NOVO NORMALNO

Kako su polovni auti postali vruća roba koja se gotovo plaća ‘suhim zlatom‘: Sve češće koštaju kao novi, evo i razloga

Kupci u zadnje vrijeme plaćaju cijenu za polovna vozila kao da su nova
Prodaja polovnih automobila
 Roberto Schmidt/AFP

"Imate li stari auto koji ne koristite baš često, čestitamo vam. U svojoj garaži imate zlato", počinje CNN najnoviji izvještaj o autoindustriji koju je u kaos bacila nestašica kompjutorskih čipova i drugih komponenata potrebnih za proizvodnju automobila i kamiona. Zbog toga kupci redovito plaćaju cijenu za polovna vozila kao da su nova, javlja američki medij.

Sve mršavija ponuda novih tvorničkih automobila otežala je nekim kupcima dolazak do novog vozila kakvo bi željeli, s bojom i opcijama koje bi htjeli. Zbog toga se okreću tržištu rabljenih vozila, a to je poguralo cijenu automobila.

Dakako, to ne znači da se stara krama prodaje "kao zlato". Ali auti koji imaju malo kilometara "u gumama" i stari su koju godinu postižu 75-80 posto pune cijene", za CNN je izjavio Ivan Drury, analitičar specijaliziran za autoindustriju na Edmunds.comu. Još 2019. godine ti bi automobili u najboljem slučaju postigli 65 do 70 posto cijene po kojoj su kupljeni kad su bili novi. "Ako netko ima drugi, treći ili četvrti auto koji mu baš ne treba, sada je dobro vrijeme da od toga zarade", slaže se i David Paris, procjenitelj iz J.D. Powera. Dakako, to vrijedi ako se ne ide preko posrednika jer i on mora nešto zaraditi u procesu.

A ne treba ni žuriti. Analitičar Drury prognozira da se cijene rabljenih automobila u SAD-u neće jako skoro vratiti na staro.

Dobra vijest za vlasnike viška automobila je dakako loša vijest za industriju. Naime, očekuje se da će proizvođači automobila ove godine izgubiti milijarde dolara zbog nestašice čipova. Prema procjeni kompanije za konzalting AlixPartners, zbog globalne nestašice čipova industrija će 2021. izgubiti oko 60 milijardi dolara. Zbog toga se očekuje žestoka borba između autodivova za nužne dijelove. CNBC javlja kako General Motors očekuje da će im ovaj problem smanjiti zaradu za 1.5 do dvije milijarde dolara. Ford za jednu do 2.5 milijarde, a Honda Motor i Nissan Motor očekuju da će zbog toga do ožujka prodati 250.000 vozila manje.

Iako su glavni proizvođači poput onih na Tajvanu najavili pojačanje proizvodnje, ne očekuje se da će to biti od pomoći, barem ne u dogledno vrijeme.

Korijen problema nalazi se u prošloj godini kada je zbog pandemije, tj. uvedenih lockdowna došlo do zatvaranja proizvodnih pogona automobilske industrije zbog čega su dobavljači preusmjerili čipove drugim sektorima, u prvom redu za potrošačku elektroniku poput laptopa i smartphonea, za koju se nije očekivalo da će patiti u prodaji zbog pandemije.

No potražnja za automobilima bila je veća od očekivane i autoindustrija se vratila u igru mnogo brže od prognoza. Tada je nastao problem. Proizvođači nužnih dijelova nastavili su preusmjeravati pošiljke drugim sektorima. Dodatni udarac zadao je požar u pogonu japanskog proizvođača koji izbacuje 30 posto svih čipova na globalnoj razini koje koristi autoindustrija.

Osim toga, ekstremne temperature u Teksasu dovele su do privremenog zatvaranja tamošnjih tvornica koje opskrbljuju sektor. Sve to stvorilo je rupu u globalnom opskrbljivačkom lancu i bacilo industriju u sadašnji kaos. A od rabljenih dobro očuvanih automobila, barem u Americi, stvorilo vruću robu.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 12:05