SCHOLZ POD PALJBOM

Njemačka na nogama: Kinezi su upravo preuzeli 24,9 posto njihove najveće luke!

Kritičari tvrde da je djelomična akvizicija luke dio ciljane investicijske strategije kojom Peking želi pod svoj utjecaj staviti infrastrukturu diljem Europe

Luka u Hamburgu

 Daniel Reinhardt/Dpa Picture-alliance Via Afp

Nakon mjeseci sporova unutar vlade i kritika o prevelikom oslanjanju na Kinu njemačka je vlada dala konačno odobrenje za kontroverzni dogovor prema kojemu će kineska brodarska tvrtka COSCO preuzeti manjinski udio u kontejnerskom terminalu u luci Hamburg, prenio je Deutsche Welle. U skladu s vladinom odlukom iz listopada prošle godine, kineskoj državnoj tvrtki COSCO dopušteno je da preuzme 24,9 posto udjela u vlasništvu kontejnerskog terminala hamburškog lučkog operatera HHLA. Kina je najveći trgovinski partner hamburške luke.

Širenje kapaciteta

Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) objavio je u srijedu da je njemačka vlada odlučila kineskoj tvrtki Cosco Shipping Ports Limited (CSPL) prepustiti manjinski udio u kontejnerskom terminalu Tollerort (CTT), objavio je Frankfurter Allgemeine Zeitung. Cosco je prvotno želio kupiti 35 posto, pa je vlada u listopadu donijela odluku o 25 posto, a u travnju je pokrenula reviziju. "Sva pitanja u sklopu procesa ispitivanja investicije moći će se razjasniti u intenzivnim, konstruktivnim razgovorima", poručili su iz hamburške kompanije. Savezna vlada potvrdila je u srijedu da su "kupoprodajni ugovori revidirani u skladu s uvjetima djelomične zabrane", odnosno u skladu s vladinom odlukom s kraja prošle godine da se smije prodati maksimalno 25 posto udjela. Riječ je samo o nastavku realizacije odluke iz listopada.

Zahvaljujući kineskom ulaganju, hamburška luka sad će moći proširiti kapacitete, pišu njemački mediji. Otprilike 30 posto robe u luci Hamburg dolazi iz Kine ili odlazi u nju, prenosi FAZ. Kina je najveći trgovinski partner Njemačke u posljednjih sedam godina, a vrijednost trgovine porasla je na rekordnih 298 milijardi eura u 2022. godini, javlja Deutsche Welle. Kako je prije planirano, Cosco bi mogao steći samo 24,99 posto dionica kontejnerskog terminala u Tollerortu, rekao je glasnogovornik savezne vlade Steffen Hebestreit, prenosi Spiegel. U međuvremenu je terminal proglašen kritičnom infrastrukturom, čime je onemogućeno stjecanje većeg udjela.

Izvješće vlade

Unutar njemačke vlade oko toga je bio izbio žestok spor. Kancelar Olaf Scholz izjasnio se za Kineze, prenosi FAZ, no unutar vlade naišao je na snažno protivljenje. Ministarstvo vanjskih poslova i drugi resori izrazili su ozbiljnu zabrinutost zbog nerazmjernog širenja kineskog strateškog utjecaja na njemačku i europsku prometnu infrastrukturu te zbog njemačke ovisnosti o Kini, kako je to navedeno u pismenom izvješću vlade krajem listopada. Politico je prošli mjesec pisao da se socijaldemokrat Scholz, kao bivši dugogodišnji gradonačelnik Hamburga, snažno zalagao da, usprkos sukobima unutar koalicije, dogovor o kineskom udjelu od 24,99 posto ostane na snazi. To je izazvalo nove kritike Zelenih i FDP-a, koji su pozvali na preispitivanje dogovora i potencijalno smanjenje Coscova udjela.

Novo zeleno svjetlo dolazi samo šest tjedana prije planiranog summita njemačkih i kineskih vladinih dužnosnika 20. lipnja u Berlinu. Kritičari tvrde da je djelomična akvizicija luke dio ciljane investicijske strategije kojom Peking želi pod svoj utjecaj staviti infrastrukturu diljem Europe. Kineski Cosco već ima 35 posto udjela u lučkom terminalu u Rotterdamu, ima u vlasništvu grčku luku Pirej i udjele u lukama Zeebrugge u Belgiji, španjolskoj Valenciji i Bilbau, luci Chancay u Peruu, Sueskom kanalu, Crvenom moru, turskoj luci Kumport, Singapuru, Abu Dhabiju i drugdje.

Hamburška luka pozdravila je odluku, koja omogućava razvoj kontejnerskog terminala u željenu pretovarnu točku za dugogodišnjeg klijenta HHLA Cosco. HHLA i CSPL "odmah će finalizirati transakciju", poručili su iz Hamburga.

Posljednjih godina Njemačka je nastojala ograničiti kineska ulaganja. Čini se da nesuglasice unutar vlade nisu sasvim izglađene.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
16. prosinac 2024 19:06