‘SNAŽNA PORUKA‘

Pariz sprema oštri udar na vozače SUV-a: ‘Kad god ih vidim, jako se naljutim‘

‘Ovo radimo kako bismo smanjili zagađenje i kako bi naša djeca bila sigurnija jer su ti automobili opasni‘, rekla je gradonačelnica

Ulica u Parizu

 Eric Broncard/Afp/Profimedia/Eric Broncard/afp/profimedia

Zeleni aktivisti iz Pariza još će jednom pokušati izboriti da se velikim SUV automobilima utrostruči cijena parkiranja u glavnom gradu Francuske u sklopu borbe protiv onečišćenja zraka.

Stanovnici Pariza u nedjelju će se moći izjasniti jesu li za ili protiv posebne tarife za parkiranje onih koji posjećuju Pariz i voze teške, velike terence.

U posljednjoj kampanji prije glasovanja u nedjelju, socijalistička gradonačelnica Pariza, Anne Hidalgo, razgovarala je s roditeljima ispred osnovne škole u 10. arondismanu u blizini Gare du Nord, gdje su se mnogi stanovnici pobunili zbog zagađenja s velikih avenija, gustog prometa u malim okolnim uličicama i manjka zelenih površina u tom dijelu grada.

‘Ovo radimo kako bismo smanjili zagađenje i kako bi naša djeca bila sigurnija jer su ti automobili opasni‘, rekao je Hidalgo. ‘Pariz se transformira kako bi omogućio ljudima da bolje dišu i bolje žive.‘

Bogatstvo za parking

Ako Pariz izglasa povećanje cijene, parkiranje na ulici za SUV ili automobil s pogonom na sva četiri kotača narast će na postat će na 18 € po satu u središtu Pariza i 12 € po satu u ostatku grada. Cijene će se odnositi na vozila s motorom s unutarnjim izgaranjem ili hibridna vozila teža od 1,6 tona te električna vozila teža od 2 tone. Viša cijena neće se odnositi na parkiranje za stanovnike Pariza.

Ranije ove godine, Pariz je organizirao slično glasovanje o tome treba li zabraniti unajmljene električne skutere i nakon toga postao prva europska prijestolnica koja ih je zabranila. Odaziv na to glasovanje bio je 103.000 ljudi – oko 7 posto registriranih birača u Parizu – a njih 89 posto bilo je za zabranu. Aktivisti za zaštitu okoliša nadaju se većem odazivu na glasanje o SUV vozilima.

Anketa Opinionwaya za Le Parisien pokazala je da 61 posto stanovnika Pariza podupire povećanje cijena parkiranja za SUV vozila. Motorističke skupine i desničarske oporbene stranke kritizirale su prijedloge.

Hidalgo je rekla da je glasanje građana važno jer je francuska demokracija ‘u krizi‘. Rekla je da će nove cijene parkiranja smanjiti prisutnost SUV vozila. ‘Ova bi mjera trebala odvratiti velike automobile koji zauzimaju sve više prostora. Vidjeli smo kad je prestalo iznajmljivanje skutera da je u gradu znatno mirnije. To očekujemo i sa SUV vozilima.‘

‘Snažna poruka‘

Na sastanku ispred škole, Tony Renucci, šef organizacije Respire koja se bori za bolju kvalitetu zraka, rekao je: ‘Pariz ima priliku poslati snažnu poruku proizvođačima automobila: prestanite proizvoditi SUV vozila.‘ Rekao je da je važno promijeniti i stav o sveprisutnom oglašavanju velikih automobila. Godine 2021. studija Svjetskog fonda za prirodu u Francuskoj otkrila je da su 2019. reklame za SUV-ove svaki dan zauzimale 3 sata i 50 minuta televizijskog vremena.

Ugostiteljica Lucie (39) čiji devetogodišnji sin ide u tu školu, kaže: ‘Jako me ljuti kad vidim ljude kako ujutro sjede sami u svojim velikim terencima u prometu, to jednostavno nema smisla. Živimo u eri golemih proturječja: imamo klimatsku krizu, a proizvođači proizvode ove divovske automobile. Neki dan je jedan pokušavao parkirati u uskoj sporednoj ulici i skoro je smrskao sve bicikle parkirane iza. Kod mene na poslu svi koriste bicikle, iako mi je jasno da to ne mogu svi.‘

Stilistica Diane koja sa svojom djecom najčešće putuje električnim biciklom, kaže: ‘Glasat ću kako bih poslala poruku da općenito ne želimo automobile: zbog kvalitete zraka, buke, klime i čak i zbog cjelokupnog raspoloženje u gradu. Moguće je živjeti u centru grada bez automobila ako se poboljša javni prijevoz.‘

Pauline (37), koja radi u izdavaštvu i ima troje djece, kaže: ‘Kao i većina Parižana, uopće nemam vozačku dozvolu. Zbog svoje djece, želim grad bez ikakvih automobila. Svi želimo da Pariz bude zeleniji i s manje zagađenja i manje buke. SUV-ovi su odvratni. Razumijem da vam je na selu potreban automobil za kretanje, ali u Parizu terenci nemaju smisla.‘

Prije Pariza je i Lyon - treći po veličini grad u Francuskoj, kojim upravljaju Zeleni - osmislio progresivni tarifni sustav parkiranja kako bi potaknuo ljude da odustanu od korištenja teških SUV-ova. Lyonova će s tom shemom započeti ovoga ljeta.

‘Pitanje SUV-ova moramo ubaciti u javnu raspravu‘, rekao je Valentin Lungenstrass, zamjenik gradonačelnika Lyona zadužen za mobilnost. ‘Želimo potaknuti ljude koji moraju koristiti automobile da izaberu vozila koja su razumnija, lakša i električna.‘

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
11. studeni 2024 19:06