ZATVARANJE TVORNICA

Njemački automobilski div na koljenima, otkazi su neizbježni, šef financija stao pred tisuće radnika: ‘Vrijeme istječe‘

Otkada je osnovana, kompanija nije u Njemačkoj zatvorila nijednu tvornicu, a u svijetu su zatvorili tek pogon u SAD-u
 Moritz Frankenberg/Afp

Volkswagen ima "jednu, možda dvije" godine da reorganizira glavni automobilski brend VW, rekao je u srijedu šef financija njemačkog proizvođača automobila, pokušavajući pridobiti potporu radnika za oštro kresanje troškova koje bi moglo uključiti i zatvaranje tvornica u matičnoj Njemačkoj.

Početkom tjedna uprava VW-a objavila da je više ne isključuje mogućnost zatvaranja pogona i otpuštanja radnika u matičnoj Njemačkoj u sklopu smanjenja troškova u ključnom brendu VW. Dodali su i da planiraju poništiti dugogodišnji sporazum s predstavnicima radnika u Njemačkoj koji isključuje otkaze do kraja 2029. godine, a na snazi je od 1994. godine.

Menadžeri vjeruju da brend Volkswagen treba iz temelja restrukturirati i da aktualni napori da se smanji broj radnika programima prijevremenog umirovljenja i otpremnina neće biti dovoljni, poručili su iz uprave, ne precizirajući koliko bi radnih mjesta u Njemačkoj moglo biti ugašeno, ni koje bi tvornice mogle biti zatvorene.

Radničko vijeće reklo je da su vodeći dužnosnici naznačili da je nepotrebna najmanje jedna tvornica vozila i jedna tvornica komponenti.

Otkada je osnovana, kompanija nije u Njemačkoj zatvorila nijednu tvornicu, a u svijetu zatvorili su tek pogon u američkom Westmorelandu, i to daleke 1988. godine.

Pored glavne mu tvornice u Wolfsburgu, VW ima tvornice u njemačkim gradovima Hannoveru, Emdenu, Osnabruecku, Braunschweigu, Salzgitteru, Kasselu, Zwickauu, Dresdenu i Chemnitzu.

image
Moritz Frankenberg/Afp

"Auf Wiedersehen"

Dočekan zvižducima radnika koji su vikali "Auf Wiedersehen", financijski direktor Arno Antlitz pozvao je u srijedu u prepunoj dvorani na zajedničku odgovornost zaposlenika i uprave kako bi se srezali troškovi i brend VW ‘preživio‘ prijelaz na proizvodnju električnih automobila.

U dvorani se okupilo oko 16 tisuća radnika, a njih pet tisuća pratilo je Antlitzov govor putem ekrana. VW u Njemačkoj zapošljava ukupno 120 tisuća radnika.

Financijski direktor VW-a rekao je da se europsko tržište automobila smanjilo nakon pandemije i da tvrtka ne može računati na kupce za oko 500.000 automobila, što približno odgovara proizvodnji dviju tvornica.

"Tržišta jednostavno nema", rekao je Antlitz na sastanku u sjedištu Volkswagena u Wolfsburgu. Dodao je da kako ne očekuje oporavak prodaje i da ključni brend VW ima "jednu, možda dvije" godine da smanji potrošnju i prilagodi proizvodnju.

Šefica radničkog vijeća Daniela Cavallo uzvratila je da je uprava "snažno narušila povjerenje", usporedivši prijetnju zatvaranjem tvornica s "objavom bankrota".

image
Moritz Frankenberg/Afp
image
Moritz Frankenberg/Afp

Spora reakcija

Dok uprava financijske poteškoće pripisuje sve težem gospodarskom okruženju u Njemačkoj i konkurenciji, predstavnici radnika upozoravaju na neučinkovitu proizvodnu strategiju i na sporu reakciju uprave koja je po njima trebala prije pokrenuti proizvodnju električnih vozila za masovno tržište.

Cavallo je pozvala izvršnog direktora Olivera Blumea, koji nije trebao biti među govornicima, da izađe pred radnike i objasni im zašto je grupa, umjesto da zaštiti radna mjesta u Njemačkoj, odlučila uložiti novac u softversko partnerstvo s američkim start-upom Rivianom, vrijedno pet milijardi eura.

Potencijalno zatvaranje tvornica jedne od najpoznatijih njemačkih tvrtki nova je potvrda nevolja u najvećem europskom gospodarstvu, koje muku muči sa slabim rastom, posustalom inozemnom potražnjom, višim troškovima i jeftinijom inozemnom konkurencijom.

Ministar rada Hubertus Heil obećao je potporu, rekavši za RTL/ntv da "Njemačka mora ostati jaka automobilska zemlja". Nije naveo pojedinosti, rekavši tek da tvrtka prvo mora odraditi svoj dio posla i zaštititi radna mjesta i spriječiti zatvaranje pogona.

Kabinet njemačkog kancelara trebao bi pak tokom dana usvojiti mjere koje bi trebale potaknuti potražnju za električnim automobilima, napominje Reuters.

Tvrtka cilja profitnu maržu za brend VW od 6,5 posto do 2026. godine. U prvih šest mjeseci ove godine iznosila je 2,3 posto.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
05. rujan 2024 17:57