ISTRAŽIVANJE TRŽIŠTA

Pomalo neočekivana posljedica pandemije: U Europi se masovno kupuju stari rabljeni auti

Porast potražnje za starijim vozilima loša je vijest za mreže javnog prijevoza koje muče s održivošću i za okoliš
Ilustracija
 Sebastian Gollnow/dpa Picture-alliance Via Afp

Želite kupiti jeftin rabljen automobil kako biste obaveze u gradu mogli obavljati bez korištenja javnog prijevoza u kojem vam ipak prijeti zaraza koronavirusom? Dobrodošli u autosalon "Pandemija". Reuters piše da ljudi diljem Europe kupuju stare automobile kako bi izbjegli korištenje autobusa i tramvaja, ali kako bi izbjegli velik izdatke u ovim ekonomski nesigurnim vremenima.

"Ovdje je javni prijevoz odličan, međutim bolje ga je izbjeći. Zbog Covida i svega toga", rekao je za Reuters 33-godišnji automobilski inženjer Robert Perez, koji se nedavno iz Argentine preselio u glavni grad Španjolske Madrid.

Perez si je po dolasku u Madrid za dvije tisuće eura (15.112 kuna) kupio crveni Seat Toledo iz 2001. godine kako bi mogao brže reagirati na oglase za posao. Automobil je kupio od španjolskog trgovca rabljenim automobilima OcasionPlus, tvrtke koja je od početka lockdowna zbog porasta potražnje za rabljenim automobilima otvorila čak četiri nove podružnice.

Tvrtka za istraživanje tržišta IHS Markit i najveći europski auto oglasnik za rabljena i nova vozila AutoScout24 Reutersu su pokazali podatke koji svjedoče o porastu broja registracija starijih vozila i online pretraga ponude starijih vozila za prodaju.

Porast potražnje za starijim vozilima loša je vijest za mreže javnog prijevoza koje muče s održivošću i za okoliš. Prema svemu sudeći, prljavi stari automobili popularniji su od novih električnih.

Dugoročno gledano, prelazak s javnog prijevoza na "individualnu mobilnost" u doba pandemije trebao bi pomoći proizvođačima automobila. Prodaja novih automobila diljem Europe u prvih je 10 mjeseci 2020. godine pala za 27 posto.

'Teško obnavljamo zalihe'

Upravitelj autosalona Nawaie Motoring u londonskom predgrađu Hayes Ameen Sultani rekao je za Reuters da su osobito popularni stariji automobili koji koštaju manje od 3.000 britanskih funti (25.225 kuna). Dodao je da su cijene automobila, većinom starijih od 10 godina, skočile za 25 posto jer kupci koji se inače voze vlakovima, autobusima i tramvajima traže pristupačne alternative.

"Brzo su se prodala sva vozila koja koštaju manje od tri tisuće funti, a kako svi traže ista vozila, teško obnavljamo zalihe", rekao je Sultani. "Većinu su kupili ljudi koji trenutno ne žele koristiti javni prijevoz."

Potražnja za novim automobilima u Sjedinjenim Američkim Državama, Europi i posebice Kini koja je zabilježena tijekom posljednjih nekoliko mjeseci bila je veća od očekivane pa su se veliki proizvođači djelomično oporavili od pada prodaje koji su iskusili na proljeće ove godine.

Analiza molbi za registraciju vozila u Francuskoj, Njemačkoj, Italiji, Španjolskoj, Švicarskoj i Velikoj Britaniji koju je za Reuters napravila tvrtka IHS Markit pokazala je da se stanovnici tih zemalja sve više okreću starijim, rabljenim vozilima.

Podaci iz Francuske pokazali su da je broj registriranih rabljenih automobila u trećem kvartalu porastao za 16 posto, a da je istovremeno broj registriranih novih vozila pao za više od pet posto. Također, podaci su pokazali da je udio automobila starijih od 15 godina u ukupnom broju registriranih vozila u 2020. godini skočio u odnosu na 2019. godinu.

