Dok mi u Hrvatskoj očekujemo ljeto odnosno turističku sezonu s miješanim osjećajima jer ne znamo hoće li val stranih gostiju sa sobom donijeti i nova poskupljenja, cijeli niz velikih trgovačkih lanaca na drugom kraju oceana najavljuje drastično rezanje cijena desetaka tisuća proizvoda u maloprodaji.
U RH, kao i ostalim članicama EU, niti ne pomišljamo da su uopće moguća masovna dvoznamenkasta pojeftinjenja u supermarketima, a niz velikih američkih trgovina upravo vodi marketinški rat u kojem su glavno oružje najave velikih sniženja za desetke tisuća proizvoda.
Walgreens je, primjerice, upravo proglasio "ljeto ušteda" te spušta cijene 1300 proizvoda za segment zdravlja, dodataka prehrani, osobne njege i svježih sezonskih namirnica za 10-20-30 posto.
Target je prije Walgreensa objavio plan rezanja cijena za 5000 proizvoda u skoro kompletnom spektru proizvoda svakodnevnog ‘špeceraja‘. Već su stavili nove etikete s nižim cijenama na 1500 proizvoda.
Amazon Fresh također je krenuo u agresivnu bitku za podizanje prometa – kreću sa snižavanjem cijena do 30 posto za 4000 proizvoda. Sad prodaju povoljniju smrznutu hranu, morske plodove, meso, tjesteninu…, ali imaju i posebno atraktivne tjedne specijalne ponude.
Rezanje cijena najvećeg broja proizvoda najavio je još prije dva tjedna glavni izvršni direktor Walmarta, John Furner. U razgovoru s investitorima oko budućih zarada rekao je da će spustiti cijene za 7000 artikala. Nešto manji, ali također znakovit doprinos, ljetu sniženja dat će i Aldi s popisom od 250 nižih cijena za meso, smrznutu hranu i razne grickalice.
Iako Bijela kuća tvrdi da su američki veliki trgovci poslušno odgovorili na telefonske pozive predsjednika Joea Bidena, ta logika čini se tek kao bizarna politička propaganda u državi u kojoj tržište još koliko toliko funkcionira, te bi bilo jako neobično da direktori reagiraju na telefonske pozive političara kao da se radi o zapovijedima. Takvo ponašanje direktora bilo bi karakteristično za dogovorne ekonomije. Ne može se niti reći da su direktori velikih trgovačkih kuća u Sjedinjenim Državama iznenada postali socijalno osviješteni aktivisti kojima je dobrobit kupaca važnija od zarada njihovih dioničara/vlasnika. Kombinacija konkurencije i očekivanja investitora ono je za što bi se moglo reći da pritišće niz retailera na sniženja.
Primjerice, Walgreens je pod velikim pritiskom investitora jer mu je ove godine cijena dionice pala 40-ak posto te nešto moraju poduzeti. Neki veliki trgovci, kao Target, primijetili su pak zabrinjavajući pad tzv. diskrecione potrošnje. Pad diskrecione potrošnje pratio je u Targetu 10-postotni pad cijene njihove dionice.
"Walgreens razumije da su naši kupci pod financijskim pritiskom i bore se za kupnju svakodnevnih potrepština. Nastavljamo biti predani našim klijentima snižavanjem cijena za više od tisuću dodatnih artikala, nešto što radimo od listopada 2023., rekla je Tracey D. Brown, Walgreensova predsjednica maloprodaje i glavna direktorica za kupce.
"Najnovije izvješće o zaradi Walgreens Boots Alliance (WBA), objavljeno u ožujku, otkrilo je da je prodaja trgovaca u drugom tromjesečju nadmašila očekivanja, ali je smanjio izglede zarade za cijelu godinu zbog ‘izazovne maloprodajne okoline u SAD-u‘", bilježi pak CNN.
Kako je moguće da se zbog pritiska inflacije na kupovnu moć kupaca uopće ne uočava zabrinutost trgovačkih lanaca koji operiraju u Hrvatskoj, državi čiji građani primaju 3,5 puta niže plaće nego Amerikanci? Je li moguće da je američko tržište ipak puno učinkovitije od europskog, što bi uz višu razinu odlučnosti američkih monetarnih vlasti, moglo biti presudno u ratu s baukom inflacije?
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....