AMNESTY INTERNATIONAL

Kako bismo se vozili u električnim autima šteti se okolišu, nestaju životinjske vrste, a iza kopanja minerala za baterije kriju se užasne priče

 
 Skynews screenshot/ Reuters

Amnesty International u četvrtak je osudio industriju električnih vozila (EV) jer se predstavlja kao prijatelj okoliša dok proizvodi baterije upotrebom fosilnih goriva i neetično prikupljenim materijalima, javlja agencija Reuters.

FILE PHOTO: A Tesla Model 3 car is displayed during a media preview at the Auto China 2018 motor show in Beijing, China April 25, 2018. REUTERS/Jason Lee/File Photo
REUTERS

U priopćenju organizacije objavljenom povodom Nordijskog samita o električnim vozilima u Oslu.navodi se da je proizvodnja baterija štetna za okoliš i ozon zbog emisije ugljika, dok je izvlačenje minerala upotrebljenih u baterijama povezano s kršenjem ljudskih prava poput dječjeg rada, ili kako piše Auto klub s uništenjem eko faune.

"Električna vozila ključ su udaljavanje industrije vozila od fosilnih goriva, no oni trenutno nisu etični kako bi htjeli da ih vidimo", stoji u priopćenju organizacije.

FILE PHOTO: A Tesla Model 3 car is displayed at the Canadian International AutoShow in Toronto, Ontario, Canada, February 15, 2019. REUTERS/Chris Helgren/File Photo
REUTERS

Za proizvodnju litij-ionskih baterija za EV potrebno je puno energije, a tvornice su ponajviše smještene u Kini, Južnoj Koreji, i Japanu, gdje se energija stvara sagorijevanjem ugljena i drugih fosilnih goriva, napominje Amnesty.

Usto, kako se prikuplja kobalt, mineral esencijalan za proizvodnju baterija za električne automobile moglo bi se kazati kako je riječ o pravoj priči strave i užasa.

Sky News screenshot

Poznato je da se dvije trećine svjetskog kobalta nalazi u Demokratskoj Republici Kongo gdje u rudnicima, pravom paklu na zemlji, prema posljednjim procjenama UN-a radi oko 40.000 djece, poneka čak i od četiri godine. Dio je to svega, samo ne odgovorne proizvodnje baterija za električne automobile (za proizvodnju samo jedne potrebno je 8 kilograma kobalta).

Dnevnoj rutini u jednom od kongoanskih rudnika kobalta svjedočili su primjerice, novinarka Fortunea Vivienne Walt i fotograf Sebastian Meyer, gdje djece koja žive u krajnjem siromaštvu golim rukama kopaju vrijedan mineral i po 14 sati za nekoliko dolara dnevno, a prizore koje su ih dočekali opisali su srce slamajućim.

Zahvaljujući sve većim svjetskim potrebama jer su se EV auto biznisu priključili svi važni svjetski proizvođači automobila, proizvodnja kobalta sve je veća, djece tamo rade sve više, a uvjeti za rad sve grozniji - upozoravaju iz Amnesty Internationala. Zbog ubrzanog razvoja industrije električnih automobila, prošle je godine prema CNBC-u potražnja za kobaltom porasla 40 posto.

Svjetski proizvođači automobila već ulažu milijarde dolara u povećanje proizvodnje EV-a, pa tako njemački auto gigant Volkswagen planira povećati godišnju proizvodnju EV-a na 3 milijuna do 2025.godine, od 40.000 koliko su proizveli u 2018.

Junior Kannah/AFP/Getty Images

Osim kobalta, litij je također sve traženiji jer su litij-ionske baterije glavni spremnik energije za električne automobile, a najvećim svjetskim rezervama raspolaže Čile. Prema procjenama Amerikanaca riječ je o čak 7,5 milijuna tona.

Čile slijede Bolivija s 5,4 te Kina s 3,2 milijuna tona, koja je ujedno i najveći svjetski proizvođač baterija. Istodobno 70 do 80 posto svjetske proizvodnje litija drže tri tvrtke od kojih je najveća čileanski SQM.

Bloomberg via Getty Images

Srećom, za vađenje litija ne koriste se djeca kao u Kongu jer je problem koji se povezuje s vađenjem litija ekološke prirode. Primjerice u Salar di Atacami u Čileu, slanom jezeru na 2500 metara visine, jednom od najsuših područja na planet nalazi se najveći izvor litija na svijetu.

S obzirom na to da su za vađenje litija potrebne enormne količine vode, u Salar di Atacami ona se nimalo ekološki crpi iz podzemnog jezera ispod kore od soli. Svake se sekunde crpi čak 1700 litara vode što je već opasno poremetilo biološku raznolikost cijelog područja, a od 2006. do danas zbog te je prakse izumrla čitava generacija flaminga.

Bloomberg via Getty Images

Stoga Amnesty traži da industrija EV automobila u idućih pet godina kroz inovacije osmisli bateriju koja će biti etična i ekološki prihvatljiva te da u međuvremenu otkriju koliko se u proizvodnji emitira ugljika i da lanci nabave minerala budu objavljeni.

Prošlog mjeseca 14 nevladinih organizacija, uključujući Amnesty i Global Witness usprotivili su se planovima Londonskog tržišta metala (LME) da zabrani kobalt koji je rezultat kršenja ljudskih prava.

Umjesto zabrane kobaltnih brendova LME bi trebao surađivati s tvrtkama koje ih proizvode kako bi se osigurala odgovorna proizvodnja, naglasili su iz Amnestyja.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 09:41