SF SPEKTAKL

Najslavniji poduzetnik na planeti predstavio spektakularno vozilo budućnosti bez volana: ‘Pogledajte kako će biti jeftin!‘

Musk u 30 minuta predstavio robo-taxi, robo-minibus i humanoidni robot
 Michael Bihlmayer/imago Stock&people/profimedia

Elon Musk je predstavio dugo iščekivani robo-taksi koji je imenovao kao Cybercab, ali i autonomno vozilo za 20 osoba nazvano Robovan, kao i humanoidni robot Optimus. „Mislim da će cijena autonomnog prijevoza biti toliko niska da ćete ga moći zamisliti kao individualizirani masovni prijevoz,” rekao je Musk na još jednoj od spektakularnih prezentacija, koje se ovom prilikom održalo u Warner Bros Studios u Los Anglesu. Musk se na predstavljanje dovezao u Cybercabu, automobilu bez volana i papučica.

Promocija autonomnih vozila za njega je imala ogromnu važnost jer je u više navrata nije ispunio obećanja investitorima a kompanije mu i dalje imaju bajkovito visoke valuacije; prvo je obećao autonomnu vožnju od Los Angelesa do New Yorka 2017., a 2019. je prognozirao milijun robo-taksija na američkim cestama. Treba voditi računa i da je Musk u značajnoj mjeri dobio „kredit investitora“, odnosno kupaca Teslinih dionica, jer je nakon najave „dana robo-taksija“ 5. travnja, te zaokreta od produkcije e-vozila prema AI tehnologijama i robotici kao izvorima prihoda, valuacija Teslinih dionica porasla 45 posto.

Elon Musk je predstavio svoj Cybercab na dugo iščekivanom događaju za Tesla investitore, ali je bio neodređen u vezi ključnih detalja dok je prognozirao da će njegova autonomna taksi vozila biti dostupna za manje od 30.000 dolara. Musk je poručio da će proizvodnja robota-taksija vjerojatno započeti prije 2027. godine, s napomenom da uslugu prvo trebaju odobriti regulatori. Unatoč uzbuđenju, i dojmu SF spektakla, finalni koncept Muskovog robo-taksija ostao je maglovit. Predstavljanje je trajalo 30 minuta.

Uoči događaja, Pierre Ferragu, analitičar iz New Street Researcha, piše FT, primijetio je kako Tesla ima značajnu prednost zahvaljujući floti od gotovo 7 milijuna vozila na cestama, što joj omogućuje nevjerojatnu količinu podataka za treniranje umjetne inteligencije. No, dodao je i kako je neizvjesno hoće li interes za autonomne vožnje biti dovoljno velik da opravda tako ambiciozne planove. Konkurencija je sve jača, a Teslina sposobnost da realizira vizije pod ozbiljnim je upitnikom.

Tradicionalna prodaja automobila – i dalje glavni izvor prihoda Tesle – suočava se s ozbiljnom konkurencijom kineskih tvrtki koje nude cjenovno pristupačnije električne automobile. Posljednje izvješće pokazuje da su isporuke vozila porasle za 6,4 posto u odnosu na prošlu godinu, no čak i taj porast nije uspio zadovoljiti očekivanja Wall Streeta. Fokus investitora sada je na nečemu manje glamuroznom od robo-taksija: može li Tesla brzo plasirati pristupačniji EV, neslužbeno nazvan Model 2, po cijeni od 25.000 dolara?

Što se pak tiče tržišta robo-taksija, može se reći da je tu neizvjesnost visoka. Poznato je da projekt Mate Rimca (P3Mobility) - u osnovi investicija EU od 180 milijuna eura s dodatnim privatnim sredstvima iz Saudijske Arabija i Katara – ima ambiciju pretvoriti Zagreb u jednu od prvih europskih destinacija s robo-taksijima.

Pored Zagreba, tvrtke poput kineskog Baidua i američkog Waymoa (podružnica Alphabeta) trenutno su glavni konkurenti Tesli u razvoju autonomnih vozila. Waymo je već implementirao ograničene usluge robo-taksija u Phoenixu i San Franciscu te planira širenje u druge američke gradove poput Austina i Atlante. Baidu, s druge strane, uspješno širi svoju Apollo Go uslugu unutar Kine i planira međunarodnu ekspanziju.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
12. listopad 2024 12:39