Kineski nosači zrakoplova brinu Sjedinjene Države i njezine saveznike na području Pacifika, ali moglo bi proći više od desetljeća prije nego što oni postanu ozbiljna prijetnja američkoj mornarici u toj regiji, tvrde pomorski stručnjaci.
Čini se da su kineski vojni dužnosnici i analitičari toga svjesni, piše Reuters.
Službeni glasnik kineske vojske PLA Daily u listopadu je objavio intervju sa zamjenikom načelnika glavnog stožera Daijem Xingom koji je priznao "mnoge nedostatke u pripremama za rat", te jaz između razine obuke mornara i borbenih zahtjeva.
Rujanski uvodnik objavljen u časopisu koji vodi proizvođač oružja kineske vojske, pod naslovom "Četiri velike prednosti koje kineska vojska ima u napadu na Tajvan", nije spominjao ulogu kineskih nosača.
Umjesto toga, rečeno je, kineske kopnene balističke rakete bile bi dovoljne da nadjačaju potencijalnu intervenciju američkih nosača. Dva ranija uvodnika u istoj publikaciji istaknula su da će nosači zrakoplova ostati u povojima u doglednoj budućnosti i da bi drugi površinski brodovi bili korisniji u sukobu u Istočnom kineskom moru.
Drugi članci u sličnim publikacijama ocrtavaju probleme zapošljavanja i obuke pilota, ranjivosti na napade podmornica i pitanja zapovijedanja - za koje neki strani analitičari kažu da je problem za mornaricu koja još uvijek plovi s političkim komesarima kao izvršnom vlasti.
Operativni problemi kineskih nosača
Premda su kineski nosači Liaoning i Shandong uplovili u zapadni Pacifik posljednjih mjeseci, približavajući se američkim bazama na Guamu, ostali su u dometu obalnih baza kineskog zrakoplovstva.
Povremeno su se kineski piloti nosača oslanjali na kopnene zračne luke za polijetanja i slijetanja, kao i za dodatnu zračnu zaštitu i nadzor, rekli su atašei Reutersu.
Slijetanje zrakoplova noću i po lošem vremenu, na primjer - što je ključno za redovite dalekometne operacije nosača - i dalje je daleko od rutine, reklo je nekoliko atašea i analitičara.
Također, u potencijalnom sukobu bi kineski nosači bili ranjivi na raketne i podmorničke napade, rekli su neki od stručnjaka, ističući da mornarica Narodne oslobodilačke vojske nije usavršila zaštitu nosača zrakoplova, posebice protupodmorničko djelovanje.
I Liaoning - preuređeni bivši sovjetski nosač - i kineski Shandong imaju rampe za uzlijetanje, umjesto katapulta kao na američkim nosačima, što im ograničava broj i domet zrakoplova na brodu.
Protupodmornički helikopteri djeluju i s nosača i s kineskih krstarica tipa 055, ali nosači tek trebaju rasporediti zrakoplove za rano upozoravanje, oslanjajući se do sada na kopnene zrakoplove, reklo je 10 stručnjaka.
Novi avion, KJ-600, dizajniran da obavlja sličnu ulogu kao E-2C/D Hawkeye lansiran s američkih nosača, još uvijek je u fazi testiranja, navodi se u posljednjem godišnjem izvješću Pentagona o kineskoj vojsci.
Projekt nosača bez nuklearnog pogona
Srednjoročno gledano, Kina će vjerojatno početi slati borbene grupe u Indijski ocean, gdje je sada kineska prisutnost minimalna osim rutinskih podmorničkih operacija, rekli su atašei i obrambeni analitičari.
Pristanište prve veće kineske pučinske vojne baze u Džibutiju nedavno je produženo i sada ondje može stati nosač, navodi se u izvješću Pentagona.
Dok Liaoning i Shandong postupno povećavaju tempo svojih vježbi, Kina se priprema za testiranje svojeg nosača sljedeće generacije, Fujiana nosivosti 80.000 tona, izvijestili su državni mediji prošlog mjeseca.
Fujian je znatno veći, iako na konvencionalan pogon, i lansirat će zrakoplove pomoću elektromagnetskih katapulta. Očekuje se da će brod, za koji se u izvješću Pentagona navodi da bi mogao biti operativan nakon 2024., nositi nove varijante mlaznog lovca J-15, zamjenjujući postojeći model za koji strani analitičari smatraju da nema dovoljno snage.
Jedan od pokazatelja kineskih ambicija, rekli su atašei, bit će ako nosači izgrađeni nakon Fujiana budu na nuklearni pogon poput američkih, što će omogućiti globalni domet.
Nekoliko zemalja ima nosače zrakoplova i helikoptera u sastavu svojih mornarica, ali SAD je i dalje najdominantniji, s 11 borbenih grupa nosača s globalnim dosegom.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....