S obzirom da je cijena dionice Tesle od travnja ove godine od ožujka doživjela streloviti rast te kompanija koju vodi Elon Musk iznova ima bajkovitu tržišnu kapitalizaciju o 886,89 milijardi dolara, otvara se pitanje računaju li investitori da Tesla ima sve ozbiljniju konkurenciju, koja nije ograničena samo na tradicionalnu europsku i američku konkurenciju u autoindustriji.
Primjerice, iako se Toyota prema ukupnom broju prodanih automobila i Teslom teško može uspoređivati s Teslom jer je njezin biznis daleko veći, tržišna kapitalizacija japanskog automobilskog diva je 3,4 puta niža nego Teslina. Ta razlika u ukupnoj tržišnoj kapitalizaciji u korist Tesle jedino se može obraniti uvjerenjem investitora kako je pred Muskovom kompanijom puno svjetlija budućnost nego pred Toyotom, kompanijom koja je kroz desetljeća već pokazala da zna organizirati dominaciju auto-tržištem. Problem je i u tome što Toyota ima vrlo ambiciozne planove u razvoju e-vozila, javno ih je predstavila, a ako je točno što najavljuju, onda se Tesline perspektive uopće ne čine ružičastim.
Manji troškovi
Financial Times piše: "Najbolji stručnjak za baterije japanskog proizvođača automobila rekao je u utorak da bi pojednostavljenje proizvodnog procesa za materijale za baterije smanjilo troškove njegove dugo očekivane tehnologije sljedeće generacije. ‘I za naše tekuće i za čvrste baterije, cilj nam je drastično promijeniti situaciju u kojoj su sadašnje baterije prevelike, teške i skupe‘, rekao je Keiji Kaita, predsjednik Toyotinog istraživačko-razvojnog centra za ugljičnu neutralnost. ‘Što se tiče potencijala, težit ćemo prepoloviti sve ove faktore‘". Toyota planira komercijalizirati nova tehnološka rješenja za baterije do 2027. godine, na čemu surađuje s Panasonicom. Tvrde da će zamijeniti likvidne elektrolite s krutim, koristiti litij umjesto grafita te drastično smanjiti vrijeme punjenja, kapacitet baterija, sniziti rizik samozapaljenja te povećati doseg vozila jednim punjenjem kraćim od 10 minuta na 1200 kilometara. Pri tome će prvo plasirati nove baterije u hibridnim vozilima, a tek potom prijeći na električna. Treba li i Toyotu uzimati za ozbiljno ili ne? Evo još nekih primjera da bi Teslina primamljivost investitorima mogla olabaviti.
Čak ako zanemarimo potencijalnu sposobnost kompletne europske autoindustrije da odgovore Teslinom e-izazovu, jedna je kompanija već prestigla Teslu kao najveći isporučitelj e-vozila na planetu. Radi se o kineskom BYD-u, čiji modeli cijenom, izgledom i kvalitetom i te kako konkuriraju Tesli. Samo u prvoj polovini prošle godine prihodi BYD-a rasli ogromnih 66 posto, što znači da je ruke zadovoljno trljao Warren Buffet, osnivač slavne investicijske kompanije Berkshire Hathaway, koja je davne 2008. kupila 225 milijuna dionica BYD-a. Još nekoliko kineskih proizvođača e-vozila šokiralo je tijekom ove godine zapadnu konkurenciju cijenom i kvalitetom novih modela e-vozila.
Sve jača konkurencija
Štoviše, konkurenciju na globalnom tržištu e-vozila upravo pojačava i konkurencija čija ponuda stiže s do sada vrlo neobičnih destinacija za autoindustriju. Primjerice, više zapadnih medija primijetilo je vrlo ambiciozne razvojne planove vijetnamske kompanije VinFast koja je osnovana prije 6 godina kao vijetnamski odgovor Tesli. VinFast upravo pokušava ući na američko tržište, žele graditi tvornicu u Južnoj Karolini, ali i iz već postojeće mogu isporučiti 250.000 vozila godišnje. Prošle godine VinFast je prodao svoj prvi automobil pogonjen benzinskim pogonom, a već prekidaju njihovu proizvodnju te prelaze isključivo na e-vozila jer na tom tržištu vide najveće šanse za rast. Prvi automobili isporučeni u Sjedinjene države nisu dobili naročite recenzije, stišali su preambiciozne planove za brzi IPO izlazak na burzu u New Yorku težak 23 milijarde dolara, ali tvrde da se radi samo o odgodi za 18-24 mjeseca.
Ako pogledate na stranici VinFasta vijetnamsku ponudu e-automobila upitat ćete se u čemu je razlika u odnosu na zapadnu konkurenciju, ali vodite računa da se brzo razvijaju te još trebaju vremena za napredak u kvaliteti.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....