Posada naftnog tankera koja gotovo četiri godine nije kročila na suho tlo i bila od svih napuštena na svom brodu, koji se kasnije nasukao pored obala Ujedinjenih Arapskih Emirata, napokon odlazi kući svojim obiteljima, piše Guardian.
Pomorci, koji su rekli da su proživjeli 'živi pakao' na brodu MT Iba teškom 5000 tona nakon što je vlasnik tankera upao u financijske probleme i prestao isplaćivati plaće prije gotovo tri godine, postigli su nagodbu za plaće koje im duguju. Nadaju se da će u svoje zemlje biti vraćeni početkom ožujka.
Posada od pet članova imala je u ponedjeljak kratak i emotivan izlet na kopno kako bi se na plaži u Umm Al Quwainu sastala s predstavnicima Alco Shippinga, novog vlasnika plovila. Dva čeka novog kupca, Shark Power Marine Services, predane su posadi preko dobrotvorne organizacije Mission to Seafarers koja pregovara u njihovo ime. Pristali su prihvatiti 165.000 američkih dolara neisplaćenih plaća, što je oko 65 do 70 posto plaća koje su im dugovali.
U tijeku su radovi na procjeni štete na tankeru koji je zbog slomljenog sidra otplutao iz prometne luke, te se prije dva i pol tjedna nasukao na obali.
53-godišnji glavni inženjer Nay Win iz Mjanmara, kaže: 'Kupac nam je obećao da ćemo se vratiti kući nakon 5. ožujka. Moja je obitelj zaista sretna.'
Win i Riasat Ali, 52-godišnji drugi inženjer iz Pakistana, na brodu su od srpnja 2017. Monchand Sheikh (26), kuhar iz Indije, pridružio im se krajem 2018. godine, dok su se Vinay Kumar (31), drugi drugi inženjer, i Nirmal Singh-Bora, 22, obojica iz Indije, posadi pridružili krajem 2019.
Časnik Andy Bowerman, regionalni direktor organizacije Mission to Seafarers na Bliskom istoku i u južnoj Aziji, rekao je: 'Nadamo se da će za samo pet dana pomorci biti u luci Dubai i spremni za povratak kući.'
Bio je to emotivan sastanak na plaži, rekao je Bowerman, što je prvi put da su pomorci bili na kopnu u gotovo četiri godine.
'Posada je sišla s broda i doplivala do obale. Nay Win bio je u suzama jer je napokon izvan broda, a u mojim rukama bio je ček. Ali nažalost nisu mogli odmah odstupiti i otići kući.'
Pomorci su se složili da nastave obavljati osnovne poslove na brodu prije nego što ga odvuku u Dubai, gdje će čekati 15 dana da se završe pravni poslovi na prodaji broda.
Tada će im biti isplaćena druga polovica novca koji im se duguje te će biti vraćeni kućama.
Glasnogovornik Ministarstva energetike i infrastrukture UAE rekao je da vlasti pomažu pomorcima u obnavljanju putovnica putem svojih veleposlanstava, kako bi ih se moglo brzo vratiti kućama. Posada će trebati PCR Covid-19 testove i moći će letjeti ako je test negativan; u protivnom će se organizirati karantena.
Upitan zašto su UAE najgora zemlja za napuštanje pomoraca, prema bazi podataka koju vodi Međunarodna pomorska organizacija, glasnogovornik je rekao da je riječ o prometnom pomorskom čvorištu, s 20 aktivnih luka, te da je veći promet doveo do više ovakvih slučajeva. Novi zakon trebao bi omogućiti luci da preuzme napušteni brod i proda ga na dražbi bez sudjelovanja sudova.
Mohamed Arrachedi, koordinator mreže arapskog svijeta i Irana za Međunarodnu federaciju radnika u prometu (ITF) rekao je da je dugotrajni slučaj Ibe 'simptom da nešto ne valja i da se propisi moraju promijeniti'.
'Pomorci su radna snaga koja brodove drži na moru. Njihova prava, dobrobit, plaće i uvjeti rada moraju biti glavni prioritet', kazao je.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....