FINIŠ PREGOVORA

Ne bude li dogovora, potres će osjetiti cijela EU: Sve će se zakomplicirati, prijete i poskupljenja

Pregovori su ponovno blokirani na mrtvoj točki i niti jedna strana ne pokazuje optimizam
Boris Johnson
 Profimedia, Afp

Boris Johnson putovat će krajem tjedna u Bruxelles na sastanak licem u lice s predsjednicom Europske komisije Ursulom von der Leyen. Dugoočekivani sastanak održat će se "sljedećih dana", rekli su čelnici nakon telefonskog razgovora koji je trajao više od jednog sata u ponedjeljak 7. prosinca. Njihov razgovor uslijedio je nakon napetog jutra u Bruxellesu.

Glavni pregovarač EU Michel Barnier taj je dan na sastanku s diplomatskim predstavnicima 27 država članica upozorio da trgovinski pregovori o odnosima nakon Brexita neće trajati dulje od srijede, odnosno moraju završiti prije summita Europskog vijeća koje se održava u četvrtak 10. prosinca. Ujedinjena Kraljevina je formalno napustila EU 31. siječnja, no prema dogovorenom Sporazumu o povlačenju, tijekom prijelaznog razdoblja mora dogovoriti buduće trgovinske odnose s EU do 1. siječnja. Pregovori su ponovno blokirani na mrtvoj točki, obje strane ne pokazuju pretjerani optimizam, a intervencija premijera Johnsona i predsjednice Komisije u posljednji trenutak ne jamči da će do sporazuma uopće doći.

Eric Mamer, glasnogovornik Europske komisije, izjavio je na konferenciji za novinare da još nije utvrđen datum sastanka Johnsona s Ursulom von der Leyen. Rekao je da je razgovor dvoje čelnika bio "vrlo srdačan", ali da se usredotočio na "ključne točke" u pregovorima. A te ključne točke oko kojih se dvije strane sukobljavaju su: ribarstvo, odnosno pitanje ribarskih kvota; jednaka pravila igre koja za Ujedinjenu Kraljevinu znače neometani pristup tržištu EU za svoju robu bez carina, a za EU da Ujedinjena Kraljevina ne smije dovesti u privilegirani položaj svoja poduzeća državnim potporama; te ona posljednja točka koja podrazumijeva načine i mehanizme provođenja sporazuma.

Europska komisija priopćila je da je spremna nastaviti pregovore s Velikom Britanijom 2021. godine čak i ako ne bude dogovora prije kraja tranzicije nakon Brexita 31. prosinca. Nastavak prijelaznog razdoblja je riječ koju britanski mediji i vlada izbjegavaju. Radije govore o početku tranzicije kako bi se tvrtke stigle pripremiti. "Bili smo jasni da buduće odnose treba sklopiti do kraja godine, a pregovori se neće nastaviti do sljedeće godine.

To je bio naš stav cijelo vrijeme", poruka je iz Downing Streeta. Klasična definicija Brexita bez sporazuma jest ta da će Velika Britanija morati provoditi pravila igre Svjetske trgovinske organizacije (WTO). To znači kontrolu na granicama i mnogo novih nameta. No, implikacije Brexita sa sporazumom ili bez sporazuma dovode do potpuno različitih scenarija budućnosti Ujedinjene Kraljevine i EU. Bit će potrebne godine da neke od njih uistinu vidimo.

"Što god se dogodi, bit će drugačije. Kakav god dogovor postignemo, svi će razumjeti zašto", poručio je Johnson Britancima.


Trgovina

Sporazum (+): U 2019. godini UK je izvezla u EU oko 43 posto ukupnog izvoza, a uvezla je više od 50 posto. Sa sporazumom ili bez njega očekuju se velike gužve prilikom prelaska kanala u Kentu. Vlada je uložila više od 500 milijuna funti na otklanjanje mogućih smetnji. Očekuje se da će prijevoznici imati neriješene administrativne prepreke, što će prouzročiti kilometarske kolone na izlazu iz Eurotunela i luke Dover.

