Taras Ostapčuk je 10 godina imao posao kojeg mnogi smatraju poslom iz snova, piše CNN. Bio je glavni inženjer na Lady Anastasiji, luksuznoj jahti od 47 metara koja je krstarila od jedne do druge luksuzne luke preko blistavog Sredozemnog mora.
No, 26. veljače, kada je brod pristao na španjolskom otoku Mallorci, u Sredozemnom moru, sve se promijenilo.
Ostapčuk je vidio medijske napise o ruskom raketnom napadu na stambenu zgradu u njegovom rodnom gradu Kijevu. Zgrada je bila slična onoj u kojoj je živio sa suprugom kad nije plovio.
Tada je pomislio: 'Moj dom bi mogao biti sljedeći.' I tada je odlučio potopiti jahtu. 'To je bio moj prvi korak u ratu s Rusijom.'
U intervjuu koji je za CNN dao iz Ukrajine, Ostapčuk (55) je rekao da je uništavanje svojeg rodnog grada izravno povezao s čovjekom kojeg naziva pravim vlasnikom Lady Anastasije: ruskim oligarhom Aleksandrom Mihejevim. On je izvršni direktor ruske tvrtke za oružje Rosoboronexport, koja prodaje sve, od helikoptera, tenkova i raketnih sustava, pa do podmornica.
Ostapčuk je odlučio da je njegova misija potopiti Lady Anastasiju.
Najnovija faza ruskog rata protiv Ukrajine započela je dva dana ranije, a ruske snage su napadale iz Rusije, Bjelorusije i Krima koji je Rusija anektirala. Kako se ofenziva nastavljala, SAD i Europska unija odgovorile su gospodarskim sankcijama i zapljenom imovine povezane s oligarsima bliskima Vladimiru Putinu.
A možda niti jedna vrsta imovina ne simbolizira tako jasno kako su Putinovi pomagači napredovali pod njegovom vlašću, poput jahti oligarha, od kojih su neke dugačke gotovo kao slavni obelisk u Washingtonu, te imaju heliodrome, bazene i ekstravagantno raskošne interijere.
Ostapčuk je rekao da je krenuo u strojarnicu Lady Anastasije, gdje je otvorio ventil povezan s trupom broda. Kako je voda poplavila odjeljak, stigao je do prostorije za posadu, gdje je otvorio još jedan ventil.
'Na brodu su osim mene bila još tri člana posade. Javio sam im da brod tone i da moraju otići', rekao je na ruskom.
Igra skrivača
Lady Anastasia, s deveteročlanom posadom, po svemu se može nazvati raskošnom: glavna kabina s kadom od Carrara mramora; kabine za 10 gostiju; jacuzzi na palubi za sunčanje koji je stabiliziran kako mu ne bi smetalo kretanja broda, i tako dalje.
Ruski oligarsi posjeduju neke od najraskošnijih jahti koje postoje na svijetu. Dilbar, jahta od 156 metara, u vlasništvu je milijardera Ališera Usmanova, i također je blokirana. Ima dvije helikopterske platforme i kabine za desetke gostiju. Usmanov nije odgovorio na upite CNN-a o jahti.
A tu je i Amore Vero, jahta koju su francuske vlasti zaplijenile 2. ožujka. Kažu da je povezana s Igorom Sečinom, sankcioniranim ruskim naftašem i Putinovim suradnikom. (Kompanija koja upravlja plovilom poriče da je u vlasništvu Sečina.) Bivši član posade jahte, koji je tražio da ostane anoniman jer je potpisao ugovor o tajnosti, rekao je da Amore Vero ima i sigurnu sobu na najnižem dijelu palube.
'Toga nema čak ni u službenim nacrtima broda', rekao je. 'Postoje tajna vrata sa skrivenom kamerom. Zid se može povući, a unutra su kreveti, komunikacija za hitne slučajeve, kupaonica i nadzorna kamera.'
