1300 M IZNAD TLA

Kako je i zašto stala izgradnja najviše građevine na svijetu, ‘Eiffelova tornja za 21. stoljeće‘

Planiralo se da divovski toranj, koji je trebao biti visok između 1000 i 1300 metara bude završen za Svjetsku izložbu 2020. u Dubaiju
Dubai Creek Tower, render
 Emaar Properties/Ferrari/Profimedia

Prije četiri godine dužnosnici Ujedinjenih Arapskih Emirata ponosno su najavili gradnju Dubai Creek Towera koji je trebao postati najviša građevina na svijetu.

Planiralo se da divovski toranj, koji je trebao biti visok između 1000 i 1300 metara (točna visina nikada nije bila otkrivena), bude završen za Svjetsku izložbu 2020. godine u Dubaiju.

Planiranom visinom Dubai Creek Tower bi pretekao susjedni Burj Khalifa koji sa svojih 828 metara već puno desetljeće ponosno drži titulu najviše zgrade na svijetu.

image
Dubai Creek Tower, render
Emaar Properties/Ferrari/Profimedia

No, umjesto da Arapski poluotok dobije "Eiffelov toranj 21. stoljeća" (podsjetimo, toranj koji dominira panoramom Pariza sagrađen je za Svjetsku izložbu 1889.), njegova je gradnja naprasno stala netom nakon što su počeli radovi na temeljima.

Ugledni portal za velike infrastrukturne projekte B1M u kraćem videu analizira zašto je došlo do zastoja i zašto projektu prijeti i potpuna propast.

Za početak, navodi B1M, toranj koji bi koštao više od milijardu dolara ne bi nudio previše iskoristivog prostora usprkos svojoj visini. Naime, tek je 20 katova bilo predviđeno za uporabu - u njima bi se smjestili hotel, restoran i nekoliko vidikovaca.

No, gradnja stambenih i poslovnih prostora nije ni bila motivacija Emirata za gradnju ovog tornja. Naime, njihov je prvi cilj bio zadržati titulu "najviše strukture na svijetu" u Dubaiju. U vrijeme kada je gradnja Dubai Creek Towera najavljena, činilo se da bi tu titulu od gorespomenutog tornja Burj Khalifa mogao preuzeti novi neboder koji se gradio u obližnjoj Saudijskoj Arabiji - Jeddah Tower. Ta je zgrada trebala biti nešto viša od 1 kilometra.

U to vrijeme izgubiti titulu najviše strukture na svijetu nije bila opcija za Dubai. Naime, Burj Khalifa je u vrlo kratko vrijeme postala simbol grada te je jedan od razloga zbog kojeg je u Dubai godišnje dolazilo više od 20 milijuna turista koji bi potrošili oko 30 milijardi dolara.

image
Dubai Creek Tower, render
Emaar Properties/Ferrari/Profimedia

Zbog toga je Dubai Creek, zaključuje B1M, osmišljen kao svojevrsna polica osiguranja za Dubai - u slučaju da Saudijska Arbija doista izgradi kilometar visoki neboder, oni će uskoro imati višu strukturu bez potrebe da konstruiraju cijeli neboder već "samo" toranj. Ta je namjera vidljiva i nikad točno otkrivenoj visini Dubai Creek Towera, čiji su investitori očito čekali da vide do koje će se točke iznad površine tla vinuti Jeddah Tower.

image
Dubai Creek Tower, render
Emaar Developments/Ferrari/Profimedia

No, početkom 2018. radovi na saudijskom mega-tornju su stali nakon što su ključni financijeri projekta obuhvaćeni velikom čistkom koju je krunski princ Muhammad bin Salman proveo pod krinkom borbe protiv korupcije. Od tada je prošlo više od dvije i pol godine, a radovi na Jeddah Toweru i dalje stoje. Negdje u isto vrijeme, stali su radovi i na Dubai Creek Toweru.

Cijeli je projekt tek ove godine formalno stavljen na čekanje, a iako investitor, EMAAR Properties, i dalje tvrdi da će toranj biti dovršen 2022. godine, pitanje je hoće li se to zaista i ostvariti.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. studeni 2024 16:10