Negdje između 9.50 i 10 sati 23. svibnja 2021. dvojica muškaraca ušla su u kontrolni toranj zračne luke u Minsku. Došli su kako bi prenijeli poruku: na letu Ryanaira 4978 iz Atene za Vilnius, koji će uskoro ući u bjeloruski zračni prostor, nalazi se bomba.
Zbog prijetnje bombom piloti su počeli obavezni sigurnosni protokol i sletjeli Boeingom 737-800 u Minsk. Kada je avion dotaknuo tlo, dvoje putnika - Roman Protasevič i Sofia Sapega - uhićeni su. Plan za zatvaranje oporbenog bjeloruskog novinara uspio je.
Ovaj incident izazvao je međunarodni bijes i doveo do europskih sankcija Bjelorusiji. Predsjednica Europske komisije Ursula von der Leyen nazvala je događaj "nečuvenim i nezakonitim ponašanjem", a poljski premijer Mateusz Morawiecki opisao ga kao "čin državnog terorizma bez presedana" koji ne može proći nekažnjeno, piše portal Politico i donosi detalje iz istrage koja je uslijedila, a otkriva što se događalo, minutu po minutu, u kontrolnom tornju bjeloruskog aerodroma.
Međunarodna organizacija civilnog zrakoplovstva (ICAO), agencija UN-a za zrakoplovstvo, u siječnju ove godine zaključila je da je prijetnja bombom bila "smišljena laž" te produljila istragu. Među novim nalazima je i svjedočenje kontrolora zračnog prometa iz Minska koji je pilota Ryanaira vodio kroz skretanje do bjeloruske prijestolnice te snimka razgovora s pilotom s njegova telefona. Iz izvješća u koje je uvid imao Politico proizlazi da su u događaj bili umiješani bjeloruski dužnosnici.
Bjeloruski kontrolor prisjetio se u razgovoru s UN-ovom agencijom da su dvojica muškaraca ušla u kontrolni centar otprilike pola sata nakon što je počeo svoju smjenu. Bila je nedjelja. Jedan od njih je bio Leonid Čuro, glavni direktor Belaeronavigatsije, pružatelja usluga zračne navigacije u zemlji. Drugi je, sumnjao je, radio za bjeloruske obavještajne službe, koje se još zovu KGB.
Dvojica muškaraca prišla su dežurnom nadzorniku koji je obavijestio kontrolora i još jednog kolegu o putničkom zrakoplovu Ryanaira koji je iz Ukrajine trebao ući u bjeloruski zračni prostor.
Nadzornik je spomenuo navodnu prijetnju bombom te rekao da bi zrakoplov trebalo preusmjeriti, ali je odvratio kontrolora od pokušaja da obavijesti kontrolni centar u Lavovu u susjednoj Ukrajini.
U međuvremenu, gomila e-mailova poslana je u europske zračne luke, od Sofije do Bukurešta, Atene i Minska. Svaki je nosio istu poruku, navodno od Hamasovih vojnika, i upozorenje na bombu koja će eksplodirati iznad Vilniusa ako se zahtjevi ne ispune. Hamas, teroristička skupina, zanijekala je kasnije umiješanost.
Kontrolor zračnog prometa, pročitao je u izvještaju Politico, izvadio je telefon kako bi snimio razgovor s pilotom Ryanaira jer se, rekao je, bojao da bi uobičajene poruke kontrole zračnog prometa mogle biti uništene.
Snimka ne bilježi samo njegov razgovor s pilotom već i komentare nadzornika i osumnjičenog pripadnika bjeloruskih sigurnosnih službi koji mu govore što da kaže tijekom 39-minutnog razgovora sa zrakoplovom.
Transkript, u koji je uvid imao Politico, pokazuje da je kontrolor uvježbavao poruku koju je trebao prenijeti pilotima na letu 4978.
"Imamo informacije od specijalnih službi da imate bombu u avionu. Ta se bomba može aktivirati iznad Vilniusa", rekao je pilotu Ryanaira.
"Recite ‘iz sigurnosnih razloga‘", uputio je nadzornik kontrolora prije nego što je stupio u kontakt s pilotom.
Pilotu je bilo sumnjivo što mu je rekao kontrolor pa je tražio više informacija. "Bomba... prijeteća poruka, odkud ti to? Tko je to javio?"
Osumnjičeni službenik KGB-a i nadzornik počeli su kontroloru govoriti što da kaže. Nakon rasprave među trojicom muškaraca u kontrolnom tornju, kontroloru je rečeno da Ryanairu kaže da je prijetnja stigla e-mailom, a da ju je zračna luka proslijedila kontroli leta. Odakle je stigao e-mail, nije jasno. U izvješću ICAO-a stoji da je e-mail Minsku poslan tek kada je zrakoplov počeo slijetati.
