kad bi Ford javno rekao ‘uspjeli smo dignuti proizvodnju e-F-150 s 2 na 3 posto naše ukupne prodaje, to bi zvučalo obeshrabrujuće. A Ford je lani doista prodao 750.000 pickup-ova, od kojih je samo 24.000 električnih. Dojam je da čak niti moćni američki potrošači više ne žele preplaćivati ono što dobivaju u e-vozilu ‘iz snova‘.
‘Cijena Lightninga počinje od 50.000 dolara uz pravo na 7.500 dolara saveznih poreznih olakšica za električna vozila. Čak i uz porezne olakšice, cijena ostaje viša od osnovne cijene kamiona na plin od 34.000 dolara. U srpnju je Ford srezao cijenu Lightning Pro, nakon ranijih povećanja, na oko 50.000 dolara. Otprilike 1400 radnika bit će otpušteno iz Rouge Electric Vehicle Centera, gdje se proizvodi Lightning. Otprilike polovica tih zaposlenika preselit će se u obližnji pogon za montažu u Michiganu, gdje će se povećati proizvodnja za modele Ford Bronco i Ranger s benzinskim pogonom.‘
Kupci e-vozila, pogotovo onih koja su im predstavljana kao vrla nova tehnološka budućnost na cestama, sve su zabrinutiji i zbog samih proizvoda; njihovih performansi i kvalitete. Po ovom pitanju glasilo biznisa – Wall Street Journal – postaje sasvim jednostavno iskren prema administraciji vremešnog Joe Bidena:
‘Istraživanje Consumer Reportsa u studenome pokazalo je da nova električna vozila imaju 79 posto više problema od automobila s unutarnjim izgaranjem. ‘Ovo sugerira da proizvođači e-automobila trebaju više vremena da riješe nedostatke ispod haube svojih električnih vozila‘, navodi se u izvješću. ‘Ono što je potrošačima najvažnije ostaje isto: pronalaženje sigurnih, pouzdanih automobila‘, izjavila je izvršna direktorica Consumer Reportsa Marta Tellado. Ništa od ovoga ne zaustavlja Bidenovu administraciju, budući da je ovaj tjedan Agencija za zaštitu okoliša poslala svoje konačno pravilo o standardima emisija stakleničkih plinova u automobile Bijeloj kući na pregled. Ovaj mandat za električna vozila sa stražnjim vratima kaznit će Ford i druge proizvođače automobila ako odgovore na potražnju potrošača prodajom više automobila s plinskim pogonom. Također će prisiliti tvrtke da izbace električna vozila prije nego što se riješe tehnološke i inženjerske greške. Ovo je recept za smanjenje popularnosti električnih vozila… Usred privatnog jet-seta u Davosu ovog tjedna, Bidenov klimatski car John Kerry pripisao je otpor potrošača električnim vozilima ‘dezinformacijama‘. To je urnebesno.‘
No, to nije sve. WSJ, kao i niz drugih medija, počinje sve otvorenije upozoravati kako je cijela akcija usmjeravanja transporta u e-budućnost prerasla u jednu od najvećih farsi javnih politika u nekoliko desetljeća.
‘Bidenova administracija nastavlja bacati milijarde na subvencije za električna vozila, a novinari ih nastavljaju hvaliti, ali čini se da ih potrošači ne žele. Sve je više dokaza da je ova zelena industrijska politika propast. Ford Motor je objavio da smanjuje proizvodnju svog kamioneta F-150 Lightning zbog slabe potražnje. F-150 Lightning izazvao je oduševljenje novinara kada je predstavljen u svibnju 2021. Ipak, električni kamionet stavljen je na tržište s brojnim nedostacima koji su zahtijevali povlačenje. Prošle je godine prodao samo 24.165 Lightninga i izgubio otprilike 36.000 dolara na svakom EV-u u trećem kvartalu.‘
Ono u čemu je WSJ bio pristojan prema kompaniji Ford jest činjenica da i dalje najavljuju snažni rast prodaje F-150, a istodobno priznaju da na svakome gube po 36.000 dolara. Dosta je neobična politika povećavanja proizvodnje proizvoda za kojem pada potražnja, iako na svakome velikodušno i dalje gubite po 36.000 dolara. Kad bi Ford realizirao svoje obećanje te povećao prodaju za 55 posto u 2024. ne bi došlo do relevantnog povećanja tržišnog udjela e-vozila, ali bi ‘zaradio‘ gubitak od 475 milijuna dolara. A kad bi kompletnu proizvodnju uz ovakvu ‘profitabilnost‘ usmjerio na isključivo e-vozila, te tako ostvario mokre političarske snove, Ford bi trebao proglasiti bankrot – jučer.
Slijede li sudske parnice protiv zakonodavaca?
Rastu šanse da Ford, kao i ostali američki i europski proizvođači, počnu ignorirati dekrete političara koji ih guraju u forsiranje produkcije e-vozila te se upuste u duge i skupe pravne bitke s američkim odnosno europskim administracijama jer su im tako šanse izbjegavanja kolapsa pod pritiskom kineske konkurencije niže nego uz poštivanje legislativnih paketa.
Ako imamo novu vrstu vozila koja su i uz izdašne poticaje skuplja od klasičnih automobila s unutrašnjim izgaranjem, a ispada da imaju 79 posto više tehničkih problema, teško da će potrošači izgubiti samokontrolu i pohrliti u autosalone. Pogotovo jer im ostaje otvoreno pitanje dosega e-vozila, brzine vožnje na dužim putovanjima, brzog pada cijene novih e-vozila, pouzdanosti punjenja na niskim temperaturama, cijene e-punjenja izvan vlastitog doma...
Entuzijazam prema e-vozilima ne splašnjava samo kod građana, nego i kod kompanija koje ih kupuju u velikim brojevima. Primjerice, Hertz je inicijalno najavio kupovinu 100.000 Tesli, ali je daleko od realizacije tog cilja objavio prodaju njih 20.000.
Poseban je problem da su pojedine američke države, u kojima je razina opsjednutosti woke fenomenom vođenja javne politike sukladno željama, kreirale smiješno neodržive javne planove. Kalifornija, primjerice, očekuje da će već 2030. čak 68 posto vozila na cestama biti električno, a imaju identični cilj kao i EU – ubiti motor s unutrašnjim izgaranjem kao pogon bilo kojeg osobnog automobila do 2035. godine.
Već sada postaje apsolutno jasno da se politika lijepih želja neće realizirati, pa tako niti klimatska agenda, što je još ozbiljnije pitanje.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....