problemi zbog pravilnika

Hrvatska i BiH pronašle rješenje za kaos na granici: ‘Niti jedan kamion neće biti zaustavljen...‘

Zbog pravilnika koji je stupio na snagu 20. svibnja kamionski promet preko pet graničnih prijelaza praktički je onemogućen
Kamioni u koloni, Ilustracija
 Zeljko Puhovski/Cropix

Ministarstva prometa Hrvatske i Bosne i Hercegovine poduzet će zajedničke mjere kako bi se osigurao nesmetani tranzit bosanskohercegovačkih roba cestovnim pravcima kroz Hrvatsku, najavio je u srijedu ministar prometa i komunikacija BiH Vojin Mitrović.

On je novinarima potvrdio kako je na sjednici Vijeća ministara BiH, održanoj tijekom dana, na dnevnom redu bilo i pitanje kamionskog prometa preko pet graničnih prijelaza s Hrvatskom, koji je od 20. svibnja praktično onemogućen.

Kazao je kako je s hrvatskim ministrom mora, prometa i infrastrukture Olegom Butkovićem cijelog dana bio u izravnoj komunikaciji te su se dogovorili da se za sada kamionski promet nastavi odvijati po ranijem režimu, sve dok se ne postigne novi dogovor oko kojega bi se dvije države usuglasile.

"Niti jedan kamion, a posebice ne onaj koji prometuje preko Velike Kladuše, neće biti zaustavljen", kazao je Mitrović.

Promjena pravilnika izazvala kaos

Od 20. svibnja počela je primjena pravilnika o tranzitnom cestovnom prometu kroz Hrvatsku, kojim je na nekim cestama zabranjen promet kamiona nosivosti veće od 7,5 tone i dužine veće od 14 metara.

Takve ceste vode do pet graničnih prijelaza s BiH, koje su do sada koristili kamionski prijevoznici iz te zemlje za transport roba u treće zemlje, a najfrekventiji je bio onaj na Maljevcu kod Velike Kladuše.

Početak primjene ovog pravilnika stvorio je veliko nezadovoljstvo kod prijevoznika u BiH, koji su ustvrdili kako im je time dodatno otežano poslovanje i povećani troškovi.

Zbog pravila koja je počela provoditi Hrvatska stvorile su se velike gužve na prijelazima Izačić i Bosanska Gradiška, jer je tamo preusmjerena većina teretnog prometa.

Zašto BiH nije ranije reagirala?

Ministar Mitrović potvrdio je kako je u ovom slučaju Hrvatska postupila sukladno odluci donesenoj još 2008., konstatirajući kako je jedini problem to što o tome nije izvijestila vlasti u BiH odnosno što je "jednostrano" donijela novi pravilnik o unutarnjem cestovnom prometu. Konzultacije u ovakvim slučajevima, dodaje, propisane su kao obvezujuće temeljem Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju (SSP) kojega je BiH potpisala s Europskom unijom.

Mitrović kaže kako je ipak temeljno pitanje zašto BiH ranije nije reagirala na odluku donesenu prije više od 12 godina. "Odluka (o cestovnom prometu) iz 2008. bila je identična s pravilnikom iz 2021. i tom su odlukom bili zabranjeni prelasci (kamiona) preko pet graničnih prijelaza, no ta odluka do 20. svibnja ove godine nije bila u primjeni", rekao je.

Dodao je kako se nada da će sada problem biti u cijelosti riješen kako BiH ne bi morala posezati za recipročnim mjerama. "I mi imamo određene mehanizme na raspolaganju no poštujući dobrosusjedske odnose nadam se da do toga neće doći", kazao je Mitrović.

Zbog problema s kamionskim prometom preko granice s Hrvatskom oštro su reagirali neki političari u BiH, a zamjenik predsjedatelja Zastupničkog doma parlamenta BiH Denis Zvizdić je tijekom dana to okvalificirao kao politički pritisak na njegovu zemlju.

U objavi na Twitteru pozvao je na uvođenje recipročnih pravnih i gospodarskih mjera, bojkot hrvatskih proizvoda, a građane BiH da ne idu ljetovati u Hrvatsku. "Nitko nema pravo ponižavati građane Bosne i Hercegovine i donositi jednostrane akte", napisao je Zvizdić.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. studeni 2024 01:58