ZAGONETKA AVIONA

MISTERIJ NESTALOG BOEINGA 'Vidjeli smo avion u niskom letu, ali ne žele nas slušati!'

Brojni su svjedoci s otočića koji su vidjeli neobičan avion u niskom letu. Zašto im ne vjeruju?
A crewman on board an RAAF AP-3C Orion aircraft looka at his radar screens whilst searching for the missing Malaysia Airways Flight MH370 over the Indian Ocean on March 24, 2014. Australian Prime Minister Tony Abbott told Parliament on March 24 that a Royal Australian Air Force P-3 Orion aircraft had located two new objects floating in the southern Indian Ocean. AFP PHOTO/POOL/RICHARD WAINWRIGHT
 AFP

Na maldivskom otočiću Kuda Huvadhoo obitava mala ribarska zajednica na koju je svijet gotovo zaboravio. No, upravo ti ljudi godinu dana nakon misterioznog nestanka malezijskog Boeinga 777 inzistiraju da su na dan iščeznuća aviona s radara jasno vidjeli letjelicu u niskom letu iznad svog otoka.

Neki od žitelja ovog komada kopna koji se prostire na tek 60-ak hektara ne mogu shvatiti zašto istražitelji nisu još došli k njima kako bi iz prve ruke doznali što su to oni vidjeli u jutarnjim satima 8. ožujka prošle godine.

U intervjuu za Weekend Australian, dvoje otočana tvrde da je avion letio toliko nisko da su mogli vidjeti plave i crvene oznake kakve sadrži logotip Malaysia Airlinesa, koji je u trenutku prije nestanka s radarskih zaslona letio u smjeru Maldiva, iako istražitelji vjeruju da se okrenuo prema južnom dijelu Indijskog oceana gdje je u konačnici vjerojatno pao.

Njihova svjedočenja ne poklapaju se sa sofisticiranim kalkulacijama zasnovanima na satelitskim podacima, koje poziciju mogućeg pada aviona stavljaju na mjesto 1800 kilometara jugozapadno od australskog Pertha. Ipak, intrigantno je da eksperti za akustiku nisu spremni odbaciti mogućnost da je zvučni udar zabilježen u vrijeme pretpostavljenog pada aviona, odnosno njegova dodira s površinom oceana, došao s područja blizu Maldiva.

Na spomenutom otočiću većina ljudi živi skromno, a premda su u sastavu Maldiva, ondje turista nema, a ako i dođu, ostaju ondje relativno kratko, samo kako bi se upoznali s lokalnim običajima. Dok na druge otoke bogati turisti nerijetko znaju doletjeti privatnim mlažnjacima, nad Kuda Huvadhooom s velikim zanimanjem promatraju omanje avione koji ponekad znaju nadletjeti otok. U tom smislu, da iznad sebe uoče golemi mlažnjak, događaj je bez presedana.

'Vidio sam taj veliki avion, uspio sam razabrati i boje - crvene i plave linije - ispod prozora, a zatim sam čuo glasnu buku', priča 47-godišnji sudski službenik Abdu Rasheed Ibrahim, koji se, baš kao i većina drugih otočana, u slobodno vrijeme također bavi ribolovom. 'Bilo je to neobično, jako neobično. Avion je bio ogroman i letio je iznimno nisko. Bio je praznik (subota) i većina ljudi je otišla na počinak nakon molitve', prisjeća se.

Kada je došao kući s barakudom koju je tog jutra uspio uloviti, Abdu je sumještanima ispričao o čudnoj pojavi na nebu koju je uočio. Neki su mu rekli da su i oni vidjeli avion. Svi su o tome pričali satima, a u tom trenutku do njih još nije ni došla vijest o nestanku malezijskog Boeinga.

Kasnije istoga jutra na jednoj izvannastavnoj aktivnosti o avionu s jasno vidljivim crvenim i plavim linijama uzbuđeno je svojim kolegama i učiteljici govorio i jedan 16-godišnjak.

Službena verzija zbog koje letjelicu traže na jugu Indijskog oceana otočanima ne znači mnogo jer, tvrde, oni znaju što su kobnog jutra vidjeli. Zuhuriyya Ali (49), koja je sve promatrala iz vlastitog dvorišta, kaže da se i danas čudno osjeća kada pomisli na ljude u tom avionu. 'Često mislim na njih. Uistinu mislim da to što sam vidjela ima veze s nestankom malezijskog aviona', kaže.

IT stručnjak u lokalnoj bolnici Ahmed Shiyaam (34) sudbonosnog se jutra vozio sa svojom 6-godišnjom kćeri uz obalu kada je pogledao prema gore i primijetio avion. Nikada većeg nisu vidjeli nad otokom. 'Prilično sam siguran u to što sam vidio, dan je bio vedar, a na nebu se nije pojavio normalan avion - ovaj je bio velik i letio je nisko. Tek sam kasnije čuo da su ga i drugi vidjeli. Ne znam je li to malezijski avion', kaže Ahmed.

Ahmed Ibrahim (40) letjelicu je vidio iz svog vrta. 'To nije bio uobičajen prizor, ovaj je avion bio drugačiji. Bio je jako velik, proizvodio je veliku buku, letio je nisko. Kasnije tog poslijepodneva netko mi je na plaži spomenuo da je neki avion nestao. Mislim da je to ta letjelica', uvjeren je.

Weekend Australian piše da su njegovi novinari tri dana proveli intervjuirajući otočane, a svi su događaj opisali na sličan način. Šest ključnih svjedoka prošle je godine bilo na policiji, koja je s njima razgovarala prema direktivi iz glavnog grada Malea i svi su redom potpisali svoje izjave. Visoki izvor u tamošnjoj policiji kaže da svjedočanstva smatraju konzistentnima i istinitima. Ured aktualnog predsjednika Maldiva odbio je dati komentar, a njegov prethodnik na toj funkciji bio je nedostupan jer je u međuvremenu završio u zatvoru.

'Ti ljudi nisu tražili pažnju, nisu sami išli policiji govoriti što su vidjeli, policija je tražila njih nakon što se pročulo što su vidjeli', navodi policijski izvor. 'Oni nisu neiskreni, nemaju motiva za pričanje neistina. Svi su policiji govorili o velikom i bučnom avionu u niskom letu. Ako to nije bila nestala letjelica, o čemu je onda riječ? Tu nema aviona u niskom letu. Nitko ne zna što se zapravo dogodilo', dodaje izvor.

Jedan od razloga zbog kojih se svjedočanstva isprva otpisivalo je i priopćenje maldivske vojske, koja je navela da radar nije zabilježio ništa, nakon čega su se otočani osjećali iznenađeno i poniženo. Neki su se neslužbeno pojadali novinarima da su priopćenje vlasti namjerno objavile samo kako bi pokušale spasiti vlastiti ugled jer prava je istina da Maldivi uopće nemaju funkcionalne radare koji bi mogli detektirati bilo kakvu letjelicu nad njihovim otokom.

Baš negdje u trenutku kada je odaslano sporno priopćenje, malezijske su se vlasti priklonile tezi temeljenoj na kalkulacijama i satelitskim podacima pa se i potraga usredotočila na jug Indijskog oceana, daleko od Maldiva.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
17. prosinac 2024 05:39