Legendarna grdosija, Antonov An-225, najveći zrakoplov na svijetu, bio je smješten u hangaru u zračnoj luci u Hostomelu, sjeverno od Kijeva, ali uništen je na samom početku invazije na Ukrajinu, već nakon nekoliko dana žestokih borbi između ukrajinskih i ruskih snaga.
Od teretnog zrakoplova, koji je nosio titulu 'kralja neba', ostala je pocrnjela, zgužvana olupina.
- Prevelika šteta, puno rupa od metaka, s uzdahom je prokomentirao pilot Dmitro Antonov dok je snimao ostatke nekad moćne letjelice Mriya, što na ukrajinskom znači san.
Glavni pilot Antonov Airlinesa vratio se s prijateljima kako bi snimio scene razaranja u zračnoj luci Hostomel dok su se ruske snage povlačile iz glavnog grada na druge frontove početkom travnja.
- Ovdje je bio ruski svijet, govorio je snimajući video s tugom u glasu.
Iako su na tom području zaustavljena borbena djelovanja, barem za sada, uništeno tijelo najvećeg zrakoplova na svijetu leži kao spomenik razaranju i agresiji koju su ruske snage usmjerile na Ukrajinu i njezin narod. Dosadašnje procjene ekonomske štete trenutačno kreću se oko 554 milijarde eura.
- Teško nam je, izjavio je Denis Monastirski, ukrajinski ministar unutarnjih poslova, nedugo nakon što su ukrajinske snage ponovno zauzele aerodrom. Ukrajinska zastava žuto-plave boje vijori se na razbijenom trupu Mriye.
U poslovnoj zgradi Antonova prostorije su opljačkane, a sefovi otvoreni. Fotografije i makete zrakoplova su nestali.
Dmitro Antonov izjavio je za Telegraph da isprva nije vjerovao informacijama da je Mriya uništen.
- Za mene je Mriya bio kao dio obitelji, jako smo pogođeni, rekao je.
Proveo je 20 godina u zrakoplovstvu, a pritom je 16 godina bio zapovjednik posade s 1500 sati leta, što je ekvivalent 62 dana, što čini nekoliko stotina letova diljem svijeta.
Pilot opisuje kako su se tisuće entuzijasta redovito okupljali u blizini zračnih luka gdje god je zrakoplov bio. Svi su željeli vidjeti Mriyu kako slijeće i polijeće.
Na jednom letu za Australiju, kada je Mriya prvi put došao na daleki kontinent, došlo ga je vidjeti 15.000 ljudi.
- Jako sam ponosan što sam bio pilot ovog zrakoplova i što sam bio dijelom ove stranice ukrajinske povijesti, rekao je.
Dijelovi Antonova još uvijek se mogu spasiti. Zadivljujući zrakoplov, koji se dugo smatrao dijelom industrijske snage Ukrajine, prizemljen je na najbrutalniji način.
Kijevska vlada obećala je da će obnoviti Mriyu, a procjenjuje se da bi troškovi mogli iznositi oko 2,7 milijardi eura. Ukrajinski državni koncern za proizvodnju oružja Ukroboronprom, koji upravlja Antonovim, procjenjuje da je za kolosalan pothvat potrebno oko pet godina.
Izgrađen je 1988. godine na zalasku Sovjetskog Saveza, a tada se smatrao remek-djelom inženjerstva: najveći avion na svijetu i jedini takve vrste ikada izgrađen. Mnogi Ukrajinci još uvijek su neizmjerno ponosni na Antonova i ono što on predstavlja, te sa zadovoljstvom ističu da su najveći zrakoplov na svijetu izradili sami, a ne američki div Boeing, kako bi mnogi mogli pretpostaviti.
- Mriya se ne može odvojiti od Ukrajine, on je kao naše dijete, nešto čime se naša djeca i naši unuci uvijek mogu ponositi, izjavio je Nikolaj Kalašnjikov, vodeći inženjer originalnog projekta za BBC 2017. godine.
Alexander Babiš, izvršni direktor londonskog CB Aira, zrakoplovne tvrtke koja surađuje a Antonovim, rekao je da je Mriya postao ukrajinski 'ponos i radost' tek nakon raspada Sovjetskog Saveza.
- Mlađi entuzijasti za zrakoplove često govore da je Airbus A380 naveći zrakoplov na svijetu, ali nije. An-225 je bio najveći. Istina, bio je star i izgrađen je samo jedan. Ali bilo je to čudo svijeta zrakoplovstva, rekao je.
Zrakoplov sada služi kao gorki podsjetnik na činjenicu kako su politički odnosi s Rusijom, ali i civila s obje strane granice, zatrovani nakon aneksije Krima i invazije na Ukrajinu.
