![Albin Kurti](https://static.jutarnji.hr/images/slike/2025/02/09/k_36198414_640.jpg)
"Da biste bili pravi Albanac, morate biti kršćanin katolik", izjavio je nedavno za prestižni New York Times katolički aktivist s Kosova Boik Breca, kojeg su na napuštanje islama potaknuli Hrvati. Naime, kao politički zatvorenik u Jugoslaviji Breca je susreo hrvatske političke uznike koji su ga potaknuli da počne razmišljati o katoličkoj vjeri svojih predaka.
U pozadini tih riječi najnovija je konverzija Kosovara s islama na katoličanstvo, piše Slobodna Dalmacija.
Katolici na Kosovu
New York Times je, očito u organizaciji utjecajne albanske emigracije u Americi, zabilježio konverziju koja se odigrala u crkvi sv. Abrahama na brdu kod mjesta Lapušnika u središtu Kosova. Crkva se nalazi 20 kilometara jugoistočno od Prištine, na mjestu na kojem se 1998. odigrala važna bitka između Oslobodilačke vojske Kosova i srbijanske policije.
Konverziji je pristupilo 28 Kosovara. Osim dvoje djece, ostali krštenici bili su srednje ili starije dobi. Do tada su bili muslimanske vjere. Muhamed je postao Marko, Ismet, Isai itd. Prema podacima iz crkve iz Lapušnika, staroj vjeri se do sada vratilo 3800 Kosovara.
Sažetak teksta možete pročitati i OVDJE.
Iza ove epizode krije se fenomen Albanaca kriptokatolika. Riječ je o ljudima koji su se stotinama godina u javnosti ponašali kao pobožni muslimani, ali koji su u privatnosti svoga doma ustrajavali na katoličkoj vjeri svojih predaka.
O tome su 2008., u povodu proglašenja samostalnosti Kosova, pisali The Economist, Rauters i Politico.
Fenomen kriptokatolika
Reuters je zabilježio slučaj obitelji Sopi iz gradića Kline čiji su preci stoljećima za Uskrs bojili jaja kao i ostali katolici širom svijeta, a usporedo s muslimanskim ramazanom slavili Božić i klanjali se malome Isusu u jaslicama.
Prema pisanju The Economista, ovaj je fenomen bio vrlo raširen pa postoji mogućnost da je oko pola kosovskih Albanaca stoljećima zadržalo snažnu emocionalnu povezanost s Katoličkom crkvom. No sve to iza zatvorenih vrata svoga doma, bojeći se odmazde osmanskih islamskih vlasti. Ovaj fenomen je tijekom dugih stoljeća osmanske vlasti postojao i među drugim narodima. No u slučaju Kosova taj je fenomen posebno izražen.
Osim vjere i kulture, u čitavoj stvari je važno što su konverzije s islama na katoličanstvo dio euro-američkog usmjerenja Kosovara.
PROČITAJTE VIŠE > Na Kosovu osnovan pokret za napuštanje islamske vjere
Euro-američka strategija Kosovara
Kako je 2008. pisao britanski dnevnik The Guardian, riječ je o desetljećima staroj strateškoj ideji. Naime, još početkom devedesetih godina prošlog stoljeća kosovska politička i kulturna elita je u tajnosti razmatrala mogućnost masovnog povratka svoga naroda na katoličku vjeru. Prema postojećim podacima, to je bio i san prvoga kosovskog predsjednika Ibrahima Rugove, čijeg su dalekog pretka u 19. stoljeću Osmanlije dali smaknuti zbog prikrivenoga katolicizma. Da stvar bude zanimljivija, Rugova je u izjavi za talijanski tisak 2003. godine otvoreno rekao kako gaji simpatije prema katoličanstvu, ali zbog političke osjetljivosti teme odbio je govoriti o ideji masovnog prelaska Kosovara s islama na katoličanstvo.
U pozadini ovakvog razmišljanja bilo je albansko traženje saveznika protiv beogradskog režima Slobodana Miloševića, čemu je, smatralo se, smetala islamska vjera većine kosovskih Albanaca. Na duge staze to znači da kroz konverziju na katoličku vjeru Kosovari žele kao pojedinci i kao narod otkriti svoj davni katolički i europski identitet, koji su im osmanski sultan i službeni Beograd stoljećima uskraćivali. Konačni cilj takve računice je pristupanje europskoj zajednici naroda, odnosno članstvo Kosova u Europskoj uniji.
Na takav način, kako je nekidan izvijestio The New York Times, razmišljaju bivši muslimani koji su na svečanosti u crkvi u Lapušniku prihvatili katoličku vjeru. Tim činom, isticali su krštenici, vratili su svoj izvorni nacionalni identitet i otvorili svojoj zemlji vrata u Europu, koja se smatra ekskluzivnim kršćanskim klubom.
Iako postoji europska sumnjičavost prema islamističkom radikalizmu s Bliskog istoka, važan dio ove priče je činjenica da se Albanci muslimani nisu spremni odreći svoje vjere.
PROČITAJTE VIŠE > Balkanska zemlja usred glavnog grada osniva novu državu
Muslimanski odgovor
Muslimani, koji čine više od 90 posto albanskog stanovništva Kosova, izjave katoličkih aktivista smatraju pretjeranima. Primjer toga je vrlo agilni kosovski premijer Albin Kurti, po čijem mišljenju vjera nije odlučujući element albanskog nacionalnog identiteta.
"Za nas je važno to što su vjere dolazile i prolazile, a mi smo još uvijek tu, na svojoj zemlji. Za Albance vjera nikad nije bila od primarne važnosti", izjavio je Kurti nekidan za New York Times.
Slično misli i povjesničar Durim Abdullahu sa Sveučilišta u Prištini, koji je za New York Times rekao:
"Gledano iz povijesne perspektive, to što govore katolički aktivisti je istina. Ali njihova logika znači da bismo se trebali vratiti na pretkršćansko poganstvo ljudi koji su na području Kosova živjeli prije pojave kršćanstva i islama."
Iza tih riječi stoji realna stvarnost u kojoj glavni grad Kosova Prištinu krasi spomenik katoličkoj svetici i dobitnici Nobelove nagrade za mir, Albanki Majci Terezi. Također, njoj u čast podignuta je golema katedrala koja na vrlo konkretan način obilježava stari i novi katolički identiteta Kosova. No usporedo s time središte Prištine uskoro će krasiti i golema džamija, koju gradi Turska i koja će svjedočiti o prevladavajućem muslimanskom identitetu ove balkanske zemlje koja teži postati dio Europe.
Autor teksta je povjesničar dr. sc. Tihomir Rajčić, koji se u svojoj znanstvenoj karijeri često bavi problematikom na Balkanu, povijesnim reperkusijama i objašnjava uzroke današnjih pojava.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....