"Može se reći da je broj automobila starijih od 15 godina koji su u opticaju porastao u odnosu na prijašnje godine", rekao je Bjoern Huetter iz IHS Markit.

'Osobna mobilnost'

U Španjolskoj je broj registriranih starijih vozila skočio za gotovo 25 posto. Tridesetčetverogodišnji Cristian Lopez također se odlučio kupiti jeftiniji rabljeni automobil. "Uspio sam uštedjeti nešto novca tijekom lockdowna koji je bio dosta strog. Ispalo je da bilo dovoljno da jeftin auto kupim gotovinom", rekao je Lopez.

Lopeza je catering tvrtka u kojoj je radio poslala na dopust pa se on vratio na fakultet kako bi nastavio studij turističkog menadžmenta. Ovog je mjeseca kupio sivi Renault Clio iz 2005. godine za 3.600 eura kako bi iz madridskog predgrađa Vicalvara mogao ići na predavanja u gradu.

Internetski portal za prodaju vozila Sumauto, inače dio španjolske medijske tvrtke Vocento SA, Reutersu je rekao da je prodaja automobila starijih od 20 godina u razdoblju od lipnja do listopada porasla 25 posto. Istovremeno, prodaja auta starijih od 15 godina porasla je 16 posto.

AutoScout24, oglasnik koji pokriva tržišta Austrije, Belgije, Njemačke, Italije i Nizozemske, rekao je za Reuters da je broj online pretraga ponude starijih vozila za prodaju porastao od ljeta naovamo.

U razdoblju od srpnja do listopada, broj pretraga za vozila starija od 20 godina u Francuskoj je porastao za 80 posto, u Nizozemskoj za 77 posto, a u Belgiji za 59 posto. Čelni čovjek oglasnika AutoScout24 Edgar Berger rekao je da su potrošači u tim tržištima počeli više cijeniti "osobnu mobilnost", ali i da su oprezniji zbog trenutne ekonomske neizvjesnosti.

OcasionPlus, međutim, kaže da se potrošači još uvijek klone rabljenih električnih vozila. Od 2.800 vozila koja trenutno prodaju, samo ih je šest električno. "Ljudi se brinu zbog stanja baterija i nisu voljni uložiti novce u kablove za punjenje rabljenih vozila", rekao je šef marketinga OcasionPlusa Fernando Rodriguez.

Javni prijevoz pati

Osim što će porast broja starijih automobila na europskim cestama nanijeti štetu europskoj borbi protiv klimatskih promjena, ti bi automobili mogli dovesti i do porasta nesreća na cestama jer nemaju najmodernija sigurnosna obilježja. Osiguravajuće kuće kažu da bi to moglo dovesti do većih premija. Dodali su i da će morati proći nešto više vremena prije nego što se takvi podaci pojave u statistikama.

Porast prodaje starijih automobila već je nanio štetu javnom prijevozu. U odnosu na prošlu godinu, broj ljudi koji je u Španjolskoj u travnju koristio javni prijevoz pao je za 92 posto. U rujnu, nekoliko mjeseci nakon prekida lockdowna, taj je pad iznosio 44 posto.

Prije nego što je u Velikoj Britaniji u studenom proglašen novi lockdown, upotreba javnog željezničkog prijevoza pala je za 70 posto u odnosu na 2019. godinu. Istovremeno, upotreba osobnih automobila pala je za svega 10 posto.

London je u rujnu mrežu javnog prijevoza dotirao s 5,7 milijardi funti kako bi je spasio od propasti. Njemačka i Francuska također su dotirala svoje državne tvrtke za željeznički prijevoz.

Aktivist Greenpeacea Sam Chetan-Welsh rekao je da je pad putnika u javnom prijevozu za okoliš opasniji od prisutnosti starijih automobila na ulicama. "Države moraju napraviti sve da smanje promet. To znači da svojim građanima moraju vratiti povjerenje u javni prijevoz", dodao je Chetan-Welsh.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
14. studeni 2024 17:21