Kad su 2023. jemenski hutisti proglasili sezonu otvorenog lova na sve brodove koji su prema njihovom shvaćanju na bilo koji način povezani s Izraelom, izbio je strah na tržištima diljem svijeta.
Brodove se napadalo pokraj obala Jemena, a naročito tjesnaca Bab el-Mandeb kroz koji svakodnevno prolazi roba vrijedna više milijardi dolara, od nafte pa do igračaka. Zapad je morao brzo odgovoriti, a dva broda koja su se našla na licu mjesta i odmah reagirala bili su američki razarači klase Arleigh Burke - USS Carney i USS Thomas Hudner. U narednim mjesecima hutističke projektile su obarali još USS Gravely i USS Arleigh Burke, a kad se Izrael napalo direktnom slavom projektila iz Irana, dio njih obarali su još USS Bulkeley i USS Cole.
Tom prilikom ovi razarači su još jednom pokazali zašto ih se smatra kičmom američke mornarice, vjerojatno ključnim ratnim brodovima prve sile svijeta. Sveprisutni (ima ih čak 74), upotrebljivi za cijeli spektar misija i nezamjenjivi. O kakvim se točno brodovima radi, zašto su toliko važni za SAD i njihove saveznike, koje su im prednosti (i mane) i kako je izgledala operativna povijest ovih razarača, u novoj epizodi podcasta Prva linija govori Matija Blaće, kreator sadržaja na YouTube kanalu Codex Militaria.
Cijeli razgovor možete pogledati u videu ispod ili na YouTube kanalu Jutarnjeg lista, playlista Prva linija. Najzanimljivije dijelove ćemo izdvojiti u tekstu ispod.
Video podcasta pogledajte ispod
- Arleigh Burke je principal surface combatant, što znači da je to brod koji se sposoban izvršiti sve misije koje se stave pred njega, što nije slučaj s većim i manjim brodovima koji su specijalizirani za određene uloge. To je multimisijski brod koji se može suočiti s bilo kojom vrstom protivnika i, idealno, pobijediti. Njih ima toliko da su doista kičma najjače mornarice na svijetu, one američke. Kad bi SAD izgubio sve druge brodove koje ima, vjerojatno bi i dalje bila najjača ako bi zadržala Arleigh Burke. Riječ je o brodovima koji su za 40-ak godina postali benchmark, to jest standard onoga što se može napraviti za određen novac u tim dimenzijama. Ne mogu reći da mu danas nema ravnog, ali u svojem je djelovanju doista postao ikona pomorskog ratovanja, kaže na samom početku Blaće.
Kao jedan od faktora tolike dugovječnosti Arleigh Burkea, a koji plovi morima još od 1991. nadalje, naš sugovornik navodi činjenicu da brodovi koji su ga trebali naslijediti, a to je moderna i preskupa klasa Zumwalt, nisu uspjeli. Drugi faktor je taj da klasa Burke imala dovoljno rezervnog kapaciteta da bude nadograđena tijekom vremena, a to je iscrpljeno tek u ovim zadnjim varijantama.
- Dodatni kapacitet trupa bio je dovoljan da se nadogradi dodatnim naoružanjem i senzorima i to je pouka i tajna dugovječnosti koju su Amerikanci naučili baš s ovom klasom.
PROČITAJTE VIŠE Ovo je najveći nosač aviona ikad napravljen, ima udarnu moć veću od većine država
Budući da se Burke proizvodi još od 1970-ih godina, a iz brodogradilišta i dalje stižu novi razarači iste klase, logično je da je postoje razlike među onim brodovima koji su proizvedeni na samom početku i onima koji su kasnijeg datuma.
- Amerikanci zovu te različite varijante "jatima" pa tako za Arleigh Burke imamo jata 1, 2 i 3. Prvih dvadeset je u jatu 1 i oni nemaju helikopter na krmi te imaju protubrodske rakete Harpoon. Jato 2 ima samo nadogradnju elektronike u odnosu na jato 1 i proizvedeno ih je samo 6. A golema većina brodova (46) zapravo su u jatu 2A - on je produljio trup za metar i pol i dodao novih 1000 tona, hangar za dva helikoptera, tonu nove elektronike i tako dalje. Sada imamo i jato 3 u kojem su zasad samo dva broda, a čini se da će to zapravo biti i zadnja varijanta ovih razarača, kaže Blaće i još jednom ističe da je brod u pravilu zapravo dostupan samo trećinu vremenu, budući da je trećina uvijek na remontu, a trećina na treningu.
Sami brodovi su dugi od 154 do 155,5 metara dužine, 20 metara širine, gaz od 9,5 metara i istisnina od 8400 do 9900 tona, ovisno o "jatu". Motori daju više od 100.000 konjskih snaga, a briza mu je veća od 30 čvorova - koliko točno, nije otkriveno. Cijena po brodu? Za ove zadnje modele više od 2 milijarde dolara.
- Da, to je visoka cijena i u velikoj mjeri to ima veze s neefikasnošću američke brodogradnje. Ona su jako ograničena u pogledu toga za koga mogu graditi, a devedesetih su zbog manjih narudžbi američke mornarice izgubili dosta kapaciteta i to im je stvorilo niz problema. Pazite, oni godišnje mogu proizvesti samo dva Burkea, ističe Blaće.