Iako su dužnosnici u raznim zemljama vlasništvo nad jahtama pripisali ruskim oligarsima, papirnati trag između broda i vlasnika obično je zamagljen, prolazi kroz brojne lažne tvrtke i komplicirane pravne strukture. Španjolska, na primjer, kaže da je 'privremeno zadržala' neke jahte dok rješava pitanje njihovog vlasništva.
Mihejeva je sankcionirao američki State Department 15. ožujka.
Kada je CNN pokušao kontaktirati Mihejeva u vezi s vlasništvom nad Lady Anastasijom, glasnogovornik Rosoboronexporta je putem e-maila odgovorio da tvrtka 'nikada ne komentira informacije o osobnom životu zaposlenika i njihovoj imovini, osim u slučajevima predviđenima zakonima Ruske Federacije.'
Ali Ostapčuk je rekao da o pravom vlasniku nema nikakve sumnje. 'Znate, ako stvorenje izgleda kao pas, laje kao pas, grize kao pas - to je onda pas. Dakle, ako je tijekom deset godina jahta bila korištena samo za odmor gospodina Mihejeva i njegove obitelj, onda mislim da je on definitivno pravi vlasnik ove jahte.'
Kako popis sankcija i zapljena postaje sve duži, jahte za koje se navodi da su u vlasništvu ruskih oligarha požurile su prema zemljama u kojima sankcije vjerojatno neće biti provedene, pokazuju podaci s web stranice MarineTraffic.
Dvije jahte u vlasništvu Romana Abramoviča, oligarha i Putinovog saveznika koje su sankcionirane od strane Europske unije i Ujedinjenog Kraljevstva, usidrile su se u ponedjeljak i utorak u lukama na jugozapadu Turske. Jedna od jahti, Solaris, bila je usidrena u Barceloni do početka ožujka, dok je Eclipse - jedna od najvećih jahti na svijetu - otputovala s Kariba otprilike u isto vrijeme i prešla Atlantik.
Činilo se da su oba plovila na putu prema Turskoj zaobišla vode EU, obilazeći nekoliko grčkih otoka. Turska, iako je članica NATO-a, jasno je dala do znanja da neće sankcionirati Rusiju zbog njezine agresije na Ukrajinu.
Mala skupina prosvjednika mašući ukrajinskim zastavama i uzvikujući 'zaustavite rat u Ukrajini' pokušala je u ponedjeljak blokirati pristajanje Solarisa u luci u Bodrumu u Turskoj, dok se ogromna jahta približavala obali. Neki od prosvjednika bili su članovi ukrajinske juniorske jedriličarske reprezentacije koja je napustila svoju zemlju prije invazije kako bi se natjecala na jedriličarskom natjecanju u Turskoj, izvijestio je BBC.
Čini se da nekoliko drugih jahti povezanih s Rusijom plove prema zemljama Bliskog istoka ili južne Azije koje su također odbile uvesti sankcije Rusiji. Clio, jahta koja je navodno u vlasništvu Putinovog saveznika i aluminijskog magnata Olega Deripaske, i Quantum Blue, navodno u vlasništvu maloprodajnog milijardera Sergeja Galitskog, obje su ovog tjedna bile u vodama Omana, pokazuju podaci MarineTraffica. Clio je kao svoje odredište navela Dubai prije nego što je promijenila smjer i krenula u Mumbai, dok je Quantum Blue bio usidren u Monacu prije isplovljavanja početkom ožujka. Deripasku su sankcionirale SAD i Velika Britanija, dok Galitskog nisu.
U međuvremenu, 5-6 drugih jahti povezanih s ruskim oligarsima posljednjih su tjedana potpuno prestale odašiljati podatke o lokaciji, navodi MarineTraffic.
Galactica Super Nova, jahta koja je navodno u vlasništvu ruskog naftaša Vagita Alekperova, posljednji put je zamijećena kako napušta luku Tivat u Crnoj Gori i isplovljava u Jadransko more rano ujutro 2. ožujka - dan nakon što je crnogorska vlada objavila da će se pridružiti EU u uvođenju sankcija Rusiji. Iako Alekperov nije kažnjen, 2018. godine je uvršten na popis ruskih oligarha američkog Ministarstva financija.
