Teška su vremena stigla za najvažniju ukrajinsku trgovačku luku Mariupolj. Zapravo, gotovo je propala, a radnici kažu da ovako teško nije bilo već desetljećima, piše BBC.
- Ako se ovako nastavi, broj brodskih kompanija koje rade s nama će potonuti sljedeće godine, kaže inženjerka Marina Perešivatlova koja radi ovdje već 32 godine.
Otkako je na istoku počeo sukob u kojem su proruski separatisti zauzeli dio regije Donbas, luka čezne za isporukama ugljena.
Onda su Rusi sagradili ogroman most preko Kerčkog tjesnaca do Krima ograničavajući nekim brodovima da ulaze u Azovsko more.
No, posljednji i najbolniji udarac lokalnoj ekonomiji došao je prošlog mjeseca. Na tri ukrajinska broda se zapucalo i na kraju su zadržana u međunarodnim vodama pored Krima.
Trojica pomoraca su ozlijeđena, a 24 ih je odvedeno u Moskvu.
Nakon tjedan dana, Rusija je počela zaustavljati komercijalne brodove na ulazu u luku Mariupolj i još jednu ukrajinsku luku na zapadu, Berdjansk.
Naposljetku su dopustili brodovima da uplove, no odluka je stigla prekasno.
- Skoro više uopće nema brodova, kaže direktor luke Oleksandr Olejnjik.
A onda su stigle i inspekcije.
- Ruske vlasti ne obavještavaju Ukrajince kad će inspekcije stići te koje će brodove i koliko dugo zadržati. Svaki dan zadržavanja košta brodarske kompanije između 15.000 i 20.000 dolara. Nakon takvih gubitaka, kompanije ovamo više ne žele ploviti. Ta nesigurnost je za nas posebno teška, kaže Olejnjik.
Jedan jedini brod pun proizvoda od suncokreta sad je privezan na mjestu gdje je prije bilo na desetke brodova. Pred posadom je neizvjesno putovanje iz Mariupolja za Kerč i dalje. Ne znaju koliko će ih dugo zadržati na ulazu i koliko će novca izgubiti.
Uprava luke kaže da su u posljednjih nekoliko tjedana izgubili oko 40 posto pošiljki metala.
Za radnike luke Mariupolj, situacija je također očajna. Ruske aktivnosti izravna su prijetnja za 4.000 radnih mjesta. Zato je potrebno političko rješenje kako bi se smanjile tenzije između Rusije i Ukrajine, navodi BBC. Mnogi optužuju Rusiju da namjerno davi ovu luku i pogoršava situaciju u istočnoj Ukrajini. Zasad su izbjegnuti otkazi radnicima, no nitko ne može predvidjeti koliko dugo mogu preživjeti s trgovinom na ovako niskoj razini.
- Nadamo se da će međunarodni pritisak na Rusiju uroditi plodom. Moramo oglasiti alarm, kaže Perešivatlova.
Novi susjed sada im je ukrajinska mornarica. Dva ratna broda probila su se kroz Kerč u rujnu i otada su usidreni na trgovačkom terminalu. Isplovili su iz Mariupolja 25. studenog kako bi se našli s kolegama, no ta tri broda nikad nisu stigla.
- Bilo je vrlo tužno kad smo ustanovili da neće doći, kaže kapetan Oleksandr Grigorevski.
Mariupolj je bio u problemima i prije početka napetosti na moru. Samo 20 kilometara dalje, nalazi se linija gdje se prije četiri godine dogodio sukob između Ukrajine i proruskih separatista. Sada je situacija tako turobna da je budućnost ovog nekadašnjeg industrijskog uporišta u Azovskom moru posve neizvjesna.
Kad je Rusija zarobila tri ukrajinska broda, ukrajinski predsjednik Petro Porošenko proglasio je policijski sat za ovu i još nekoliko okolnih regija. No, lokalno stanovništvo više je zabrinuto za svoju budućnost ovdje uz more nego za zabrane iz Kijeva.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....