Bez sporazuma (-): Zastoj je slika novih carinskih troškova koji će nastati kada se bude trgovalo prema pravilima i kvotama WTO-a. Oxford Economic izračunao je da bi to za izvoz proizvoda iz EU u Veliku Britaniju bilo 3,1 posto carine i 1,4 posto drugih nameta. Pri uvozu britanskih proizvoda u EU moralo bi se plaćati carinu od prosječno 3,3 posto. Posljedično će britanska roba poskupjeti, tržište Britanije bit će neprivlačno, a i prekomorske države preferirat će pristup tržištu koji imaju s EU.


Ribarstvo

(+): I dalje postoje nesuglasice oko postotka britanskih zaliha ribe koje ulove europska plovila, a koji će biti vraćen u Ujedinjenu Kraljevinu te dokad.

(-): Ni po kojem dogovoru britanska plovila neće smjeti loviti u vodama EU bez odobrenja Bruxellesa i obrnuto. Britanskim ribarskim brodovima vjerojatno će biti dopušteno uloviti više u vodama Ujedinjene Kraljevine, ali prodaja sve te ribe mogla bi biti nezgodna jer bi podlijegala visokim carinama EU.


Proizvodnja

(+): Sporazum o kojem se pregovara eliminira sve carine i kvote na robu koja se kreće između Velike Britanije i EU. To će omogućiti prekograničnim lancima opskrbe EU, koje koriste tvrtke poput Airbusa, da nastave trgovati s manje prekida nego što bi to inače bio slučaj.

(-): Izvoz i uvoz postali bi skuplji zbog carina prema pravilima WTO-a. Primjerice, više od polovice milijuna automobila koje je Britanija izvezla prošle godine bilo je namijenjeno tržištima EU, pa bi se industrija suočila s nametom od deset posto.


Hrana i poljoprivreda

(+): Svi prehrambeni i poljoprivredni proizvodi koji prelaze između Velike Britanije i Europe bit će podvrgnuti novim sigurnosnim provjerama na granici.

(-): Bez dogovora britanska roba morat će podilaziti carinama EU, koje na većinu poljoprivrednih proizvoda mogu biti vrlo visoke: kod mliječnih proizvoda čak 36 posto, a mesnih i 40 posto.


Letovi

(+): Nacrt sporazuma o kojem se pregovara uključuje sveobuhvatni pravni sporazum koji će omogućiti nastavak letova između Velike Britanije i EU.

(-): Operativne licence britanskih zrakoplova više neće vrijediti na kontinentu. Međutim, obje su strane najavile da će poduzeti korake kako bi osigurale da komercijalni letovi neometano posluju.


Podaci

(+): Jedan od najdubljih potencijalnih utjecaja na kraju prijelaznog razdoblja mogao bi biti golem protok podataka koji se svakodnevno kreću između Velike Britanije i EU te pokreću sve - od kupnje i bankarstva do funkcioniranja tisuća tvrtki. U slučaju dogovora očekuje se da će EU donijeti presudu koja će omogućiti nastavak slobodnog protoka podataka.

(-): Tvrtke koje žele prenijeti podatke iz EU u UK možda neće imati zakonsku osnovu prema kojoj bi to mogle učiniti. Pravna nesigurnost stavit će obje strane pod pritisak da što prije postignu dogovor.


Putovanje

(+): Putovanje u Europu zakomplicirat će se čak i ako se dogovori sporazum jer će sloboda kretanja prestati. Vize neće biti potrebne - umjesto toga, britanski će putnici morati platiti sedam eura (6,38 funti) za dozvolu koja omogućava neograničeni ulazak u blok u trajanju od tri godine. Građani EU i dalje imaju pravo do 31. lipnja 2021. prijaviti se za predboravišni status koji im omogućava neometani ostanak u UK, a građani koji već pet godina žive u UK mogu se prijaviti za boravišni status. Svi građani moći će prijeći granicu samo s putovnicom.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
18. studeni 2024 03:48