REPORT GOJKA DRLJAČE

Je li budućnost s pravim vozilima bez vozača ipak dalje nego se činilo? Pogledajte znakoviti Muskov tweet

Tesla si razvoj autonomnih vozila može priuštiti zbog popularnosti njihovih dionica na tržištu pa nemaju problema s kapitalom
Elon Musk
 Odd Andersen/AFP

Tijekom vikenda Elon Musk je objavio tweet u kojem je napisao kako odgađaju planirano lansiranje novog sotwarea koji bi trebao omogućiti u potpunosti autonomnu vožnju automobila bez nadzora vozača. Taj tweet pokrenuo je spekulacije o tome da je „skora budućnost“ s vozilima na autopilot funkciji ipak dalje nego što se činilo jer se u testiranjima uočavaju greške koje se ne mogu tolerirati u nečem tako potencijalno opasnom kao što je javni promet.

Činjenica jest da mnogi vozači Tesle već zanemaruju sigurnosna upozorenja kompanije te uključuju autopilota te se čak odlaze odmoriti na zadnje sjedište ili to čine samo kako bi se pravili važni i snimili opskurni video kojim će se pohvaliti na internetu. Međutim, automobil na postojećem autopilotu Tesle nužno treba ljudski nadzor iako je točno da može sam ubrzavati, kočiti te upravljati, ali, ipak, ne savršeno.

Ispod je tweet Elona Muska u kojem priznaje da kasni planirano lansiranje „full self-driving“ softwarea

image
Tvit Elona Muska

Kad je u pitanju najnovija verzija softwarea koji planira lansirati Tesla, treba reći kako ona također zapravo nije dizajnirana za potpuno autonomnu vožnju pod bilo kojim uvjetima, iako kompanija pušta takve informacije. Zbog toga što koriste pojam „full self-driving“ Teslu je kritizirao prvi čovjek Nacionalnog odbora za sigurnost transporta te je ustvrdio kako su takve poruke obmanjujuće.

Tesla se u osnovi kod lansiranja novog softvera nada da će ga manja grupa od oko 1000 vozača s najvišim sigurnosnim skorom testirati. To je slična situacija s flotom „autonomnih“ taxija u Los Angelesu kojom se upravlja preko aplikacije Lyft, ali u tim „autonomnim“ vozilima u svakom trenutku netko je iza volana spreman preuzeti kontrolu nad vozilom.

Kod vozila bez vozača otvara se i pitanje ljudskog podozrenja. Iako u prometu svake godine pogiba o 1,3 milijuna ljudi, može se pretpostaviti kako će javnost, pa i regulatori, biti puno više senzibilizirani za svaku nesreću u kojoj će sudjelovati autonomno vozilo, a nije logično pretpostaviti da automobili bez ljudskog nadzora neće sudjelovati u nikakvim prometnim nezgodama.

Još prije 5 godina Intel je izišao s projekcijom kako će industrija autonomnih vozila do 2050. godine doseći oko 7 tisuća milijardi dolara, ali se s približavanjem te budućnosti otvara pitanje jesu li takve prognoze ipak previše optimistične. Investicije u razvoj autonomnih vozila su ogromne te stoga dolazi do prvih velikih konsolidacija. Uber je tako bio prisiljen prodati većinski udio u svojoj jedinici za vozila s autopilotom.

Tesla si razvoj autonomnih vozila može priuštiti zbog ekstremne popularnosti njihovih dionica na tržištu pa nemaju problema s pribavljanjem kapitala, ali su se ipak našli pod kritikom mainstream medija zbog korištenja termina „full self-driving“ za rješenje koje to nije.

U ovom kontekstu treba podsjetiti da je popularni hrvatski poduzetnik Mate Rimac sredinom ove godine prilikom posjeta predsjednice Europske komisije Ursule von der Leyen pred premijerom Andrejom Plenkovićem najavio kako očekuje da će flota autonomnih taxija voziti Zagrebom već 2024. godine. Tom prilikom Rimac je naglasio kako se radi o projektu od nekoliko stotina milijuna eura te će se samo djelomično investirati iz Nacionalnog plana otpornosti i oporavka.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. studeni 2024 04:37