Željeznica i prohibicija - te su dvije stvari najzaslužnije za pokretanje najdugovječnije turističke tvrtke na svijetu koja je kroz svoje postojanje doslovno postala sinonim za putovanja, odmore i za turizam kakav danas poznajemo.
Davne 1841. godine, u vrijeme naglog razvoja željeznica, ali i pokreta za prohibiciju alkoholnih pića u Britaniji, u glavi tada 32-godišnjeg bivšeg baptističkog svećenika Thomasa Cooka rodila se revolucionarna ideja - odlučio je organizirati izlet željeznicom od Leicestera do obližnjeg gradića Loughborougha, gdje je planiran sastanak “antialkoholičara”, pristaša prohibicije, vezan uz različite aktivnosti usmjerene na obrazovanje ljudi i smanjenju upotrebe alkohola. U Cookovoj organizaciji prevezeno je tako više od 500 putnika, a posebnost je bila što su u prijevoz vlakom uključeni i hrana te društvene igre za sve putnike.
Cook je ljudima, naime, ponudio edukativnu zabavu kako bi ih odvratio od opijanja po pubovima i zapravo napravio prvi paket-aranžman na svijetu. Od željezničkog prijevoznika Midland Counties Railway uzeo je proviziju i prvi u povijesti ponio se kao posrednik između prijevoznika i putnika. Cijena karte iznosila je jedan šiling, ondašnju dvadesetinu funte. Od tada se on smatra prvim modernim putničkim agentom, pionirom modernog turizma, a kasnije i ocem prvih putovanja oko svijeta...
Procvat željeznice
Početkom tjedna objavljeno je da je kompanija koju je ovaj veliki vizionar osnovao te je nosila njegovo ime nakon 178 godina postojanja objavila bankrot. Putnička tvrtka Thomas Cook urušila se pod teretom dugova od 1,7 milijardi funti, nagomilanog ponajviše zbog rastuće konkurencije online turističkih usluga, jeftinijih letova, odnosno promijenjenog turističkog tržišta kojem se tijekom svih ovih godine nije uspjela prilagoditi. Ova je tvrtka upravljala hotelima, odmaralištima i zrakoplovima, a njihove je usluge koristilo 19 milijuna ljudi godišnje u 16 zemalja; uspjela je preživjeti dva svjetska rata, ali, kako je rekao stručnjak za turizam Simon Calder, “nije bila spremna za 21. stoljeće”.
Sam Thomas, osnivač tvrtke, sredinom 19. stoljeća kao predani vjernik smatrao je svojom dužnošću poboljšati društvo u kojem živi, duboko uvjeren da su nedaće tadašnjeg britanskog društva proizašle iz alkohola, a šansu za širenje svijesti o njegovim štetnim posljedicama vidio je u procvatu željezničke mreže u Britaniji. Nakon godina organizacije kraćih putovanja od otprilike 50 kilometara, Cook je 1845. organizirao putovanje od Leicestera do Liverpoola.
Vlakom je trebalo prevaliti oko 150 kilometara, a za tu je priliku osmislio i brošuru od 60 stranica, u kojoj je bila opisana čitava ruta, i dijelio je putnicima. Godinu dana kasnije sa 350 putnika otisnuo se na svoju prvu višednevnu turističku turu u Škotsku, na kojoj je dijelio i svoje posebno osmišljene vodiče nazvane “Cook’s Scottish Tourist Practical Directory” (Cookov škotski turistički imenik). Iako to nisu bili ni prvi ni najopširniji vodiči, bili su iznimno popularni zbog svoje jednostavnosti. No, prvi su napravili europski željeznički vozni red.
Novo poglavlje u svojem poslovanju Cook je otvorio 1851. godine, kada je na Međunarodnu izložbu u londonskom Hyde Parku doveo više od 150.000 ljudi iz cijele Velike Britanije. Misli su mu se ubrzo okrenule prema čitavoj Europi, a nova prilika ukazala se 1855., ponovno u obliku Međunarodne izložbe, ovaj put u Parizu. Tada je organizirao svoje prvo putovanje izvan Britanije, a tura je obuhvatila Bruxelles, Köln, Rajnu, Heidelberg, Baden-Baden, Strasbourg i, konačno odredište, Pariz. Cook je uskoro postavio i revolucionaran sustav hotelskih kupona, svojevrsnih vaučera, uz pomoć kojih su putnici, bez gotovine, plaćali smještaj i hranu.
