LOV NA BIJELU KUĆU

MOĆNI SAVEZNIK HILLARY CLINTON U UTRCI ZA NOMINACIJOM Tehnološku podršku daje joj šef Googlea Eric Schmidt

Bernie Sanders i Donald Trump i dalje se najviše pouzdaju u izravne kontakte sa svim biračima i klasično slanje političkih poruka
Google Executive Chairman Eric Schmidt speaks on his book "How Google Works" at Columbia University in New York, October 30, 2014. REUTERS/Shannon Stapleton (UNITED STATES - Tags: BUSINESS PROFILE ENTERTAINMENT SCIENCE TECHNOLOGY) - RTR4C8FR
 © Shannon Stapleton / Reuters

Tijesna američka izborna utrka opet će skrenuti pažnju na tehnološka pomagala kojima se kandidati služe i tehnološke kompanije koje su unajmili ne bi li im omogućile da prikupe što više glasova. Kako sad stvari stoje, u utrku se ulazi teškim tehnološkim oružjem. Eric Schmidt, predsjednik Uprave Googlea, angažirao se u kampanji Hillary Clinton, a pobjedu Teda Cruza u Iowi dobrim dijelom pripisuju naprednom korištenju analize podataka.

Prije osam godina svi su isticali da je mudro korištenje društvenim mrežama značajno pomoglo Baracku Obami da izbori pobjedu. Naravno, nipošto ne treba brkati današnje korištenje društvenih mreža hrvatskih političara - kojima one, kao i većini Hrvata, dobrim dijelom služe za obračune i svađe - s Obaminim korištenjem mreža radi prikupljanja glasova, slanja poruka i učenja kako glasačko tijelo diše ne bi li s time uskladio svoj nastup.

Prije četiri godine

Prije četiri godine je Obama, prvi tehnološki predsjednik kako su ga nazvali, unaprijedio svoj pristup, počeo se koristiti big data tehnologijom, piše Technology Review. To je bilo dijelom prouzročeno teškim političkim porazima koje je Obamina administracija doživjela sredinom prvog mandata. Njegov analitički tim poraze je prije svega predvidio koristeći se novom analitikom koja je glasače razumijevala puno dublje nego što su omogućavale stare tehnologije koje su ih razvrstavale zemljopisno i po dobi. Prepoznavanje individualnih karakteristika glasača omogućilo je i oblikovanje poruka usmjerenih upravo na ona pitanja koja njih zanimaju, na primjer potrošnja, zdravstvena zaštita itd. (U Hrvatskoj bi tu tehniku bilo teško primijeniti. Ovdje malo koga zanima rješavanje svojih individualnih problema, svi se bave samo visokom ideološkom politikom.) Timovi kandidata zasad, koliko mogu, skrivaju koja su tehnološka oruđa pripremili. Ipak, neke se stvari otkrivaju barem posredno. Ted Cruz, pobjednik republikanskih predizbora u Iowi, oslonio se na dosad malo poznatu tehnološku tvrtku Cambridge Analytica. Prema javnim podacima, na nju je potrošio 20 posto sredstava dosad iskorištenih u kampanji. Očito mu je jako važna. Malo se zna o tehnologijama kojima se koristi, a koje zasad izgledaju uspješne, budući da je Cruz za sobom ostavio Donalda Trumpa, glavnog konkurenta i - do Iowe - favorita.

Nema toga u nas

Ipak, otkriva se da Cambridge Analytica razvrstava glasače prema njihovim psihološkim karakteristikama kao što su: neurotičnost, sklonost slaganju s drukčijim mišljenjem, introvertnost/ekstrovertnost, otvorenost, savjesnost itd. To je promjena u odnosu na prethodnu Obaminu kampanju koja je individualizirala glasače po njihovu odnosu prema političkim pitanjima kao što su zdravstveni i financijski sustav. A analiza ponašanja ljudi na mreži, gdje god da ih se zatekne i prati, u posljednjih je nekoliko godina toliko napredovala da omogućava, uz sociologiju, i upotrebu psihologije. (U Hrvatskoj je sve samo ideologija, naravno.)

Privatni e-mailovi

Napokon, Hillary Clinton, koja je odavanjem državnih tajni putem privatne e-mail adrese dok je bila ministrica vanjskih poslova pokazala da nije dovoljno upućena u funkcioniranje suvremene tehnologije, na popravni ide oboružana teškim oružjem. U kampanji je angažirana start-up tvrtka The Groundwork koju financira - pazi tko - predsjednik Uprave Googlea Eric Schmidt. Julian Assange, slavni leaker i konfabulator, već je u listopadu otkrio mnoge veze Googlea i Hillary Clinton, što je Huffington Post marljivo prenio i dalje analizirao. No, u tajne kampanje nije lako prodrijeti.

Kako najbolji inženjeri iz Googlea i Facebooka nisu skloni otvoreno se angažirati u kampanji, Schmidt je, izgleda, odlučio autonomno pronaći talente koji će osigurati Hillary Clinton najbolju tehnološku potporu. Zasad se čini da Groundwork nije zadužen samo za analizu informacija o karakteristikama odanih i potencijalnih glasača, nego i za koordinaciju prikupljanja sredstava, koordinaciju volontera i logistiku onih koji rade u kampanji. Ako je tako, Groundwork je nervni sustav kampanje.

Sve to ipak nije omogućilo Hillary Clinton da u prvoj utrci ostvari pobjedu nad Berniejem Sandersom bez bacanja novčića. Komplicirani izborni sustav je već 2012. godine izazvao zbrku kad je Mitt Romney u Iowi proglasio pobjedu prije konačnih rezultata.

Ista pogreška

Kako bi se spriječilo ponavljanje iste pogreške, obje su stranke angažirale Microsoft. Glavni je zadatak bio da se osigura da samo ovlašteni izvjestitelji objave rezultate u pojedinim okruzima. Ovlašteni izvjestitelji bili su obučeni kako se koristiti Microsoftovim appom dizajniranim specijalno za tu prigodu. Sve ipak nije išlo glatko. USA Today izvještava da je app u nekoliko navrata zakazao, iako Microsoft to demantira. Napokon, na nekoliko je mjesta nakon brojanja glasova i neodlučnog rezultata odluka zaista pala bacanjem novčića.

To je znak da stare metode nisu bez šanse, a u to se, izgleda, pouzdaju Bernie Sanders, koji se oslanja na političke poruke o nejednakosti i nepravdi, a čime privlači srednju klasu, pišu analitičari, te Donald Trump koji napada, radikalizira, skandalizira i viče, čime privlači klasu željnu zbijanja redova i zaštite.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
15. studeni 2024 00:04