KOMERCIJALNI DEBAKL

Posljednji nebeski div A380 isporučen Emiratesu: ‘Ovo je trenutak kad je posijano sjeme njegove propasti‘

Nekoliko zračnih prijevoznika prestalo je koristiti taj zrakoplov tijekom pandemije, a neki su već i rashodovani

Airbus A380

 Frederic Scheiber

Posljednji ikada izgrađeni Airbus A380 predan je svojim novim vlasnicima, aviokompaniji Emirates iz Dubaija.

Taj nebeski div će nastaviti letjeti, no pitanje je koliko dugo. Procjenjuje se da će ga Emirates, koji posjeduje otprilike polovicu flote A380, nastaviti koristiti još mnogo godina.

No, nekoliko drugih zračnih prijevoznika prestalo je koristiti taj zrakoplov tijekom pandemije, a neki su već i rashodovani.

A380 je najveći putnički mlažnjak na svijetu svih vremena. U standardnoj konfiguraciji prevozi 545 putnika, iako u teoriji može prevesti čak 853 putnika.

Taj zrakoplov gigantskih dimenzija s dvije kabinske razine pogone četiri motora, ima raspon krila od 80 metara, a maksimalna težina pri uzlijetanju mu je 560 tona. Tehnološki je izuzetno složen te sadrži oko 530 kilometara žica.

Ipak, prema Alexu Scerriju, bivšem kapetanu A380, njime je izuzetno lako letjeti.

"Airbus je uspio izraditi A380 tako da imate osjećaj kao da je mnogo manji zrakoplov, poput A320. Nevjerojatno je okretan i stvarno nemate osjećaj da se radi o zrakoplovu od 600 tona", kaže Scerri.

'Zamrznut' u dizajnu povijesti

Projekt je zamišljen početkom 1990-ih. A380 je trebao biti simbol europske industrijske snage, vodeći nebeski div Airbusove flote koji bi nadmašio do tada neprikosnoveni Boeingov 747 jumbo.

U to je vrijeme bilo općeprihvaćeno da će glavna središta zračnih luka diljem svijeta postajati sve zagušenija kako se gradovi budu proširivali i zračni promet jačao i intenzivirao.

Procjena je bila da bi to stvorilo tržište za vrlo velike zrakoplove koji bi mogli prevoziti mnogo više putnika bez povećanja broja letova.

Međutim, do trenutka kada je A380 izveo svoj prvi komercijalni let 2007. godine, sjeme njegove propasti već je bilo posijano.

S razvojem kompozitnih materijala i aerodinamike i napretku u tehnologiji motora, u ekonomičnosti su ga s vremenom potukli manji mlažnjaci poput Airbusa A350 i Boeinga 787, a Airbus je 2019. godine najavio kraj njegove proizvodnje.

U usporedbi s novim dizajnima, četveromotorni A380 bio je skup za kupovinu i korištenje.

"Tehnologija na A380 je u osnovi iz 1980-ih", kaže Peter Morris, glavni ekonomist jedne zrakoplovne konzultantske tvrtke.

"Bio je 'zamrznut' u dizajn prije novih koraka naprijed u tehnologiji zrakoplova - ugljičnih kompozita i visoko učinkovitih motora".

'Pogrešna vizija'

Kao rezultat toga, Airbus se borio kako bi prodavao zrakoplov. Samo 251 avion je napravljen. Borba je bila već da se program isplati, a kamoli da nadoknadi više od 25 milijardi dolara uloženih u njega.

Ipak, prema riječima izvršnog direktora Airbusa Philippea Muhna, projekt je svejedno donio značajne prednosti Airbusu, koji se razvio iz skupine proizvođača iz različitih zemalja.

"To je bio zrakoplov koji je omogućio tvrtki da se integrira s tehničkog, industrijskog stajališta, ali i kulturno", objašnjava on.

"I, dakako, sva ulaganja u tehnologiju A380 bila su temelj onoga što je A350 danas", dodaje Muhn.

No, iako je to možda bio komercijalni neuspjeh za Airbus, zrakoplov je očito bio uspjeh za svog primarnog kupca, Emirates.

Ta tvrtka ga je iskoristila za stvaranje globalne mreže zračnih ruta velike gustoće, dugih ruta sa središtem u njihovoj bazi u Dubaiju. To im je pomoglo da postanu jedan od najvećih svjetskih zračnih prijevoznika.

Koliko god dugo nastavio letjeti, povjesničar zrakoplovstva Shea Oakley smatra da je A380 već zapečatio svoje mjesto u povijesti.

"Tragično za Airbus, napravili su tehnološko remek-djelo, ali su odabrali pogrešnu viziju. Bio je to dobar zrakoplov, ali pogrešan izbor za ta vremena. Nisam siguran da će ikada postojati veći komercijalni zrakoplov od A380", zaključuje Oakley.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
19. studeni 2024 21:49