Korporacija za istraživanje svemira, mnogo poznatija kao SpaceX, postoji tek dvadeset godina i već je od sebe stvorila mit. U srijedu će ga nadograditi lansiranjem prvih astronauta u svemir.
"Zabrljao sam prva tri lansiranja, propala su. Srećom je četvrto, a to su bili zadnji novci koje smo imali, uspjelo. Da nije, danas ne bi bilo SpaceX-a. Sudbina nas je voljela toga dana", rekao je osnivač i glavni inženjer kompanije Elon Musk prije nekoliko godina.
Govorio je o raketi Falcon 1 koja je tek u četvrtom pokušaju, u rujnu 2008., uspjela dosegnuti orbitu.
"Počeli smo samo s nekoliko ljudi koji zapravo nisu znali kako se rade rakete. To je razlog zbog kojeg sam ja postao glavni inženjer, ne zato jer sam želio. Nisam mogao zaposliti nikoga. Nitko dobar nije se želio pridružiti", rekao je.
Musk je rođen u Južnoj Africi. Imigrirao je u Kanadu kad mu je bilo 17, a potom u Sjedinjene Države. Osnovao je tvrtku PayPal i zgrnuo bogatstvo u Kaliforniji.
SpaceX je osnovan 14. ožujka 2002. i cilj mu je bio izrada relativno jeftinih raketa za putovanje na Mars, jednoga dana.
Jedanaesta osoba koju je Musk zaposlio te godine ipak je bila dobra. Gwynne Shotwell, zadužena za poslovni razvoj, brzo je postala Muskova desna ruka.
U svemirskoj industriji njih dvoje jedini imaju privilegij da ih se naziva samo imenom poput rock zvijezda.
"Elon ima viziju, ali treba mu netko da plan provede u djelo, a to je Gwynne", kaže Scott Hubbard, profesor na Stanfordu i jedan od bivših direktora u NASA-i.
Gwynne Shotwell (56), koja je postala izvršna direktorica SpaceX-a 2008., za sebe kaže da je štreberica. Diplomirala je na mehaničko inženjerstvo na sveučilištu Northwestern i članica je nacionalne akademije inženjera.
Kad Elon govori o koloniziranju Marsa, Gwynne to komercijalno prezentira i dogovara ugovore. "Nemam u sebi jedne kreativne stanice", rekla je u jednom razgovoru. "Ja sam analitičarka i to volim".
Rabljene rakete
Tim je postao vjerodostojan 2006. SpaceX je tada imao samo 80 zaposlenika (u usporedbi s 8000 danas) i još nije dosegnuo orbitu. NASA im je, međutim, dala ugovor da razviju vozilo za opskrbu gorivom Međunarodne svemirske postaje (ISS). "Svi zaposlenici su poludjeli od oduševljenja", rekla je Shotwell.
SpaceXu je to pošlo za rukom 2012. Njegova kapsula Dragon pristala je na ISS i bio je prva privatna kompanija kojoj je to uspjelo.
Zatim, 2015., nakon nekoliko spektakularnih neuspjeha, često prenošenih uživo na webu, SpaceX je uspio raketu Falcon 9, nasljednika Falcona 1, sigurno vratiti na Zemlju.
Tako je počelo doba rabljenih raketa. "Falcon 9 je jednostavniji i jeftiniji", kaže Glenn Lightsey, profesor inženjerstva na sveučilištu Georgia Tech.
Rakete su u potpunosti izgrađene pod jednim krovom, u Hawthorneu pokraj Los Angelesa, čime je prekinut model lanca opskrbe kakvim se koriste giganti poput Boeinga i Lockheed Martina.
Formula SpaceX-a pokazala se zavodljivom njegovim klijentima. Godine 2018. tvrtka je lansirala više raketa nego Rusija. Lansiranje komercijalnog satelita na Falconu 9 košta upola manje nego na europskoj raketi Ariane 5.
Pošto je pokorio tržište privatnih lansiranja, SpaceX okrenuo se 'većem kolaču', lansiranjima za javne i vojne potrebe.
SpaceX trebao bi u srijedu postati i prva privatna kompanija koja će lansirati astronaute u svemir. Taj projekt plaća NASA. Iako je i Muskova korporacija imala tehničkih problema, uspjela je svoju svemirsku kapsulu Crew Dragon završiti prije od Boeinga.
Divovi ove industrije SpaceX kritiziraju za "aroganciju", ali pravi je razlog taj što prijeti njihovu poslovanju, rekla je bivša dužnosnica NASA-e Lori Garver.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....