Put u Ameriku
Njegova tvrtka sa sjedištem u Leicesteru postala je ambicioznija i uspješnija, posebno nakon što se Cooku pridružio i njegov sin John Mason Cook s istančanim njuhom za biznis. Tako su otac i sin 1865. godine otvorili svoju prvu putničku agenciju u Fleet Streetu u Londonu, a već sljedeće godine Cook junior vodio je svoje prvo putovanje u Sjevernu Ameriku. Tri godine kasnije, 1868., ovom se putničkom kompanijom prvi put putovalo u Palestinu i na Nil, a povod je bilo otvorenje Sueskog kanala, što je bio preduvjet niza novih mogućnosti za putnike, što su Cookovi vrlo brzo i iskoristili. Unajmili su parobrode i organizirali popularne ture po rijeci Nil.
Svijet se za njih nastavio smanjivati i 1873. Thomas Cook, u dobi od 63 godine, završio je svoju prvu turneju po svijetu, koja je trajala 222 dana, a zvala se “od Londona do Londona”. U to doba njegova je tvrtka postala jedna od prvih koja je koristila putničke čekove, a nazvala ih je “kružnim bilješkama”.
Nakon što se Thomas povukao u mirovinu, njegov sin John 1879. godine preuzeo je vodstvo nad cijelom tvrtkom i vodio je do svoje smrti 20 godina kasnije, kada su Thomas Cook & Son naslijedila njegova tri sina. Johnova poduzetnička vizija temeljila se prije svega na internacionalizaciji poslovanja, pa je tako počeo otvarati poslovnice po cijelome svijetu. Posebno je važno bilo širenje u Egiptu, gdje su Cookovi imali monopol na dovođenje turista sve do kraja 19. stoljeća. Prevozili su ih vlakovima i vlastitom flotom parobroda, gradili su i svoje smještajne objekte, a preuzeli su i poštanske usluge. Johna Cooka zbog toga su prozvali drugim čovjekom Egipta, po moći odmah nakon vladara.
Do 1888. godine kompanija je otvorila poslovnice diljem svijeta, uključujući tri u Australiji i jednu u Novom Zelandu, a 1890. godine prodala je više od 3,25 milijuna karata. Njezin se uspjeh nastavio u 20. stoljeću, kad joj se “otvorilo nebo”, a unuci osnivača uveli su nove ponude - odmore sa zimskim sportovima i komercijalne letove. Riječ je o 1919. godini, kada su Thomas Cook & Son postali prva tvrtka koja je počela oglašavati izlete zrakoplovom, a 1922. ponudili su i prvu turu po cijeloj Africi, koja je potrajala čak pet mjeseci.
Prodaja poduzeća
Unuci su 1929. godine donijeli odluku o prodaji poduzeća belgijskom željezničkom operatoru Compagnie Internationale des Wagons-Lits et des Grands Express Européens, poznatom po slavnom Orient Expressu kojim je upravljao. Takav potez bio je veliko iznenađenje s obzirom na to da je Thomas Cook & Son Ltd, kako je tvrtka preimenovana 1924., bio izrazito dominantan u Europi, a i u cijelom svijetu i samo su se rijetki mogli uspoređivati s njime.
No, kako je počeo Drugi svjetski rat, britanska vlada je nacionalizirala tvrtku kao dio Britanskih željeznica i tako je spasila od nacističke okupacije. Tvrtka je ponovno otišla u privatne ruke sedamdesetih godina i brojnim je akvizicijama svoje poslovanje proširila na otvaranje turističkih “dućana”.
Treća najveća njemačka banka, Westdeutsche Landesbank, kupila je tvrtku 1992., a njihova zrakoplovna kompanija Thomas Cook osnovana je 1999. godine. Novi vlasnik tvrtke 2001. godine postala je druga njemačka kompanija, C&N Touristic AG. Godine 2007. tvrtka se pripojila vlasniku My Travel Group Airtours, a sada, nakon 178 godina postojanja, u industriji koju njegov osnivač, sanjajući o boljem i zdravijem društvu, ne bi niti prepoznao, Thomas Cook našao se na kraju svojega puta.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....