RUPE U SIGURNOSTI

KLJUČNO PITANJE Rade li u zračnoj luci radili insajderi terorista? Ne bi bilo prvi put...

 Reuters

Egipatske vlasti u petak su potvrdile da su pronašle ostatke zrakoplova EgyptAira na letu MS804, koji je u noći sa srijede na četvrtak nestao na putu od Pariza prema Kairu.

Ostaci - dijelovi tijela putnika, dva sjedala i prtljaga - pronađeni su u Sredozemnome moru, oko 290 kilometara sjeverno od Aleksandrije te navodno 16 kilometara od posljednje poznate lokacije aviona.

Ured egipatskog predsjednika Abdela Fataha al-Sisija potvrdio je ono čega su se svi, iako je bilo jasno da nema druge opcije, bojali. “Predsjedništvo s najvećom tugom i žaljenjem oplakuje žrtve koje su poginule kada se avion srušio u Mediteran”, glasilo je priopćenje iz njegova ureda.

Iako je pronalazak ostataka aviona znak da su spasilačke ekipe na dobrom tragu, na odgovore što je dovelo do pada aviona čekat ćemo još neko vrijeme. Prvo treba locirati samu olupinu, a to bi moglo biti problematično.

Naime, dio Sredozemnog mora gdje se izgubio trag avionu nije “pitom”.

Duboko more

- Pretpostavlja se da je to područje plitkog mora, ali taj dio Mediterana je zapravo dosta dubok. Imamo samo ograničene informacije o mjestu pada, no ako je avion doista pao tamo gdje su pronađeni ostaci, onda se nalazi na području gdje morsko dno, koje izgleda poput Alpa, graniči s velikom ravnicom koja je na dubini od tri kilometra - tvrdi oceanograf Simon Boxall. Ni jučer nitko nije htio donositi bilo kakve definitivne zaključke. I francuski i egipatski dužnosnici držali su se premise da je sve moguće i da ne isključuju nijednu mogućnost, iako se i dalje čini najvjerojatnija ona o nekoj vrsti terorističkog napada. Kakvog točno, još je manje jasno.

- Postoje tri razloga zašto se avion može srušiti: meteorološki, tehnički i ljudski. Prvi je isključen jer je vrijeme bilo prilično dobro. Ostaje vidjeti je li stvar u tehničkom ili ljudskom faktoru, ili unutar samog aviona ili izvan njega. Sve su mogućnosti otvorene - tvrdi vodeći grčki istražitelj Athanasios Binis.

Kad je riječ o ljudskom faktoru, analitičari su tijekom prva 24 sata nakon nestanka aviona bili skloni teoriji da se u tom slučaju vjerojatno radilo o bombi u avionu, ali kasnije im je pažnju privuklo neobično kretanje aviona tik prije nego što je izgubio visinu, odnosno njegovo čudno skretanje.

- Razmišlja se o teoriji da je došlo do nekog djelovanja u zrakoplovu ili kokpitu s komandama zrakoplova - tvrdi Mike Vivian, britanski stručnjak za zračni promet. Usporedno s misijom pronalaska ostataka aviona na Mediteranu ispituju se i ostali potencijalni rizici koji su mogli imati ulogu u tragediji. Tako se pod posebnim povećalom našla i zračna luka Charles de Gaulle iz koje je avion poletio.

Na meti preispitivanja su njezini, inače vrlo dobri, sigurnosni kriteriji. Naime, razmatra se mogućnost potencijalnog sigurnosnog propusta koji je mogao pridonijeti padu aviona, odnosno “insajdera” - zaposlenika koji je mogao pomoći u izvedbi terorističkog napada.

Francuski ministar prometa Alain Vidalies branio je tamošnje sigurnosne mjere, ali i priznao da su s teroristima mogli surađivati pomagači među osobljem na tlu, i to unatoč sigurnosnim mjerama. - Ništa ne isključujemo i iz ovoga ćemo učiti - rekao je Vidalies.

Posebne džamije

Istodobno su francuske vlasti pokrenule istragu kako bi utvrdile je li doista došlo do nekog sigurnosnog propusta, iako ni u petak nijedna teroristička skupina nije preuzela odgovornost za pad zrakoplova. No, ono što zabrinjava jest činjenica da zračna luka Charles de Gaulle ima povijest susreta s radikalizacijom.

Dokument francuske policije iz 2004. godine tvrdi “kako je nekoliko radnika zračne luke, koji su odlazili u džamije u kojima se propovijedao radikalni islam, uspostavilo ilegalne prostore za molitvu na aerodromu”. Neki od njih bili su poznati sigurnosnim službama kao osobe koje bi mogle predstavljati sigurnosnu prijetnju. Dio medija navodi i činjenicu da se aerodrom nalazi nedaleko od predgrađa Pariza gdje je dom simpatizera džihada.

U međuvremenu se oglasila i Europska svemirska agencija (ESA) koja je na jednoj od svojih satelitskih snimki detektirala dva kilometra dugačku naftnu mrlju na području nestanka aviona. Njezino porijeklo nije službeno potvrđeno.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
29. studeni 2024 07:08