KAKO IZBJEĆI RIZIK

PILOT NE SMIJE OSTATI SAM U KABINI Nakon stravične nesreće u Alpama aviokompanije mijenjaju pravila letenja

Odsad bi uvijek morale biti dvije osobe u pilotskoj kabini
 AFP

ZAGREB - Podaci iz transpondera zrakoplova Germanwingsa koji se u utorak srušio u Francuskoj pokazuju da je netko ručno namjestio autopilot na visinu nižu od 30 metara, što će vjerojatno dovesti do uvođenja novog pravila o dvije osobe u kokpitu u brojnim zrakoplovnim kompanijama.

Organizacija FlightRadar24 koja prati avionski promet kazala je da se u 9,30 "može vidjeti da je autopilot ručno promijenjen s 11.500 metara na 30 metara".

"Devet sekundi kasnije zrakopolov se počeo spuštati, vjerojatno s namještenim autopilotom za 'otvoreno spuštanje'", kaže organizacija.

Let 4U9525 poletio je iz Barcelone oko 10,00 sati u utorak, a nestao s radara oko sat vremena kasnije, prije nego se zabio u planinu 165 kilometara sjeveroistočno od Marseillea, pri čemu je poginulo 150 osoba.

Podaci transpondera potvrdili su objavu francuskih vlasti da je kopilot Andreas Lubitz ručno počeo proceduru spuštanja kada se našao sam u pilotskoj kabini, i nije odgovorio kada su kapetan i posada lupali po zaključanim vratima.

Podaci FlightRadara 24 potječu iz automatskih odgovora transpondera.

Te su informacije navele mnoge zrakoplovne kompanije da odmah najave uvođenje novog pravila po kojem bi odsad uvijek morale biti dvije osobe u pilotskoj kabini. Dosad su se pravila fokusirala na izbjegavanje moguće otmice zadržavanjem svake sumnjive osobe izvan kokpita, pri čemu su se vrata pilotske kabine iznutra mogla zaključati. Sada bi se trebalo usredotočiti na situaciju u kojoj sami piloti mogu predstavljati opasnost, kaže umirovljeni francuski istražitelj zrakoplovnih nesreća Alain Bouillard. "Danas se postavlja obrnuto pitanje: treba li onemogućiti zaključavanje vrata", kazao je.

Novi Zeland objavio je da mijenja pravila. Nova će ukloniti, kako kaže, svaki rizik koji predstavlja jedan od pilota. "Ako će jedan od pilota morati napustiti kokpit na kratko vrijeme, član posade morat će ući u kabinu na njegovo mjesto".

Kanadske vlasti objavile su u četvrtak da će njihove kompanije Air Canada, Westjet i Air Transat uvesti to pravilo , kao i neke pojedinačne kompanije poput EasyJeta, Norwegian Air Shuttle, Thomas Cooka te islandski Icelandair.

Sjedinjene Države već traže da dva člana posade uvijek budu u kabini, a takvo pravilo već od ranije ima i Ryanair, piše Reuters.

U Australiji premijer Tony Abbott kazao je da se revidiraju sigurnosne procedure, kao i nakon svake velike avionske nesreće.

Njemački savez zrakoplovnog prometa najavio je također u četvrtak da bi u budućnosti želio uvesti pravilo dvije osobe u kokpitu.

Međutim, direktor Germanwingsa Thomas Winkelmann kao i direktor Lufthanse Carsten Sporh ne vjeruju da će takva pravila pomoći.

"Ne vidim potrebu izmjene pravila", rekao je Spohr novinarima. "To je pojedinačni slučaj. Ali razmotrit ćemo tu ideju s različitim stručnjacima u Lufthansi".

"Pitanje koje si postavljam je je li moguće, ako netko želi počiniti zločin s takvom energijom, spriječiti ga imajući primjerice domaćina zrakoplova u kokpitu", rekao je Winkelmann za ZDF.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
16. studeni 2024 01:30