Georgios Hatzimanolis, glasnogovornik MarineTraffica, rekao je da je najvjerojatnije objašnjenje za nedostatak podataka o lokaciji to što su jahte isključile AIS, automatski sustav praćenja. Međunarodni pomorski propisi zahtijevaju da plovila velika poput ovih jahti, uvijek imaju uključen AIS osim ako ne prolaze kroz područja poznata po piratstvu, rekao je Hatzimanolis. Isključivanje odašiljača moglo bi potencijalno povećati opasnost od sudara kada plovila putuju kroz prometne vode.
'To je neobično', rekao je Hatzimanolis o jahtama kojima se izgubio signal. 'Ali ovo su vremena bez presedana za ove jahte i njihove vlasnike. Oni se pokušavaju skloniti s puta i stići do odredišta gdje neće biti sankcionirani.'
'Moraš birati'
Nakon što je počeo potapati odjeljke broda, Ostapčuk je ostalim članovima posade kazao što je učinio. I oni su bili Ukrajinci, rekao je. Ali, bojeći se za svoj posao, vikali su mu da je lud, navodi se u izjavi priloženoj uz njegovu tužbu.
Potom su pozvali lučku kapetaniju i policiju. Lučki radnici donijeli su pumpu za vodu i spriječili potonuće broda. Ostapčuk je tada uhićen.
'Dao sam izjavu policiji da sam pokušao potopiti brod kao politički protest protiv ruske agresije', rekao je za CNN.
'Moraš birati. Ili si s Ukrajinom ili nisi. Moraš birati, hoće li biti Ukrajine, ili ćeš imati posao... Ne treba mi posao ako nemam Ukrajinu.'
U nekim slučajevima ti poslovi ionako mogu biti ugroženi. 15. ožujka španjolske vlasti privremeno su zadržale Lady Anastasiju dok utvrđuju odnose li se i na nju europske sankcije i može li biti zaplijenjena.
Bila je to jedna od tri jahte povezane s ruskim oligarsima koje su zadržane taj tjedan. Drugi su brodovi zaplijenjeni ili zadržani u Francuskoj, Njemačkoj, Italiji i Gibraltaru.
Tvrtka koja upravlja jahtom Dilbar otpustila je 7. ožujka svih 96 članova posade, rekavši da sankcije onemogućuju normalan rad broda, navodi Forbes.
Čini se da su sankcije ruskim oligarsima izazvale zbrku među članovima posade nekih jahti. Sindikat pomoraca Nautilus International održao je ranije ovog mjeseca sastanak s profesionalcima za jahte i na kojem su mu postavljena pitanja poput: 'Trebamo li dati otkaze ako radimo na ruskim jahtama?' i 'Hoću li dobiti kakvu naknadu ako budem otpušten zbog sankcija?' Predstavnici sindikata savjetovali su članovima da provjere detalje svojih ugovora.
'Trebali bi snositi odgovornost'
Kad je CNN u srijedu razgovarao s Ostapčukom iz Ukrajine, razgovor je ubrzo prekinula sirena za zračnu uzbunu. Kasnije, nakon što se Ostapčuk vratio iz skloništa, rekao je da se vratio u Ukrajinu čim su ga španjolske vlasti pustile 27. veljače.
'Sada sam u vojsci i nadam se da će to pridonijeti našoj pobjedi', rekao je i dodao kako se nada da će oligarsi koji su podržavali Putina osjetiti težinu sankcija.
'Treba ih smatrati odgovornima, jer su upravo oni svojim ponašanjem, svojim stilom života, svojom neutaživom pohlepom i doveli do ovoga... Da bi odvratili pažnju naroda od prave pljačke Rusije, započinjali su ratove s drugim, posve nevinim zemljama.'
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....