Antonov An-225 proslavio se prijevozom tereta za humanitarne misije diljem svijeta, među kojima su isporuke robe u Dominikansku Republiku nakon potresa na Haitiju 2010. godine te u novije vrijeme prijevoz zaliha za pomoć u pandemiji. U travnju prošle godine je prevezao osam milijuna zaštitnih maski za lice iz Kine u Njemačku.
Uništenje Antonova moglo bi biti okidač za mnoge tvrtke da se distanciraju od Rusije, čije gospodarstvo trpi posljedice zbog sankcija.
Babiš iz CB Aira ističe da više ne surađuje s ruskim tvrtkama. U Velikoj Britaniji živi već 34 godine, ali je ostao povezan s rodnim Zaporožjem u Ukrajini. Iskoristio je poslovne kontakte kako bi pomogao ženama i djeci iz rodnog kraja da utočište od rata pronađu u inozemstvu.
Babiš kaže da će pogoršanje odnosa između Ukrajine i Rusije značiti da će mnogi Antonovi koje Moskva još uvijek koristi biti prizemljeni. Razlog je jednostavan: Rusi neće moći doći do ključnih dijelova koji se izrađuju isključivo izvan granica Rusije.
- Životni vijek ruskih Antonova će isteći jer ih jednostavno neće moći održavati. To je tragedija samo po sebi, ali da budem iskren, više me nije briga za Rusiju. Stvari su otišle dalje od toga.
Mriya je prizemljen nakon 30 godina letačkog staža koji je započeo još u doba Sovjetskog Saveza.
Tvrtka Antonov, specijalizirana za projektiranje teretnih zrakoplova sa sjedištem u predgrađu Kijeva, izvorno je dobila instrukcije da izgradi Mriyu za prijevoz letjelica za sovjetski svemirski program.
Smatralo se jeftinijim koristiti Mriyu za prijevoz svemirskih letjelica zračnim putem do lansirnog mjesta u Kazahstanu nego izgraditi prometnice preko dvije rijeke i planinskog lanca Ural.
Za nošenje takvog tereta bila je potrebna ogromna količina potiska, čak šest motora. Gotovi zrakoplov imao je raspon krila od 88 metara, bio je dugačak 83 metra, a nosivost mu je bila 250 tona.
Međutim, nakon prvog leta 1988. godine i niza nastupa na međunarodnim zračnim sajmovima, Mriya je ostala u limbu nakon što se raspao SSSR-a, a Ukrajina stekla neovisnost.
Godinama je ležao inertan jer se rijetko javljala potreba za zrakoplovom njegove veličine. No, kasnih 1990-ih prenamijenjen je za specijalizirani teretni prijevoz i od tada je letio nebrojeno puta prenoseći teret za koji se ranije smatralo da je nemoguće prevesti zračnim putem.
Pritom govorimo o generatoru težine 130 tona, prototipu lopatica vjetroturbine, spremniku, pa čak i dizelskoj lokomotivi.
Lopatice vjetroturbine, prevezene iz Tianjina u Kini do Lunderskova u Danskoj 2010. godine, bile su najduži zračni teret. Svaka lopatica bila je dugačka 42 metra.
Ipak, još uvijek postoji nada da će Antonov Airlines možda moći prenamijeniti neke od razbijenih dijelova Mriye koji leže u Hostomelu i izgraditi novi zrakoplov.
Lijevo krilo uglavnom je netaknuto, zajedno s njegova tri potisnika, ali samo zato što se odlomilo kada je sletjelo na manji zrakoplov. Rep se također čini netaknutim, iako je kao i većina onog što je ostalo, prožet rupama od metaka i ima tragove usjeka od gelera.
Osim toga, drugi Antonov An-225, napola izgrađen, ali nikada dovršen, pohranjen je u hangaru na drugoj lokaciji u Kijevu, iako se ne zna u kakvom je stanju. Neki nagađaju da bi on mogao biti temelj za izgradnju novog, zamjenskog zrakoplova.
Antonov se nada da će se nakon okončanja rata roditi globalna inicijativa da se pomogne obnovi Mriye, vjerojatno uz pomoć međunarodnih korporacija poput Boeinga, Airbusa i Bombardiera.
- Vjerujem da će zrakoplov dobiti novi život. U ovom trenutku pokušavamo okončati rat protiv Rusije. Imam sve za izradu novog zrakoplova i očekujemo pomoć iz svijeta. Ali ne i od Rusije, rekao je pilot Dmitro Antonov.
Sama pomisao da bi se Mriya ponovno mogao vinuti u nebo prestavlja ushićenje za ljubitelje zrakoplovstva, kako u Ukrajini tako i drugdje u svijetu. Bio bi to snažan simbol otpornosti Ukrajinaca i njihove hrabre borbe u ratu protiv Rusije.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....