Zanimljivo, oklop ovog broda zapravo je vrlo tanak, kaže naš sugovornik, budući da je naglasak stavljen na brzinu. No, za moderne razarače zapravo sasvim dovoljan.
Mozak klase Arleigh Burke zapravo je njegov Aegis sustav, a kojim se upravlja iz Combat Information Centera, u slobodnom prijevodu - centra za informacije i borbu.
- Aegis nije samo radar i kontrola raketa, on zapravo kontrolira i sve druge borbene sustave te je umrežen s dragim platformama i prima informacije od njih. To je kompjuterizirani sustav koji kombinaciju svojih senzora i informacija koje prima formira jedinstvenu sliku - glavni mu je cilj da kapetanu preko jednog ekrana zapravo pruži sve što mu treba za donošenje odluke, tumači Blaće i dodaje da je sustav, kad je bio prvi put uveden 1980-ih, bio doista revolucionaran.
PROČITAJTE VIŠE Kako Poljska gradi jednu od najvećih vojnih sila u Europi
Kao jednu od ključnih prednosti ovog brodova ističe se njegove radare - počelo je od pasivno elektroničkog Spy 1, a došlo se do aktivnog elektroničkog Spy 6 (koji ima snagu od 12 MW). Između ostalog, ovim radarima Burke prati i balističke rakete, dodaje naš sugovornik. Što nas dovodi i do velikog arsenala kojim raspolaže klasa Burke. Ključna komponenta tu su vertikalni lanseri/ćelije Mk 41 kojih u novijim varijantama razarača ima čak 96 (90 na starijima).
- One daju moć i fleksibilnost cijeloj klasi. Za početak, okomito lansiranje znači da nije bitno u kojem smjeru je brod okrenut, a ćelije se brzo i lako pune. U teoriji se može isplatiti jedna raketa u sekundi, ali ne iz istog bloka od osam ćelija. No, kako ih ima 12, svaki može isplatiti njih 12 u 12 sekundi. Prvenstvena namjena raketa koje nosi je protuzračna - to su SM2, SM6 raketa dugog dometa te SM3 koja se koristi za presretanje balističkih raketa u svemiru. To je toliko dalekometan i moćan protuzračni sustav da mu nema ničeg ravnog na svijetu, smatra Blaće.
Imamo u ovoj klasi i rakete za protupodmorničko ratovanje a koje zapravo "prenose" torpeda, tu si i Tomahawk krstareće rakete koje se u Mk IV varijanti mogu koristiti i kao protubrodske rakete. A tu je i Evolved Sea Sparrow raketa, kojih može biti četiri po ćeliji. Sve ove rakete mogu se koristiti u konfiguracijama koje su poželjene ovisno o situaciji, ističe Blaće i dodaje da se uskoro očekuje i nova dalekometna protubrodska raketa za Arleigh Burke. A tu su naravno i top kalibra 5 inča i dosta poznati sustav Phalanx koji može ispaliti 4.500 granata u minuti (spremnik ima njih "samo" 2000), Bushmaster top sličan onom na Bradleyju... Ukratko, Burkeu vatrene moći ne fali.
Svim ovim upravlja nešto više od 300 časnika i članova posade. Spavaju u prostorijama od 7 do 21 osobe, svatko ima svoj krevet, imaju dvije teretane, a više osoba istrenirano je za istu poziciju budući da brod plovi, to jest "radi" 24 sata na dan.
PROČITAJTE VIŠE Ovo su sve prednosti i mane Leoparda 2A8, novog hrvatskog tenka
S obzirom na to da je brod u aktivnoj služi još od 1991. godine, cijela klasa ima pozamašno operativno iskustvo, a u proteklih godinu dana (plus koji mjesec) i sve veće borbeno iskustvo zbog situacije u Crvenom moru i oko tjesnaca Bab el-Mandeb.
- Zanimljivo, to je bitka koju i dalje nisu uspjeli dobiti. Burkeovi tu služe da obaraju projektile i dronove kojima hutisti napadaju trgovačke i druge brodove u tom dijelu svijeta. U najboljim uvjetima obara se oko 85 posto projektila, a vjerojatno i manje od toga. Naravno, i sami su bili napadani i imali smo niz akcija u kojima su se branili i u tome su bilo 100 posto uspješni, iako su ponekad bili napadnuti i s po 15 projektila. Ako ništa drugo, to je dokaz da Aegis i projektili funkcioniraju, ali su vrlo skupi.
Na kraju Blaće zaključuje da prednost ove klase u moderno doba više nije tolika kao nekada.
- Danas Kinezi barem na papiru imaju brodove koji se mogu nositi s njim. Slične brodove imaju i Japanci, a Južna Koreja ima čak i veće i modernije razarače. Stvar je u tome da Burke ima borbeno iskustvo, a ove druge klase nemaju. Plus i dalje je jedini (uz japanske brodove) koji može djelovati s raketama i u svemiru. Nedostatak mu je protubrodska borba, barem dok ne stignu novi projektili. Ali u toj njegovoj klasi - ja ne znam tko nudi više, zaključuje Blaće.
Prethodne epizode podcasta "Prva linija" možete pogledati OVDJE.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....