STRUČNJACI SLOŽNI

‘Pogledajte putanju leta Azerbaijan Airlinesa, kakvo jato ptica, ovo nema veze s čudom na rijeci Hudson!‘

Jato ptica bi uništilo motor, ali bi pilot uspio zadržati kontrolu nad avionom. U slučaju leta Azerbaijan Airlinesa, te kontrole više nije bilo...

Istražitelji na mjestu nesreće

 Issa Tazhenbayev/Afp

Jato ptica – upravo su to, naime, ruski nadležni organi naveli kao glavni uzrok pada komercijalnog aviona Azerbaijan Airlines nedaleko od grada Aktau u Kazahstanu, u kojem je poginulo najmanje 38 putnika. Međutim, preliminarne fotografije s mjesta nesreće stručnjacima su promptno podignule obrve zato što oštećenja na zrakoplovu, kao i okolnosti njegova prisilnog slijetanja, naprosto ne odgovaraju tezi da je tragediji kumovalo jato ptica.

Šturo sagledavanje činjenica sve više podsjeća na kobni slučaj MH17, let Malasyia Airlinesa u kojem je 2014. na putu iz Amsterdama za Kuala Lumpur iznad Ukrajine poginulo 283 putnika i 15 članova posade.

Naime, avion Azerbaijan Airlinesa letio je iz Bakua za Grozni, glavni grad Čečenije. Ondje su posljednjih tjedana ukrajinske bespilotne letjelice gađale nekoliko meta, između ostalog i sjedišta lokalne policije, zbog čega je ruska protuzračna obrana bila u visokom stupnju pripravnosti. U tom je kontekstu, tvrde eksperti, i više nego vjerojatno da je svemu kumovala pogrešna identifikacija letjelice, a to je još u srijedu, samo nekoliko sati nakon tragedije, kao najizgledniji uzrok nesreće navela kompanija za sigurnost u zrakoplovstvu Osprey Flight Solutions, podsjeća The New York Times.

Osim što rupe u limu srušenog zrakoplova ne odgovaraju jatu ptica, eksperti za sigurnost u zrakoplovstvu ističu i činjenicu da bi one uzrokovale kvar motora. U tom bi kontekstu motor izgubio snagu, ali bi samim avionom još uvijek bilo moguće upravljati. Najpoznatiji primjer takve nesreće dogodio se 15. siječnja 2009., na letu 1549 US Airwaysa, kada je polijetao iz njujorške zračne luke LaGuardia. Pilot, kojeg je zbog njegove hrabrosti i trezvenosti u trenutku katastrofe 2016. na filmskom platnu ovjekovječio oskarovac Tom Hanks, spasio je živote svih 155 putnika.

Putanja leta Azerbaijan Airlinesa, naprosto, ne odgovara tim okolnostima.

Indikativna je i činjenica da Flightradar 24, platforma za praćenje letova, ističe kako je unesrećeni zrakoplov bio izložen radarskom ometanju nedaleko od čečenskog Groznog, zbog čega dio svog putovanja uopće nije bio u mogućnosti slati radarske informacije. Tvrde da zasad dostupni podaci upućuju na to da je zrakoplov imao problema s kontrolom visine, što se može objasniti isključivo sa štetom koju je uzrokovala rupa na samoj letjelici.

Da su okolnosti ove nesreće u najmanju ruku suspektne smatraju i vodeći ruski ratni blogeri, redom slijepo uvjereni u činjenicu da je tragediji kumovao njihov sustav protuzračne obrane Pantsir-S.

Kremlj se pošto-poto pokušao ograditi od tih tvrdnji, zbog čega je glasnogovornik Dmitri Peskov istaknuo kako „će Zapad sigurno ovu nesreću pokušati prišiti Rusiji”, te je pozvao sve da „pričekaju službene zaključke istrage koja je još uvijek u tijeku”.

image
Handout/Afp

Američka obavještajna služba još uvijek nije službeno izašla sa svojim informacijama, ali je u četvrtak ujutro jedan dužnosnik za Reuters potvrdio kako preliminarni dokazi ukazuju da je do nesreće došlo zbog oštećenja koje je protuzračna obrana uzrokovala na samoj letjelici. Tezu su, pod uvjetom anonimnosti, potvrdila i četiri azerbajdžanska dužnosnika koji sudjeluju u ovoj istrazi.

- Nitko ne misli da je avion srušen ciljano, svima nam je jasno da je najvjerojatnije došlo do krive procjene. No, ukoliko se istragom potvrdi da je Rusija odgovorna za ovu tragediju, dužna je javno preuzeti odgovornost – tvrde izvori iz Bakua za britanski The Guardian.

Hoće li do toga doći? Svi znamo da neće. I više je nego izgledno da će se istraga okolnosti ove nesreće pridružiti hibridnom ratu Rusije (i saveznika) protiv Zapada.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
27. prosinac 2024 23:00