Donedavno je šira investicijska javnost skoro svaku izjavu Elona Muska o poslovnim planovima doživljavala kao najavu nekog novog, velikog uspjeha, pa čak i kad se očigledno radilo o nerealnim o obećanjima. Međutim, reputacija Muska kao čovjeka koji na tržište isporučuje vizije kao na tekućoj traci na sve je klimavijim nogama, a on osobno kao da se trudi zvučati neuvjerljivo.
Jučer je, primjerice, objavljena informacija da Tesla otpušta čak 10 posto svih zaposlenih ili 14.400 ljudi, a u Muskovoj interpretaciji radi se o „pripremi kompanija za novu fazu rasta“. Iako je dojam da se radi o klasičnom rezanju troškova zbog dramatičnog slabljenja potražnje za teslama, Musk nije u stanju priznati da se kompanija suočava s drugačijim uvjetima poslovanja te da njihov glavni problem više nipošto nije pitanje kako proizvesti dovoljno e-vozila.
Splašnjavanje općeg entuzijazma prema e-transportu kao jednostavnom i univerzalnom rješenju za usporavanje klimatskih promjena, kao i internacionalna konkurencija, reducirala su nekoć pionirsku Teslu na jednu od auto-kompanija koja će se boriti za svakog kupca i pri tome ponizno, kao i ostali, strogo kontrolirati troškove.
Dionica Tesle iznova je zaronila nakon Muskovog obrazloženja pripreme rasta kroz otkaze. Na početku godine dionica Tesle vrijedila je 248 dolara, sada je pala na 161 dolar. Dioničari Tesle se u 2024. osjećaju gubitnicima.
Pad potražnje za teslama
U osnovi je ključni novi problem Tesle pad potražnje na tržištu e-automobila. Pad u prvom kvartalu bio im je upečatljiv. Slična iskustva imali su i ostali velikani autoindustrije.
Stiže li vrijeme u kojem bi možda čak lakše moglo biti klasičnim velikanima autoindustrije, koji se nisu isprva najbolje snašli u utakmici razvoja e-vozila, nego Tesli? Trend pada potražnje za e-vozilima sličan je i u Europi i Sjedinjenim Državama; i europske i američke auto-kompanija upravo preslaguju razvojne planove koji su do sada prvenstveno bili – ‘električni‘.
Informacija da je u prvom kvartalu 2024. pala prodaja Volkswagenovim e-vozila za 24 postotna poena odjeknula je poput detonacije nuklearne bombe. Čak i e-entuzijasti počeli su razumijevati kako se potražnja za e-vozilima teško može diktirati bez razine rješenja kakvu je tržište spremno objeručke prihvatiti. Sve više proizvođača već mijenja kompletne poslovne planove produkcije e-vozila. Američki Ford je tako požurio rekalibrirati kompletne planove proizvodnje e-vozila zbog toga što su cijene novih e-vozila i uz subvencije previsoke, pogotovo nakon inflacije u zadnje 2-3 godine. Fordov spektakularni F-150 Lighting e-kamionet dočekan je sa spektakularnom medijskom pompom, ali menadžeri Forda e-budućnost sada ipak vide u jeftinijim e-vozilima. Ford je za sada u osnovi pomjerio najavljenu produkciju e-vozila s 2025. na 2027. godinu, što se prozaično može objasniti jedino kao ocjenu da će e-budućnost stići osjetno sporije nego što su najavljivali razni gorljivi ‘elektrifatori‘ svega; od političara do čistih entuzijasta.
Pojedine države, poput Velike Britanije, hitro mijenjaju regulativu koja je bila radikalno pro-električna. Britanski premijer Rishi Sunak, primjerice, pomjerio je rok za zabranu prodaje novih e-vozila s 2030. na 2035.. Ukinuli su značajni dio poticaja za kupovinu e-vozila.
Sve više velikih proizvođača uočava da bi se budućnost ipak mogla temeljiti na hibridnim pogonima, pogotovo jer su hibridi zapravo ekološki zahvalniji nego aktualni čisti e-modeli, dok kupci imaju manje praktičnih briga, kao što je relativno kratki ukupni doseg s punom baterijom. Vrlo jasne najave u tom smjeru dao je američki Ford, ali i više europskih proizvođača.
Obećanja ludom radovanja
Što se pak tiče samog Muska, niz njegovih čudnih najava/objava sve više otvara pitanje njegove reputacije. On više nije poslovni lider koji će skoro svakom izjavom s lakoćom privući pažnju blagonaklonih investitora kako bi realizirao neku od svojih vizija. Uspio je, primjerice, uzeti fantastične globalne pozicije s Teslom, SpaceX-om, PayPalom… ali sve više njegovih najava sve manje podsjećaju na vatromet budućnosti, a sve više na – ćorke. Uostalom, Musku se povećava broj neispunjenih obećanja. Primjerice, davno je najavio da će vrlo brzo isporučiti 50.000 Teslinih bajkovitih e-kamioneta, ali ih je isporučio stotinjak. Sada je na iznenađenje investicijske javnosti najavio brzo lansiranje potpuno autonomnih robotaxija, a to javno govori od 2016.. Osam godina nerealizirane najave postaje sve zanimljiviji eksperiment u odnosima s investitorima.
Pročitajte kako Elon Musk javnosti objašnjava otpuštanje 14.400 radnika;
„Tijekom godina brzo smo rasli s više tvornica diljem svijeta. S ovim brzim rastom došlo je do dupliciranja uloga i radnih funkcija u određenim područjima. Dok pripremamo tvrtku za sljedeću fazu rasta, iznimno je važno sagledati svaki aspekt tvrtke radi smanjenja troškova i povećanja produktivnosti.
Kao dio ovog napora, izvršili smo temeljit pregled organizacije i donijeli tešku odluku da smanjimo broj zaposlenih za više od 10 posto na globalnoj razini. Ne postoji ništa što mrzim više, ali to se mora učiniti. To će nam omogućiti da budemo vitki, inovativni i gladni za sljedeću fazu rasta.
Želio bih zahvaliti svima koji napuštaju Teslu na njihovom marljivom radu tijekom godina. Duboko sam zahvalan za vaš brojni doprinos našoj misiji i želimo vam sve najbolje u budućim prilikama. Jako je teško reći zbogom.
Za one koji su ostali, želio bih unaprijed zahvaliti na teškom poslu koji je pred nama. Razvijamo neke od najrevolucionarnijih tehnologija u automobilskoj, energetskoj i umjetnoj inteligenciji. Dok pripremamo tvrtku za sljedeću fazu rasta, vaša će odlučnost učiniti veliku razliku u tome da nas tamo dovedemo.
Hvala,
Elon“
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....