Pilot Ryanaira tražio je više informacija o mailu prije nego što je upitao kako bi trebao preusmjeriti zrakoplov.
Nastala je nova rasprava o tome kako da kontrolni toranj odgovori. "Što da kažem?" upitao je kontrolor dvojicu muškaraca.
Na kraju je pilot upitao: "Moram vas pitati još nešto. Koja je šifra prijetnje... zelena, žuta, jantar ili crvena?"
Neidentificirani muškarac kaže: "Pa neka bude crveno, ono crveno."
Dok je pilot Ryanaira vagao svoj sljedeći potez, transkript pokazuje rast nervoze u kontrolnom centru jer se zrakoplov spremao prijeći granicu Bjelorusije i ući u zračni prostor Litve.
Osumnjičeni agent službe sigurnosti na to komentira: "Da. Još nije odlučio, ima još par minuta do izlaska iz naše zračne zone ... blizu je državne granice. Moguće da (posada Ryanaira) namjerno gubi vrijeme, tko zna."
Pilot je na kraju odlučio poslati poziv upomoć i skrenuti prema zračnoj luci Minsk.
Kad su sletjeli, postalo je jasno da to nije normalno preusmjeravanje leta.
Ryanair je nazvao vlasti u Minsku 12 puta u dva sata prije i nakon slijetanja zrakoplova kako bi došao do informacija o prijetnji, a zatražena je i kopija e-maila (koja nije dostavljena).
Na kraju su bjeloruske vlasti dopustile posadi i putnicima da se vrate u svoj zrakoplov i nastave let. Međutim, kada je prije polijetanja kabinsko osoblje pregledalo popis putnika, ustanovilo je da ih je pet nestalo. Zemaljsko osoblje zračne luke u Minsku posadi Ryanaira nije dalo nikakvo objašnjenje i zrakoplov je poletio bez pet putnika. Među njima su bili bjeloruski novinar Protasevič i njegova ruska djevojka.
U izvješću se ne identificira preostalo troje putnika. Navodi se samo da su među njih pet troje bili bjeloruski državljani, jedna osoba je bila ruskog državljanstva, a jedna grčkog.
Šef Ryanaira Michael O‘Leary odmah je izjavio da vjeruje da je riječ o agentima bjeloruskog KGB-a koji su se za novinarom ukrcali u zrakoplov.
Politico piše da tijekom istrage ICAO nije dobio veliku pomoć od bjeloruskih vlasti.
Istražitelji su dobili vrlo malo snimaka putnika koji silaze s leta ili u zračnoj luci. Bjeloruske vlasti objasnile su to izjavom da je to zato što se videoarhiva čuva samo 30 dana.
Ali videosnimke koje su snimili putnici pokazuju čovjeka koji je bio prisutan na rampi dok su se putnici iskrcavali. Kontrolor zračnog prometa identificirao ga je kao osumnjičenog časnika KGB-a.
Drugi transkript, uključen u izvješće ICAO-a do kojeg je došao Politico, odnosi se na razgovor između zamjenika glavnog direktora Belaeronavigatsija, dežurnog nadzornika i kontrolora, tjedan dana nakon prisilnog slijetanja. Zamjenik dvojicu zaposlenika potiče da "prilagode" svoja izvješća o incidentu.
ICAO je na kraju utvrdio da je bjelorusko preusmjeravanje aviona bio "čin nezakonitog uplitanja", da je bila riječ o svjesnoj laži i da je je time bila ugrožena sigurnost leta Ryanaira.
Bjeloruski dužnosnici odbacili su izvješće. Dužnosnici iz Bjelorusije i Rusije također su izrazili sumnju u autentičnost i istinitost iskaza kontrolora leta.
Agencija je, piše Politico, proslijedila izvješće na razmatranje UN-u. Nekoliko zemalja, uključujući Sjedinjene Države, Poljsku, Litvu, Latviju i Bjelorusiju, pokrenulo je vlastite istrage.
Protasevič je u iščekivanju suđenja stavljen u kućni pritvor. Njegova trenutačna situacija nije poznata. U siječnju je u neobičnom intervjuu za provladine medije rekao da više nije u kućnom pritvoru.
Sapega, osuđena na šest godina zatvora, zatražila je pomilovanje u pismu krajem lipnja, pozivajući bjeloruske vlasti na blagost.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....